Goedemiddag, Ik heb een vraag m.b.t. de referteperiode. . Momenteel ben ik zwanger en ik ben op 25 juli 2015 uitgerekend. Volgens informatie van het UWV heb ik recht op een zwangerschaps- en bevallingsuitkering wanneer ik binnen 10 weken na het einde van mijn contract ben uitgerekend. In mijn geval is dit zo: in de maanden april en mei van dit jaar heb ik gewerkt via het uitzendbureau en gisteren (26 mei) heb ik mijn laatste werkdag gehad. Voor de hoogte van de uitkering wordt er gekeken naar de referteperiode. Als ik het goed heb begrepen, deelt UWV mijn SV-loon door het aantal dagloondagen vanaf het begin van mijn dienstverband tot en met de laatste dag van de referteperiode aangezien ik korter dan een jaar heb gewerkt bij mijn werkgever (slechts 2 maanden). Nu vraag ik mij af tot wanneer de referteperiode loopt. Op de website van het UWV zag ik dat deze periode eindigt op de laatste dag van de voorlaatste maand (of vier weken) voorafgaand aan je zwangerschapsverlof. Mijn zwangerschapsverlof wil ik 4 weken voor mijn uitgerekende datum laten ingaan. Ik kom dan uit op 27 juni, maar aangezien deze datum op een zaterdag valt zal het verlof denk ik 26 juni ingaan. Welke periode wordt er dan gebruikt voor de referteperiode? Begint de referteperiode dan op 1 april (begin dienstverband) en eindigt deze dan 4 weken voor de ingang van mijn verlof (dus op 29 mei)? Of loopt deze periode dan van 1 april tot en met 31 mei? Of van 1 april tot en met 30 april? Ik heb alleen de maanden april en mei gewerkt van dit jaar (hiervoor had ik een eigen bedrijf, maar hier heb ik nog geen inkomen uitgehaald). Het zou voor de hoogte van mijn uitkering dus wel verschil maken of UWV alleen naar de maand april kijkt of ook naar de maand mei. Sorry voor het lange verhaal, maar ik hoop dat mijn vraag duidelijk is! Met vriendelijke groet, Lana
Even een update: heb zojuist besloten om verlof 6 weken voor de uitgerekende datum in de laten gaan. Verlof begint dan ook 14 juni 2015.
[FONT="]Beste Lana,[/FONT] [FONT="] [/FONT] [FONT="]Je bent korter dan een jaar bij je werkgever in dienst geweest en gaat uit dienst vóór de referteperiode eindigt. Geen standaard situatie. Hierdoor vraag je jezelf af welke referteperiode voor jou geldt.[/FONT] [FONT="] [/FONT] [FONT="]In jouw situatie begint de referteperiode op de dag dat je in dienst kwam en loopt tot en met 30 april. De maand vóór je verlof start, valt niet in de referteperiode. Of je vier of zes weken van tevoren met verlof gaat, maakt daarin geen verschil. [/FONT] [FONT="] [/FONT] [FONT="]Je kunt er voor kiezen in de periode tot je verlof start een WW-uitkering aan te vragen. De hoogte van je WW-uitkering wordt op dezelfde manier berekend. Al is het uitkeringspercentage lager: de eerste twee maanden 75%, daarna 70%. [/FONT] [FONT="] [/FONT] [FONT="]Als je ervoor kiest eerst WW-uitkering aan te vragen, kun je van daaruit een zwangerschapsuitkering krijgen. De berekening van je dagloon blijft hetzelfde.[/FONT] [FONT="] [/FONT] [FONT="]De WW-uitkering kun je hier aanvragen. [/FONT] [FONT="] [/FONT] [FONT="]Actuele informatie over de berekening van de zwangerschapsuitkering vind je hier. [/FONT] [FONT="] [/FONT] [FONT="]Succes gewenst met de laatste loodjes en veel geluk straks met je meisje. [/FONT] [FONT="] [/FONT] [FONT="]Met vriendelijke groet,[/FONT] [FONT="] [/FONT] [FONT="]Ellen [/FONT] [FONT="]UWV Webcare Team[/FONT] [FONT="]www.uwv.nl/webcare[/FONT]