Hoi meiden, ik wil graag even een kwestie voorleggen. 1 april ben ik begonnen met mijn huidige baan. Ik werk in de jeugdzorg, een sector waarin het erg lastig is om werk te vinden op het moment. Mijn contract loopt tot eind oktober. Er is al uitgesproken dat de intentie is om te verlengen, dat hangt wel af van de bezuinigingen die opgelegd worden vanuit de gemeente. Nu was ik van plan om 11 juni te vertellen dat ik zwanger ben, als de echo goed is. Net kreeg ik een mail met een agenda uitnodiging voor 8 juli, onderwerp: bepaling contractverlenging. Enerzijds dacht ik, misschien wachten met vertellen tot na 8 juli, ik ben dan 15 weken. Maar aan de andere kant voelt dat ook een beetje gek om het vlak na zo'n contractbepaling te vertellen plus als mijn buikje doorgroeit... wat denken jullie?
Ik zou het ook de achtste vertellen... Als je met drie maanden iedereen in je omgeving verteld, weet je werk het meestal ook pas na de belangrijkste mensen...
Ja dat is waar Jughi. De achtste kan ik alleen niet, die week heb ik vakantie.. Dus ik ga vragen of het gesprek de week ervoor kan. En mijn buikje groeit al dus ik vraag me af of ik het nog een aantal weken voor me kan houden...
Nee klopt chiggy, maar ik denk het niet tot die tijd verborgen te kunnen houden... Ik heb vandaag gemaild met de vraag of het gesprek een week eerder kan. Hopelijk kan dat, en in ieder geval voor nu toch zo lang mogelijk verborgen proberen te houden. Vlak na contractbepaling vertellen voelt ook niet eerlijk. Plus dat na dat gesprek het wrs wel even duurt voordat ik het contract echt heb, en als ik daarop zou wachten is de zwangerschap sowieso al overduidelijk denk ik...
Erna erna erna! Hoe vaak horen en lezen we wel niet dat een contract verlenging niet doorgaat vanwege een zwangerschap? Die paar weken extra voor je houden lijkt mij toch echt verstandig..
Hier een succes verhaal.. Een paar weken nadat ik met mijn nieuwe baan was begonnen, kwam ik erachter dat ik zwanger was. Ik heb het met 12 weken gewoon verteld. Nu inmiddels aan het genieten van mijn kleine meid en mag over een paar weken weer aan het werk, want mijn contract is verlengt! Eerlijkheid en vertrouwen duren het langst
Ik ben werkgever.. zou het fijn vinden als je het ervoor vertelt.. kans is dan wel groot dat ik je, om een andere vage reden, dan geen verlenging geef. Dus mijn advies is erna!
Zeker weten erna... je hoeft het nog lang niet te vertellen dat je zwanger bent dus als je het nog even verborgen kan houden zou ik dat zeker weten doen. Zoals cd28 al zegt.. vaak verzinnen ze een of andere vage reden om je contract te verlengen.
Ik zit met hetzelfde probleem. Ik kwam zwanger aan in mijn nieuwe baan. Ben nu 17 weken en nog steeds weet niemand het op mijn werk. Mijn buik is nog heel klein dus het valt totaal niet op en ik voel me ook prima. Vandaag heb ik mondeling te horen gekregen dat als ik wil ik in sept terug maken komen (werk als schoonmaakster op een basisschool dus 2 maanden zomervakantie). Nu weet ik nog steeds niet of ik het nu moet zeggen of niet. Wil liever eerst contract tekenen. Ik kan echt niet zonder baan want mijn man werkt niet en krijgt geen uitkering of iets. Maar als ik jou was Jasmijn87, zou ik het erna zeggen. Eerlijkheid duurt het langst dat wel maar het is zo vaak dat ze dan 1 of ander smoesje verzinnen dat je contract niet verlengt wordt. Ik wil niet dat mijn zwangerschap mijn contractverlenging beïnvloed. Of je zegt het net voordat je het contract tekent? Maar ja dat is ook niet echt een goed moment.
Bedankt voor het meedenken meiden. Ik ben er nog niet uit. Hopelijk hoor ik komende week of het gesprek vervroegd kan worden naar de eerste week van juli (oorspronkelijke datum ben ik op vakantie). Het liefst zou ik eerlijk zijn en het binnenkort vertellen. Toch ga ik het nog even uitstellen. Ik wil eerst weten of het gesprek vervroegd kan worden. Ik zit ook nog in dubio of ik het dan tijdens het gesprek zal vertellen, nadat gezegd is dat mijn contract verlengt wordt (als dat zo is) of wachten tot het contract getekend is (waar wrs wel weer wat tijd overheen gaat) Buikje groeit wel maar is nog wel te verbergen. Hopelijk blijft dat nog even zo. Wanneer mag jij je contract tekenen Ananas9? Met 17 weken het nog niet verteld hoor je niet vaak, maar ik snap het wel in jou situatie en gelukkig zien ze het nog niet bij je
Ik zou niet weten wanneer ik mijn contract kan tekenen. Maar in principe is een mondelinge toezegging toch bindend? Ik voel me ook best schuldig dat ik het nog niet verteld heb. Deze week hadden mijn man en ik een stoel gekocht voor de baby voor aan tafel. Die doos zat achterop de fiets vastgebonden (we hebben geen auto) en toen kwamen we een juf van de school tegen! Ik weet niet of ze de doos met een afbeelding van de stoel erop gezien heeft maar iniedergeval heeft ze daarna op school niks erover gezegd. Mijn man is van mening dat ik het pas in sept. moet vertellen als ik al 7 maanden zwanger ben, maar dat is te gek. Wil het wel deze maand gaan vertellen.
Je 'hoeft' overigens helemaal niets. In de wet staat dat je pas een x aantal weken voor je verlof je werkgever op de hoogte moet stellen. Ik meen een week of drie vier voor je verlof zou moeten beginnen..
Kies voor jezelf en vertel het erna. Als het de verstandhouding met je werkgever dusdanig beinvloedt dat er problemen onstaan, had je sowieso geen verlenging gehad en heb je nu een goede zwangerschapsverlof uitkering en de kans na de geboorte wat anders te zoekenzoeken zonder financiele gevolgen. Als je werkgever reeel is, accepteert hij het en zorgt voor vervanging in de periode dat je weg bent (en dan kun jij diegene nog inwerken) en kun je na je verlof je werk weer oppakken. Voor beide situaties is erna vertellen het beste. Je wilt toch niet het risico lopen zonder werk te komen te zitten als het niet nodig is?
Hee meiden, even een laatste update over dit onderwerp wat ik aanmaakte. Het mailtje met onderwerp bepaling contractverlenging bleek een fout van de secretaresse. Het ging om een gesprek tussen twee teamleiders om de contracten in kaart te brengen. Ik hoor dus, waar ik ook vanuit was gegaan, pas na de zomer iets over mijn contract. Contract loopt tot eind augustus. Dus toen had ik geen keuze meer en ben ik het gesprek met mijn teamleider aangegaan. Eerst werd ik de hemel ingeprezen omdat ze blij met me is. Op het nieuws van de zwangerschap reageerde ze echt heel fijn, kon niet beter wat mij betreft. Ze heeft me ervan overtuigd dat het geen enkele invloed op mijn contract heeft en dat uitgangspunt blijft dat deze verlengt wordt
Heel fijn! mijn advies was ook geweest het te vertellen.. meer omdat ze anders op grond van informatie die je zou hebben achtergehouden.. een contract kunnen ontbinden (gebeurd niet vaak) maar dit is natuurlijk nog beter nieuws! ben blij voor je! Ikzelf zit in het zelfde schuitje.. het is inderdaad echt een moeilijke keuze!