Wanneer zelf de trap op en af?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door macy77, 30 mrt 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Antares

Antares VIP lid

17 nov 2008
    19.894
    3
    38
    helaas nog steeds niet zelf alleen af....op soms wel! Maar hier wel een brokkenpiloot..ze is al eens van boven naar onder gedonderd.....

Ach komt wel...we oefenen al jaaaren met traplopen....eens moet het goed komen hihi.

2. Mikki77

Mikki77 VIP lid

17 nov 2007
    5.698
    0
    36
    Noord-Holland
    Ik laat hem sinds een paar maanden alleen naar boven en naar beneden klimmen (hij is 3,2 jaar). Wel ga ik dan onderaan de trap staan om hem eventueel op te kunnen vangen als hij zou vallen. Hem helemaal zonder toezicht laten gaan durf ik toch nog niet... qua grove motoriek is hij niet heel snel, dus ik ben nog wel bang voor ongelukken (al is er nog nooit iets gebeurd).

3. 2012mama

2012mama Fanatiek lid

12 aug 2011
    3.324
    158
    63
    Vrouw
    Drenthe
    Hier sinds een paar weken nu zelf, zonder begeleiding. Daarvoor zelf met begeleiding...

4. guppekop

guppekop VIP lid

28 aug 2009
    13.271
    1
    0
    varend op schip
    lydia klimt gelukkig nog niet op de trap (al doet ze wel pogingen, maar ze krijgt dr knie niet hoog genoeg gelukkig)
    Daniel ging alleen naar boven en naar beneden toen hij euhm 1j3m was:) onder begeleiding vanaf 10maanden denk. Hij is altijd aan het klimmen en het gaat bijna nooit mis. Is denk 3x van de trap gerold in een jaar tijd. Als hij valt is het van de tafel ofzo.
    scheelt misschien ook dat de trappen niet hoger zijn dan 6 treden, 1 met matten, 1 met antislipnoppen (zat er al op)

5. raspberry

raspberry Niet meer actief

Hier al een hele tijd, zeker een half jaar, en ik denk eigenlijk langer.
    Ze heeft er niet altijd zin in en als ze verkouden is, moet ik toch even komen helpen, maar ze is nog nooit gevallen. Is dan ook wel een voorzichtig/bedachtzaam kind, wat ook verder weinig rare valpartijen maakt, dus dat scheelt ws wel.
    Ik vind dat dus ook veel belangrijker, dat voorzichtig zijn en bedacht zijn op wat ze doen, dan perse de leeftijd. Kan me voorstellen dat als deze tweede meer de aard van mijn man heeft, ik langer toezicht houd... ;)

6. Gentle

Gentle VIP lid

10 okt 2007
    6.979
    1
    36
    Overijssel
    Ik probeer Julia het nu een beetje aan te leren. Ze kan zelf het traphekje open doen, dus af en toe zeg ik dat ze dan alvast wel naar boven mag, dan kom ik er wat later achteraan. Naar beneden vind ik nog een beetje eng, want ze is vrij kort en kan eigenlijk niet goed echt naar beneden lopen en de leuning vasthouden. Dus dan moet ze achterstevoren, en dat vind ik nog niet helemaal vertrouwd. Maar ook dan, soms zijn we halverwege en laat ik haar het laatste stukje zelf doen. Gewoon om haar ook het vertrouwen te geven dat het soms mag en kan.

7. vruchtje24

vruchtje24 VIP lid

2 jan 2007
    13.204
    432
    83
    Vrouw
    home sweet home
    Sinds dat hij 2 jaar is gaat hij al zelf de trap op (onder begeleiding) en af met ongeveer 2,5 jaar ook onder begeleiding.

Ik zou hem nu zeker zelf alleen de trap op en af durven laten gaan, maar meestal is 1 van ons er toch bij. Soms als hij alvast zegt dat hij eerder gaat gaat hij alleen. Hij doet het heel voorzichtig, houdt goed de leuning vast en doet het stap voor stap

8. red88

red88 VIP lid

3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    Ik denk zo tussen de 2,5 en 3 jaar. Onder begeleiding al een tijdje en sinds kort loopt ze 'gewoon' naar beneden ipv zittend.

9. Met 11 maanden liepen ze hier alle 2 de trap op. Vanaf 1,5 trap op en af, en mijn zoontje mocht vanaf 2 jaar alleen de trap op en af. Dochter mag dit niet nog niet zonder mij erbij.

10. Madeliefke

Madeliefke VIP lid

19 jan 2008
    6.317
    216
    63
    Zonder begeleiding vanaf 2 jaar en 3 maanden.

Ook hier een voorzichtig en rustig meisje. Ze mag alleen niets gaan pakken, wil nl dat ze twee handen aan de trap houdt. Ze gaat ook achteruit van de trap af.

11. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.229
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Vanaf 3 jaar, ik geloof een maandje na haar 3e verjaardag. Lisa (net 2) loopt wel eens de helft alleen omhoog, maar dan sta ik wel onderaan.

12. fokje

fokje Fanatiek lid

14 mei 2007
    3.313
    0
    0
    verzorgende
    friesland
    hier was de oudste 3 jaar

13. Storm

Storm Niet meer actief

Mijn zoontje heeft zich het recht tot alleen de trap op en af (dus zonder toezicht) toegeëigend toen hij net 2 was.
    Na een overduidelijke "Nee, doeg" als je achter hem aan zou gaan en hij zich dus om zou draaien halverwege de trap heb ik maar besloten hem te laten gaan (met het hart in de keel). Inmiddels gaat het zeer soepeltjes. Hij is er overigens nooit af gevallen.

14. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.229
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Ik zou dat dus nooit doen als het je niet lekker zit. Lisa mag ook echt nog niet alleen de trap op, wat ze ook zegt. Als ze net als jouw zoontje zou doen zou ik haar de keus geven: of zelf de trap op terwijl we achter haar lopen, of wij tillen haar op. Maakt me niet uit wat voor drama dat zou worden, ik zou het nu echt nog niet aandurven en wij bepalen wat goed voor haar is en wat niet.

15. Storm

Storm Niet meer actief

Het omdraaien halverwege de trap leverde meer gevaar op dan hem naar boven laten gaan. Dus die keus was echt niet zo moeilijk.
    Hij was amper tien maanden toen hij al in no time voor ons uit de trap op naar boven klom, dus ach, hij beschikte wel over de motorische vaardigheden.

16. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.229
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Dan is optillen dus veiliger, je kan een kind van 2 prima voorwaarden stellen (je zal ook wel moeten). Eva en Lisa waren ook erg snel met de trap opklimmen en Lisa kan het ook prima zelf, maar ik vind haar te jong om haar dat helemaal zelf te laten doen, dus gebeurt dat niet. Ik laat die beslissing echt niet afhangen van wat mijn kind wil. Ze wil wel meer dingen die niet verantwoord zijn en die gebeuren dus gewoon niet.

17. Storm

Storm Niet meer actief

Het is niet alleen een kwestie van willen, ook een kwestie van kunnen. Kom zeg, als ik het echt niet zou vertrouwen of als het echt niet verantwoord zou zijn zou ik er echt niet over peinzen om hem alleen de trap op te laten gaan.
    Maar als er per se een leeftijd gebonden moet zijn aan het traplopen...

18. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.229
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Het ging er mij om dat je hem 'met het hart in de keel' de trap op liet gaan, geeft toch aan dat je het niet helemaal vertrouwde? En dat hij het mocht omdat hij niet wilde dat iemand mee ging en dan heb ik zoiets van, peuters willen wel meer wat echt nog niet kan en mag en daar moet je gewoon grenzen in aangeven, of een peuter dat nu leuk vindt of niet. En ja, ik vind net 2 jaar te jong om zonder begeleiding de trap op te gaan, maar goed, ik vind wel meer ;). Iedereen moet doen wat die denkt dat goed is toch :)

19. Bibiche79

Bibiche79 Fanatiek lid

10 jun 2009
    1.364
    0
    0
    Hier konden ze het beide met 2 jaar maar pas met 3 jaar mogen/mochten ze alleen de trap op en en af.
    Ze zijn nog best snel afgeleid als ze zo klein zijn
    Oh kijk een vlieg en dan omdraaien op de trap :$

20. mama van 2 meiden

mama van 2 meiden Niet meer actief

Oudste va 2,5 ongeveer. Jongste mag niet alleen, maar klom vandaag ineens achter haar zus aan alleen de trap op. Gelukkig goed gegaan....

Deel Deze Pagina