Heeft iemand hier ervaring met katoenen (voorgevormde) luiers? Ik ben geïnteresseerd geraakt door een vriendin en heb nu een aanbieding gevonden op lievehemel.net. Ik ken het merk niet (Junior Joy) en de website ook niet, maar als ik nu zou beginnen zou het me fors in aanschaf schelen als ik het nu daar zou kopen. 6 luiers kosten dan maar 14 euro, en de overbroekjes 9 euro voor 2. Dan nog inleggers (10 voor 12 euro) en inlegvelletjes (6,50 voor een rol van 100). Maar dan zou ik voor 100 euro al klaar zijn om te beginnen! Maar nu vraag ik me af, iemand ervaring met katoenenluiers en/of met Junior Joy? En hoeveel heb ik nodig? Mijn vriendin heeft 18 luiers (en inleggers) en 6 overbroekjes. Is dat genoeg, of is dat krap?
Ik heb bij alledrie mijn kinderen voorgevormde katoenen luiers gebruikt van de Hema en was er erg tevreden over. Ik gebruikte ze niet als we weg gingen omdat ik geen vieze, natte luier in mn tas mee naar huis wilde nemen. Ik had er volgens mij idd ook een stuk of 18. Overbroekjes weet ik niet meer. Ik gebruikte ook strikslips. En als ze door tandjes ofzo diarree hadden gebruikte ik ook wegwerp luiers. Succes met je keuze.
Ik kan ze niet vinden van de Hema op de website. Hebben ze die wel in de winkels? Of verkopen ze die nu niet meer? Dat leek me ook wel wat, want dan kan ik er gewoon eens eentje proberen, kijken of dat een beetje wat is. Over Junior Joy heb ik inmiddels wat slechte reviews gelezen, dus dat wordt het toch niet...
Als je googled op "katoenen luiers" kom je echt veel tegen. Je hebt ook websites met huurpakketten, dan kan je een maandje huren om te kijken of het iets voor je is
Het zou kunnen dat de Hema ze niet meer heeft; mijn jongste is inmiddels alweer 7. Sorry, dat vergat ik erbij te vertellen.
Volgens mij heeft Hema al een tijd geen luiers meer. Ik gebruik zelf wasbare luiers, maar van andere merken en andere soorten. Heb Bumgenius, Bambooty, Rumparooz en als tweedelig systeem Mamabless/Bamboozles met Motherease overbroekjes. Als je googled kun je wat meer lezen deze luiers. Bevalt trouwens prima hoor.
Ik heb ervaring met katoenen luiers, met onze eerste twee zoons waren papieren luiers nog niet zo in, en verschrikkelijk duur! Tja, het is niet echt een leuk karweitje, je moet tenminste twee emmers aanschaffen en de poep en plasluiers apart houden. Het stinkt wel ontzettend. De poepluiers moet je eigenlijk meteen uitspoelen met heet water, anders krijg je idd de vlekken er niet uit, zelfs niet in de kookwas. En je moet echt om de dag wassen, anders wordt het echt vies! Dus je moet ook drie keer per week een kookwas draaien, da's op zich ook niet echt milieuvriendelijk. En dan heb ik het nog niet eens over de plastic broekjes, die veel minder lang meegaan als ik wel zou denken. Toen we na 20 jaar nog een kleintje erbij kregen, had ik m'n luiers aan m'n vriendin gegeven, dus met de derde gunde ik mijzelf de luxe van papieren luiers! Wat een weelde! Ik vond het prettig dat de luiers in de groene container konden, daar scheiden ze door verhitting het plastic van de rest, en het wordt gerecycled. Jesse was zindelijk met 2 jaar en 3 maand, dus ik heb m'n best gedaan om hem zo snel mogelijk zindelijk te krijgen. Al met al neig ik momenteel naar papier, het is een stuk minder werk maar vooral een stuk minder vies. Onderschat het wassen niet. Toch zullen papieren luiers veel duurder uitkomen. 't Is maar net waar je je geld voor overhebt, misschien heb je wel tijd en zin om te wassen. Succes met het nemen van de beslissing
Ik overweeg het ook, dus lees ook even mee. Zou ook graag willen weten hoeveel luiers er in 1 trommel gaan (en hoeveel dagen ik ze dus nat moet laten liggen alvorens ik ze kan wassen). Ik neem niet aan dat je ze bij de gewone was kunt doen of doen de al gebruikende mama's dat wel?
Mijn vriendin wast ze om de dag, en krijgt ze dan goed schoon. Ze heeft dan wel inlegvelletjes voor de ontlasting. Ik ben trouwens van het idee afgestapt. Ik vind de aanschaf van zo'n hele set erg duur (ben je zo 400 euro verder) en ik vind het voordeel toch te klein. Je moet ook geen droger gebruiken, want anders ben je het milieu voordeel ook alweer kwijt. Ik let wel op andere dingen!
Ik heb geen luiers met poep in mijn luieremmer en dus ook niet in de wasmachine, want ik gebruik gewoon inlegvelletjes en die mik je met poep en al weg. Sommige inlegvellen kun je zo door de w.c. spoelen. Bovendien hebben een hoop luiers een binnenkant van dunne fleece, waardoor poep er niet echt aan hecht en ze ook droge billen houden als ze plassen. Qua geld is het wel degelijk een stuk voordeliger, aangezien je alles gewoon weer door kunt verkopen voor minimaal de helft van de aankoopprijs. Ik heb zelfs luiers die niet bevielen voor hetzelfde bedrag weer doorverkocht. Kookwas hoef je ook niet meer te draaien, behalve bij bijv. diarree eventuele schimmelinfectie, anders niet. Er is gewoon antibacterieel poeder te koop waar je een klein schepje van bij het wasmiddel doet wat ook gelijk vieze luchtjes weg haalt, ik was vaak gewoon op 40C. Voor wie nog een idee heeft van katoenen lappen met veiligheidsspelden en knisperende overbroekjes, zo zien moderne luiers er tegenwoordig uit: Cheeks and Cherries Daytime Nappies Cheeks and Cherries Good Value (mijn favoriete luier, neemt veel op, lek zelden tot nooit door, geen overbroekje nodig) Itti Bitti D'Lish Snap-In-One and All-In-One reusable nappies, washable nappies, real nappies Fabulous designer pocket reusable nappies by Issy Bear Je hebt ook tweedelige systemen, waarbij je wel een overbroekje moet gebruiken. Vaak van bamboe, neemt heel veel op en je hebt zelden lekkage. All-in-one systemen moet je wat eerder verschonen. Ik hoef helemaal niets te strijken. Om de dag draai ik een luierwas. Bij de eerste heb ik alleen wegwerpluiers gebruikt, ik wist niet eens van het bestaan van dit soort luiers, mijn beeld bestond ook uit zo'n luier van 30 jaar geleden. Bij mijn zoontje combineer ik wegwerp met wasbaar, gaat prima.
Jo, mijn engels is dramatisch, ik word er niet wijs uit. Ik ben wel overtuigd en we gaan wegwerp combineren met wasbaar. Ooit willen we proberen een brusje voor Jens te krijgen dus de investering zie ik wel zitten. Maar wat heb ik allemaal nodig bij die bumgenius 4.0? En waar haal ik dan die inlegdingen en dat waspoeder? En die inlegdingen waar koop je die dan? En heb je ook een nederlandse site die ze verkoopt en/of waar zijn ze het minst duur? En klopt het dat ze er in 1 maat zijn en dat dat elk kind past? (?!?!) Hoop dat je mijn vragen wilt beantwoorden, ik zie het gebruik namelijk wel zitten!
In Nederland hebben ze Kaatje Katoen, die verkoopt ook Bumgenius, maar die zijn een stuk duurder. In Engeland hoeven ze namelijk geen b.t.w. te betalen over wasbare luiers, omdat de overheid het gebruik daarvan wil stimuleren. Daar is het gewoon een stuk bekender dan hier. Ik heb heel veel besteld in Engeland, scheelt een hoop geld, maar sinds Nederland dus ook een verkooppunt heeft, mogen ze ze officieel niet meer uitvoeren. Gebeurt soms toch hoor, maar ze zijn een stuk strenger daar in geworden het afgelopen half jaar. Hier is een link van Kaatje Katoen, dan kun je in ieder geval lezen in het Nederlands hoe wasbare luiers werken, wat je nodig hebt etc. Kaatje Katoen, de andere luier Haha, voor mij was het ook echt abacadabra hoor! Bumgenius past hier nog goed, hij is nu ruim 12 kilo. Ik weet niet of ik het tot de zindelijkheid echt ga redden in de breedte, zal wel wat krap worden, maar voorlopig is het nog geen probleem.
Da's ook een van de redenen dat veel mama's ze gebruiken! Ik heb chinese all in one luiers ( Via ebay, goedkoper als de andere versies maar qualitatief denk ik ook wel anders.. ) die mogen alleen op 40 graden gewassen worden. Heb ik poepluiers, dan spoelt de machine die voor, dan de rest erbij en ik was ze gewoon met de kleertjes/handdoeken etc was mee. Dus alleen poepluiers krijgen een speciale voorkeursbehandeling Ik moet alleen wat sneller een grotere romper aandoen, door de druk in het kruis wil de luier anders wat vocht doorlekken bij de beentjes.
Ah, Jo, bedankt. Ik kwam ook op de site van Kaatje, maar die zijn inderdaad wel vreselijk duur. Kan ik net zogoed even naar engeland op en neer. Ik vind die itti bitti ook wel erg mooi en handig eruitzien (wat minder synthetisch ziet die eruit vind ik), iemand daar ervaring mee? Ik zie het helemaal zitten, maar vind de keus maken wel lastig zeg! Ik kan me echt niet indenken dat een paar luiers in de wasmachine dumpen en ze over een droogrekje uitspreiden zo giga veel werk is. Heb je aan 12 luiers echt genoeg? Met papieren hoef ik meestal maar 4/5 keer te verschonen per etmaal, dus ik zou met 6 katoenen denk ik wel de dag doorkomen.
Nou, vriendlief hoorde mij erover en stond gelijk op zijn achterste benen... Toen zag hij een foto en zei: O, ze zien er wel erg leuk uit! En toen vertelde ik dat het in ons geval wel goedkoper en milieuvriendelijker is, en toen was hij overstag. Ik heb nu besteld: 2x itti bitti tutto 1x itti bitti all in one 1x bumgenius (weet niet welk type, dat stond er niet bij, heel raar) 1x easyfix van Totsbots Om maar eens even wat uit te proberen. Die itti bitti tutto lijkt me ideaal voor ons, maar voor de nacht misschien een bumgenius+bamboe booster of toch de easyfix. Ben heel benieuwd. En je zult altijd zien, gisteren plaste hij zomaar op het potje! *trots*
Wat leuk! Ja, dat is het handigst hoor, gewoon verschillende luiers proberen. Het is toch net als met wegwerp, het ene kind lekt door in Kruidvatluiers en bij anderen werkt het weer prima. Vaakt ligt het een beetje aan de bouw. Ittibitti's waren hier niet zo'n succes, al was die Tutto nog niet op de markt, daar hoor ik wel positieve verhalen over. Met de flexitots heb ik geen ervaring, die heb je geloof ik ook in allerlei leuke printjes toch? Een tweedelig systeem als bijv. Bamboozle stretch met een Motherease overbroekje is ook fijn voor de nacht of langere tijd. Neemt echt veel op en heel weinig kans op lekkage. Alleen wurmt mij zoontje zo tijdens het verschonen, dat ik meestal niet het geduld op kan brengen zo'n ding om te doen. Niet dat het veel werk is, maar elke seconde op die verschoontafel duurt hem al te lang . Wat goed dat je zoontje op het potje is geweest, hij is er snel bij ! Oh ja, nog een tip als je geen inlegvelletjes hebt. Gewoon de billendoekjes na gebruik (haha, dus niet het eerste doekje na een poepluier ) bij je wasbare luiers gooien en meewassen. Die kun je daarna ook als inlegdoekje voor in de luier gebruiken.
Ah bedankt voor de tips. billendoekjes gebruiken wij niet vanwege alle stofjes die daarin zitten. We gebruiken natte lappen en olie en heel soms onderweg een billendoek. Ja ik zag die overbroekjes niet zo zitten, maar misschien heb ik er een verkeerd beeld over. Ik ga die itti bitti eens proberen, die tutto lijkt me wel heel ideaal. Zoontje plast 'snachts het meest, dus misschien is dat wel een klein probleempje... Maar anders kan hij altijd nog in de nacht een wegwerp en overdag katoen aan. Zoontje is een mannetje met spekjes, maar toch erg slank gebouwd, dus ik denk eigenlijk dat ittibitti wel goed zal aansluiten, maar ik ben ook maar een leek. Ik heb een gele, een rode, en een turquoise, en de easyfit van totsbots blauw met sterretjes inderdaad. Het lijkt me buiten heel okee en verantwoord, ook megacute! Oja, en dat potje was 1 keertje hoor, het duurt nog wel even, maar hij vindt hem wel heel interessant! Ik baalde wel, want wij hebben geen creditcard en nu moest ik dus wel bij kaatje bestellen, maar dat is wel echt veel duurder zeg, dus ik ga even kijken of ik iets kan regelen met een card.