Hoi Ik heb hier al eerder iets over geschreven, maar het houdt maar niet op.......Dus wil toch weer ff mn verhaal kwijt, vragen naar ervaringen van jullie. Mijn zoontje van bijna 11 maanden is echt nog steeds zichzelf niet. Hij is nu al zeker een maand heel zeurderig, boos als hij zijn zin niet krijgt enz. Ik baal hier echt enorm van. Tja, ik weet het zal wel een fase (sprong) zijn, maar ik vind het nu zo moeilijk om daarin te blijven geloven. Vindt het nu helemaal niet leuk meer om samen te zijn en dat vind ik echt supererg!!!! Ik word steeds meer onzeker ervan. Nu is het ook nog zo dat hij sinds een week of 2 slecht eet en drinkt. Hij heeft een antibioticakuurtje gehad omdat hij een lichte luchtweginfectie had, dat is nu over. Maar het slechte eten en drinken blijft aanhouden. Weet echt niet meer wat ik moet doen! Heb echt het idee dat hij super aan het uitproberen is. Ook wil hij helemaal niks drinken (was altijd al moeilijk). Hij heeft hier echt totaal geen interesse in. Het is nu dus niet alleen heel vervelend, ben nu ook bang dat hij te weinig drinkt. Wie heeft er ervaring met moeilijke etertjes / drinkertjes? Zijn schema ziet er momenteel als volgt uit: 7.30 fles 180cc. Dit drinkt hij meestal wel op, in 2 delen. Dit moet overigens pap worden, maar willen we nog even mee wachten totdat het in zijn geheel weer wat beter gaat.... 9.30 fruit 1 - 1 1/2 stuk geprakt 10.00-11.30 slapen 12.00 1 boterham. Deze at hij voorheen helemaal met korstjes, nu eet hij ongeveer 1/2 of 3/4 deel zonder korstjes. 12.30 fles 150cc. Deze drinkt hij nu maar voor de helft op. 14.00 nog wat fruit of liga met poging tot drinken uit beker (bv diksap) 14.30-16.30 slapen 16.30 soms nog iets van rest fruit / liga van 14.00 uur. 17.30 potje olvarit. At hij voorheen helemaal op, nu lust hij maar 3 hapjes of zo. Hierna krijgt hij een toetje. 19.30 Fles 180cc. Hier drinkt hij nu de helft of 3/4 deel van. Wat denken jullie ervan? Ben ook bang dat hij, als hij straks (na een jaar)bijna geen fles meer drinkt, niks anders drinkt....... Pffffff iemand ervaringen a.u.b.? Ben echt (lichtelijk) wanhopig...... Groetjes van een bezorgde onzekere mama!
hallo meissie!! kindjes zijn nu eenmaal af en toe draakjes en testen je echt uit inderdaad. maar maak geen strijd van het eten en drinken (is erg moeilijk ik weet het want pffff ik kan je niet vertellen hoe gestressed ik soms in huis liep omdat hij weer niet wilde eten of drinken) maar die ukkies krijgen echt wel voldoende binnen. gewoon aanbieden, wilt hij het niet nou prima dan niet. als je er een strijd van maakt werkt dat alleen maar averechts en ze voelen heel goed aan als mama niet lekker in haar vel zit. hoe dan ook jullie hebben er beiden niks aan als je er boos over wordt. wat betreft het drinken,..je kan het interesanter voor hem maken, laat em uit een echt beker drinken of een rietjes beker. mischien een knoeiboel maar hij wordt nieuwsgierig en zal uit die nieuwsgierigheid willen drinken. eten, laat het hem zelf doen al heeft hij maar een klein hapje naar binnen weten te werken en hoeft hij daarna niet meer, klap in je handen en laat hem merken dat je trots op hem bent dat hij dat helemaal zelf doet. zo ziet mijn zoontjes schema eruit (hij is nu 18 maanden maar hij zit al vanaf 1 jaar eraan: sochtends: flesje pap. ja hij krijgt nog een flesje pap sochtends ipv een bordje pap of brood. 300cc na een uurtje ongeveer krijgt hij een stuk fruit, vers fruit in stukjes gesneden. rond 10.00 gaat hij slapen tot 12.00/12.30 dan krijgt hij een boterham en drinken uit een beker rond 15.00 een bisquitje en nog at drinken. 15.00 tot 15.30 slaapt hij dan krijgt hij nog een stuk fruit (iets anders als sochtends) drinken en wat ik voor die dag tevoorschijn tover..beschuitje ofzo rond 17.30/18.00: avondeten.de ene keer eet hij wel alles op en de andere keer wilt hij er niks van weten. uiteraard ook drinken erbij. savonds voor het slapen gaan krijgt hij een flesje warme peutergroei melk en dan gaat hij om 19.30 lekker slapen tot de volgende dag 07.30-08.00 soms wijkt zijn schema ook af hoor en krijgt hij smiddags ipv brood een lekker soepje en fruit en sochtends ipv fruit krijgt hij brood.
Hoi, Ons zoontje had rond de 10/11 maanden ook een sprongetje. Veel mopperen, niet alleen willen zijn etc. Nu dit sprongetje over is merken we dat hij veel beter controle over z'n handjes heeft (daar is dit sprongetje ook voor) en loopt hij los door het hele huis. Het is nu een heel ander kind. Alleen heeft ie nu dus ook weer wat nieuws met eten verzonnen, meneer wil alles 'zelluf doen' . En we mogen zeker niet proberen te helpen. Nu hij alles zelf mag doen gaat het dus hartstikke goed qua eten, hij krijgt qua avondeten nog steeds niet veel binnen hoor maar omdat ie het probeert krijgt ie een toetje (gewoon wat meer dan normaal) en een flinke fles voor het slapen. Deze fles dringt hij namelijk wel altijd goed, dit tegenover de fles die hij 's middags krijgt. Dit is Finn zijn schema: 8.00 150 ml melk + 2 boterhammen 11.00 2 stuks fruit + wat te drinken 13.30 2 boterhammen + 100 ml melk (dringt hij meestal maar 50 ml van) 15.00 rozijntjes of iets dergelijks + wat drinken 17.30 warm eten + toetje 19.00 210 fles (anders komt meneer 's nachts)
Hoi bedankt voor jullie reacties en opbeurende woorden! Verstandelijk weet ik wel dat dit niet zo blijft en dat hij echt niet omkomt van de honger (en als dat wel zo zou zijn, zou hij trouwens wel eten), maar je gevoel is toch nog een ander verhaal. Qua beker hebben we al vanalles geprobeerd. Op zich ging drinken uit een gewone beker best goed zonder knoeien, maar hier krijgt hij niet genoeg van binnen, hij drinkt dan nml maar een paar slokjes elke keer. Maar de laatste tijd wil hij hier helemaal niks meer van weten. En tuitbeker, of rietjesbeker snapt hij niet echt........
Lijkt wel de week die ik vorige week had. Na een paar tips van mijn feb mama.s heb ik het proberen los te laten en warempel ze eet en drinkt weer iets beter. De mijne ging spugen elk stukje wat ze maar binnen kreeg. Succes
@martha: de tuitbeker en rietjesbeker moet je hem leren..hier heeft het even geduurd vordat hij de rietjesbeker doorhad. hij sloeg het net een papflesje achterover maar ja..dan kon er niks door het rietje dus door elke keer te helpen en hem laten zien hoe het moet gaat hij nu prima.
hoi hoi, Zeer herkenbaar. Voelde me ook echt machteloos soms, maar kreeg veel tips hier dat ik het moest los laten, hoe moeilijk dat ook was (en is soms) dat ik me niet druk moest maken als hij niet at of dronk, want hij zou vanzelf wel komen als hij honger of dorst had. En warempel het hielp echt. Het gaat echt vanzelf over (echt bizar dat ik dit zeg, want je moest me een paar weken terug eens zien, had ook de handen in het haar van machteloosheid). Hier gebruiken we de tuitjesbeker en een gewoon bekertje. De tuitjes beker die staat hele dag op tafel in zijn zicht, daar drinkt hij vanzelf steeds uit, ook na een paar keer oefenen hoor met beide bekers want hij snapte ook niets van die bekertjes! En het gewone bekertje gebruiken we bij het ontbijt, lunch en na het avondeten. Veel succes
Hoi Wil ook zoooooo graag dat het overgaat. Ben ook zo bang dat dat niet zo is........ Tja en loslaten, i know. Alleen lukt dat voor geen ene meter, echt nog niet eens een heeeel klein beetje....... Ben nu zelf ook nog eens ziek (flinke griep) thuis, dus echt lekker gaat het hier niet....... De dietiste (ivm eventuele kma, hij drinkt nutramigen) zegt ook: geen zorgen, hij hongert zichzelf echt niet uit. Hij zou wat meer mogen drinken maar hij krijgt voldoende melkproducten binnen. Tja, we bikkelen maar door......verstand op 0.......
ik ken het ook!die van mij is nu 15 maanden en heeft soms gewoon 2 weken dat hij geen brood wilt, nou dan maar een flesje pap, dat krijg ik er wel in... Verder wil hij smiddags alleen melk en soms ook 3 happen avondeten, als ik het toch probeer is het krijsen. Dus idd dan ineens heeft hij weer een dag dat hij alles op eet. zal er allemaal wel bij horen.....