Uitleg route 8 uitslag

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Lynx, 17 mei 2023.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Lynx

Lynx VIP lid

19 jul 2008
    8.696
    2.511
    113
    Vandaag heeft mijn dochter de uitslag van haar eindtoets gehad.
    De uitslag was ongeveer zoals verwacht, maar ik begrijp iets niet aan de uitslag.
    Haar totaal score van taal is namelijk lager dan de laagste score die ze op een onderdeel behaald heeft. (Laagste score 179, hoogste 205 en dan het gemiddelde is 178)
    Dat kan toch helemaal niet?
    Weet iemand hoe dat werkt?

2. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.134
    8.867
    113
    Meestal zijn die scores geen gemiddeldes (tenminste niet zoals we die meestal berekenen), maar worden ze op een andere manier berekend.

In de handleiding van 2016 vind ik het volgende:

Totaalscores taal en rekenen

Leerlingen krijgen op elke deeltoets (behalve functioneren) een vaardigheidsscore tussen de 100 en 300. Echter, er worden ook totaalscores gegeven voor taal en rekenen. Om tot deze totaalscores te komen vind er een weging plaats, dit betekent dus dat niet alle onderdelen even zwaar wegen en dat er sprake is van een gewogen gemiddelde.

Voor elke deeltoets is berekend wat de minimale en maximale vaardigheidsscore is die een leerling op dat onderdeel kan halen, dit is de vaardigheidsscore die behoort bij een A-score van 100 en 300. Hieruit volgt wat de grootte of het bereik is van dit onderdeel en deze grootte bepaalt hoe “zwaar” een onderdeel weegt. Een onderdeel met een groot bereik telt dus zwaarder mee dan een onderdeel met een kleiner bereik; een kind kan zich op een onderdeel met een groter bereik beter differentiëren dan op een onderdeel met een kleiner bereik.

Voor taal geldt dat de onderdelen leesvaardigheid, taalverzorging en begrippenlijst zwaarder wegen
    dan de onderdelen woordenschat en luistervaardigheid. Bij het domein rekenen geldt dat de onderdelen getallen, verhoudingen en verbanden zwaarder wegen dan het onderdeel meten en meetkunde.

https://docplayer.nl/18208073-Inhoud-voorwoord-3-1-theoretische-kaders-en-onderdelen-route-8-4-2-adaptief-testen-met-de-computer-11.html

3. Lynx

Lynx VIP lid

19 jul 2008
    8.696
    2.511
    113
    @NiekeKris, bedankt voor je document.
    Maar nog steeds geeft dat geen antwoord op de vraag.
    Sommige categorieen wegen zwaarder dat had ik in de gaten, maar dan nog steeds kan je nooit onder je laagste score komen.

Als voorbeeld. Als ik voor een toets een 6, 7 en 9 haal, dan komt het gemiddelde toch nooit uit op een 5,5, hoe zwaar de 6 ook meetelt.

4. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.134
    8.867
    113
    #4 NiekeKris, 17 mei 2023
    Laatst bewerkt: 17 mei 2023
    Geen idee. Als hier geen leerkracht zit die met Route 8 werkt of een ouder die het toevallig weet, dan zou ik de vraag gewoon aan de leerkracht stellen.

5. Lynx

Lynx VIP lid

19 jul 2008
    8.696
    2.511
    113
    Ja dat is ook zo. Het forum is alleen nu iets sneller bereikbaar dan de leerkracht ivm Hemelvaartweekend. Ik heb niet zoveel geduld. :D
    Ik ga het zowiezo na het weekend navragen. Er is nog wel wat waar ik een vraag over heb.

Deel Deze Pagina