Beste verloskundige, Vorig jaar ben ik bevallen van onze dochter. In het bevallingsdossier van het ziekenhuis stond: "ligging: aaa". Mijn kraamhulp reageerde daar verbaasd op maar ik begreep niet waarom. Later kwam ik erachter dat aaa staat voor een sterrenkijker. Ik moest tijdens het persen even op mijn linkerzij liggen en toen heeft de verloskundige volgens mij "iets" gedaan, maar ik weet niet wat. Het persen (eerste kindje) duurde een ruim half uur in totaal en er is geen kunstverlossing of knip aan te pas gekomen (3 kleine scheurtjes alleen).. Nou vraag ik me af..: wanneer noteren ze "ligging: aaa"? Is dat als de baby daadwerkelijk als sterrenkijker eruit komt? Of als de baby zo ligt op het moment van volledige ontsluiting? Ik hoop het eerste (zoals de baby eruit komt) want dat zou betekenen dat het persen bij de aankomende bevalling nog makkelijker zal gaan.
Hoi Bureau, Aaa wordt genoteerd op het moment van geboren worden van het hoofdje. Dat heb je dus voor een eerste kindje heel rap gedaan, want Aaa gaat in de regel iets lastiger! Groetjes Brigitte