Hé dames, Ik kom er even niet uit. Is het: 'Ik word opgeleid tot...' of 'Ik wordt opgeleid tot...' Ik weet het echt even niet... Ik zou zeggen zonder dt. Dus gewoon word. Maar door dat opgeleid ga ik twijfelen. Damn, hormonen?
Ja, dat dacht ik ook. Maaaar.... de spellingscontrole geeft aan dat dit fout is. En als ik de zin google, is het ook ik wordt. Daarom ben ik gaan twijfelen...
Het is "ik word". De ik-vorm is altijd zonder -t. Bij het ww worden is dat lastig te horen omdat de d als t wordt uitgesproken. Als je niet kunt horen of de ww-vorm op een d of t moet eindigen vervang het betreffende ww dan door het ww lopen. Als je zegt "ik loop" hoor je dat er geen t achter komt. Dit geldt dan dus ook voor "ik word"...
Hahaha, ja ik zag het ook inderdaad. Maar het is wel een ideaal ezelsbruggetje, ik gebruik het altijd als ik twijfel.
Ik weet nog dat ik op school leerde dat we bij werkwoorden werkten met "stam" en "stam+t".. Werkwoorden waar "ik" voorstaat zijn altijd gewoon stam. Werkwoorden waar "jij, zij of hij" voorstaat is stam+t.