iemand ervaring met de 15min methode?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door susan28, 7 feb 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. susan28

susan28 Bekend lid

17 jan 2008
    933
    0
    0
    ziekenverzorgende
    heb het advies gekregen van cb om als amy steeds wakker word na 45 min slaap de 15 min methode te doen. pas na 15 min gaan kijken. en elke keer als ze even stil is de wekker weer 15 min verder te zetten. nu is ze vaak even stil tussendoor, dus ze huilt eigenlijk al 3 kwartier maar is tussendoor vaak even stil dus ben nog niet aan de 15 min geweest. heeft iemand hier ervaring mee en werkt t echt?

2. Merel69

Merel69 Fanatiek lid

16 feb 2007
    1.852
    0
    0
    Bij ons werkte het niet. Merel ging gewoon door met huilen tot ze echt helemaal overstuur was. Heel zielig vond ik dat. Als ze huilt dan is er wat en dan wil ik er voor haar zijn. Merel heeft altijd slaapjes gedaan van 45 minuten. Nou en? Dan een paar slaapjes meer op een dag. En zij had niet meer nodig dan dat. Dus waarom dan kwellen met de 15 minuten regel. Nu heeft je kindje al 45 minuten gehuild...en waarvoor? Ze heeft niet geslapen in die tijd.

Ik vond het onnodige kwelling op niks af....maar dat is mijn mening. Bij ons heeft het goed gewerkt om te luisteren naar mijn meisje. Als ze wakker was....dan was ze wakker en hoefde niet meer te slapen. Als ze moe was gaf ze dat weer aan.

3. lient

lient Actief lid

16 dec 2006
    200
    1
    0
    Ik doe aan de lekker knuffelen methode. Werkt erg goed. 15 min. laten huilen vind ik zielig, je baby huilt niet voor niets.

4. Niesje1980

Niesje1980 VIP lid

21 sep 2007
    6.596
    0
    0
    Noord Holland
    Ik ken de methode wel, maar ik persoonlijk vind je kindje daar nog te jong voor.
    Een baby huilt uit instinct omdat het behoefte heeft aan voeding of een knuffel voor gevoel van veiligheid.

5. Calimero

Calimero Fanatiek lid

31 aug 2006
    1.901
    0
    0
    ik heb helemaal nooit een metode gebruikt ook ik vin ddat een kindje huilt met een reden dan
    en tjah net zoals iemand al zei dan maar een paar slaapjes meer op een dag zo ging dat hier ook

6. stranger

stranger Fanatiek lid

28 mrt 2006
    3.412
    0
    0
    Helemaal mee eens!

7. Bibiche

Bibiche Fanatiek lid

21 okt 2006
    2.509
    0
    0
    Ik heb het ook nooit gedaan als ze eenmaal huilde dan wilde ze ook niet verder slapen en vaak was het een sprongetje of gewoon aandacht willen. Ze heeft ook een tijdje gehad dat ze na 45 min. niet meer wilde slapen en dan liet ik haar wel even maar meestal een paar minuten want daarna was het alleen maar huilen.

Ik probeerde haar in slaap te wiegen en als dat niet lukte gewoon uit bed halen.

Ze is nu wat ouder en ze slaapt echt goed. Maar bijv. vandaag heeft ze slecht geslapen 2 keer 30 min maar ze heeft ook last van haar tandjes dus extra veel kroelen.

8. laatje

laatje Fanatiek lid

5 nov 2006
    1.058
    0
    0
    Schoonhoven
    Ik heb ook eerder deze methode aanbevolen gekregen, maar ben er nooit aan begonnen. Voelde absoluut niet goed.

9. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.186
    35.873
    113
    Ik heb het 1 dag geprobeerd, nou ja, dat wil zeggen een ochtend. Hij ging alleen maar harder krijzen en dat vond ik sneu. Nu leg ik hem vaak na die 3 kwartier er gewoon weer een keertje opnieuw in. Werkt niet altijd, maar toch de moeite van het proberen waard.

10. Lisette28

Lisette28 Fanatiek lid

21 feb 2006
    1.439
    1
    0
    Delft
    hier werkte het prima, nadat we er 3 weken mee bezig waren huilde ze bijna niet meer (eerste dag helemaal niet huilen was raaaaaar!). Eerste 3 dagen waren niet leuk, wekker was hier echt nodig en ik huilde lekker mee.

Doe waar JIJ je goed bij voelt!
    Groetjes en succes Lisette
    p.s. mijn moeder vertelde me dat ze toen ik klein was kindertjes (vanuit het CB) een uur lieten huilen, dat gaat mij weer veel te ver

11. susan28

susan28 Bekend lid

17 jan 2008
    933
    0
    0
    ziekenverzorgende
    niemand verder goeie ervaringen ermee? nou ik weet niet, vind me maar een slechte moeder, maar ik vind het demoeite van t proberen waard. mijn miejse heeft dr slaap echt nog nodig en als ik dr na 45 min uit bed haal wil ze niets en is ze kapot van moeheid. daar help je haar ook niet mee. misschien dat ze op deze manier wel leert doorslapen want de ene keer kan ze het wel en de andere keer kan ze zelf gewoon moeilijk weer in slaap komen.

12. Bluesky

Bluesky VIP lid

1 okt 2007
    5.941
    0
    36
    Verzorgende-IG
    Heerewaarden
    Ik heb met deze methode persoonlijk geen ervaring, in elk geval niet met de 15 minuten.. :) Als Jell op bed ligt en hij gaat huilen ga ik na 5 min kijken, daarna weer na 5 min, dan 10, weer 10 enz... Meestal kom ik niet eens aan de eerste 10 minuten want dan slaapt hij al.

Maar het is heel anders geweest hoor! jelle kon ook zo huilen toen hij 2 mnd was... Ik vind/vond 15 min laten huilen te lang, maar dat is ieders keus.. :) Ik moet wel zeggen dat dit een "rot"leeftijd is wat betreft het huilen en slapen. Ze komen net uit het 8 weken sprongetje, en het 12 weken sprongetje komt er alweer aan. De ene baby heeft hoer meer last van als de andere, en ik heb bij Jelle geen rustige periode tussendoor gezien... Meestal gaat het allemaal een stuk beter als ze het 12 weken sprongetje doorzijn. Jelle veranderde van de ene op de andere dag zo ongeveer... Er is dus nog hoop! :)

En je bent potverdikkie helemaal geen slechte moeder! Op een gegeven moment ga je alles proberen als ze maar blijven huilen en niet slapen, toch?

13. lindavg

lindavg Fanatiek lid

25 feb 2007
    1.458
    0
    0
    Verkoopster in speelgoedwinkel
    Hoogvliet
    Zelf heb ik geen ervaring ermee.
    Mijn dametje slaapt ook erg weinig overdag, heb alleen niet het idee dat ze het echt nodig heeft.

Maar je bent absoluut geen slechte moeder hoor.
    Je moet gewoon doen wat je zelf wil en je eigen goed bij voelt.

14. Young Flower

Young Flower Fanatiek lid

25 jul 2006
    3.369
    507
    113
    vlakbij Rotterdam
    Ik ben er totaal geen voorstander van. Onze zoon huilde in het begin ook erg en wij kregen deze adviezen ook. Wij hebben ze 1 dag toegepast en hadden zoiets van dit voelt niet goed. Met hem gewoon aandacht geven is hij gewoon een rustig jongetje geworden die nu alleen huilt als er echt iets is.

Misschien moet je dit maar eens lezen?

http://www.ad.nl/familie_en_relaties/article2030944.ece

15. susan28

susan28 Bekend lid

17 jan 2008
    933
    0
    0
    ziekenverzorgende
    bedankt voor de positieve reacties. ik wil gewoon es wat proberen idd want dit schiet ook gewoon niet op. voor haarzelf ook niet. als ik haar er constant uit haal komt ze zelf ook niet aan dr rust toe. nu misschien de 1e dagen ook niet.
    en ik geef mijn dochtertje ook heel veel aandacht en heel veel liefde. maar tis niet echt een knuffelmeisje, na dr flesje wel, maar voor dr flesje niet. over 2 weken moet ik trouwens weer werken en ik denk ook niet dat een oppas 2,5 uur met amy door de kamer gaat lopen (iets anders wil ze echt niet) haha en tis ok zo dat je op n gegeven moment gewoon op bent dan heeft je baby ook niet veel aan je.
    ik moet zeggen dat ik tot nu toe nog niets van sprongetjes heb gemerkt, wel een hele grote sprong vanaf haar 3e week haha.

16. daphne78

daphne78 VIP lid

10 mei 2006
    7.311
    0
    0
    Nijmegen
    Ik zou d'r gewoon even troosten in haar bedje en dan nog een poging wagen voor 15 minuten. Het is ook maar net wat ze onder stil verstaan. Als ze echt een paar minuten stil is... maar niet als dat even ademhalen is. Als jij aangeeft dat het al 45 minuten duurt zou dat voor mij te lang zijn.

En hier doen wij het pas sinds kort hoor, want daarvoor was er wel iets aan de hand als ze huilde. En nu werkt het idd heel erg goed. Zelfs 's nachts, oke hebben we pas paar keer hoeven te doen hoor, maar dan duren 15 minuten echt wel heeeel erg lang. Ik stel voor mezelf een limiet van een bepaalde tijd wanneer ik er weer uit ga als ze echt nog niet rustig is geworden.

17. susan28

susan28 Bekend lid

17 jan 2008
    933
    0
    0
    ziekenverzorgende
    ja heb het echt gedaan als ze echt een paar min stil is. dus jij doet deze methode nu ook? en tis wel heftig hoor. maar ze heeft al met al toch nog een half uurtje geslapen en ze lachte zelfs naar me toen ik dr uit bed haalde, dus ze heeft me niets kwalijk genomen ;)

18. Bluesky

Bluesky VIP lid

1 okt 2007
    5.941
    0
    36
    Verzorgende-IG
    Heerewaarden
    Je hebt anders best kans dat het bij de oppas wel meevalt. Ze voelt jou haarfijn aan, en ze voelt dus ook dat jij haar al op bed legt met de gedachte: Daar gaan we weer...

19. susan28

susan28 Bekend lid

17 jan 2008
    933
    0
    0
    ziekenverzorgende
    bluesky ja die kans is heel groot. van de week bij mijn shcoonouders heeft ze de hele dag van voeding tot voeding geslapen. en ze snappen maar niet waar ik over zeur. :) maar het gaat al beter, eerder was het na elke voeding en nu nog maar 1 of 2 keer op n dag. en t klopt op n gegeven moment zit je in zon circeltje

20. stranger

stranger Fanatiek lid

28 mrt 2006
    3.412
    0
    0
    Wij kwamen er op een gegeven moment trouwens achter dat we zijn slaapsignalen miste.. dat was vrij subtiel zeg maar. Toen we daar goed op gingen letten, kwamen we erachter dat we hem structureel te laat in bed legden... we gingen een aantal dagen echt heel goed opletten en legden hem eerder in bed. Dat ging veel en veel beter.
    We letten op: wegdraaien oogjes, in oogjes wrijven, aan het oortje trekken, roder worden, hoofje even neerleggen, gapen.

Geen idee of je er iets mee kunt hoor. Maar misschien wel :D .

Deel Deze Pagina