Het onderwerp zegt het eigenlijk al... Ik heb me een beetje gek laten maken door mensen in m'n omgeving die zich afvragen waarom onze dochter nog niet vaak omrolt (ze doet het af en toe wel maar niet heel veel) en ook zichzelf aan onze handjes niet optrekt tot zit (pfff die eeuwige vergelijkingen he?) en nog meer van dat soort dingen. Toch ben ik er blijkbaar gevoelig voor en vraag me nu af of ik wel genoeg de ontwikkeling van Evi stimuleer. Vreselijk hoe sommige mensen je zo'n rotgevoel kunnen bezorgen he?
Hoi Suzy, Ik lees even mee...ben erg nieuwsgierig... Noa draait eigenlijk ook nog niet, ja soms maar meer per ongeluk... Zo heb ik het ook met brabbelen ze heeft echt een periode gehad dat ze lekker lag te lullen....maar nu is ze echt stil....vind het maar raar. Dan begin ik ook echt te twijfelen stimuleer ik haar wel genoeg... Doeg doeg
Niet al te druk om maken! Elk kind ontwikkelt zich op een ander moment. Het ene kind kan goed omrollen en brabbelt weinig, het andere kind doet het net andersom. Het volgende kind doet geen van beide maar pakt al wel hele kleine pluisjes op. Laat je niet gek maken door je omgeving met hun vergelijkende gedrag! Die zelfde omgeving ziet namelijk alleen wat jouw kind NIET kan, maar er wordt nooit gevraagd wat jouw kind WEL kan. Een baby/ dreumes/ peuter kan zich maar op één ontwikkel gebied concentreren, voordat hij aan het volgende begint. De volgorde waarin hij dat doet is bij elk kind verschillend. Vandaar dat er door artsen enz. ook altijd over gemiddelden wordt gesproken. @ Oogappel: jouw kindje heeft zich een periode erg ontwikkeld m.b.t. brabbelen. Hierdoor brabbelde ze een periode veel. Vervolgens ontwikkelt ze zich op een ander gebied. Hier concentreert ze zich dan op met als gevolg dat het brabbelen een stuk minder zichtbaar/ hoorbaar is. Komt vanzelf weer terug als ze zich minder op haar nieuwe ontwikkel gebied richt. Mijn kindje van 20 maanden oud loopt bijvoorbeeld nog niet zelfstandig. Daarnaast heeft hij een heel erg goed ontwikkelde fijne motoriek. Een voorbeeld, als hij een potlood vast pakt dan doet hij dat nu al tussen duim en wijsvinger en dan "tekent" hij ermee op papier. Dit is iets wat hij nog helemaal niet hoeft te kunnen. Ik krijg alleen continu de vraag van anderen of mijn kindje al loopt. Er wordt NOOIT gevraagd naar wat kan hij al wel. Heel vervelend. Succes ermee en zet vervelende opmerkingen van je af!
Ga helemaal met m'n voorganger mee, natuurlijk kun je hem/haar wel met van alles stimuleren, maar kijk dan goed waar hij/zij op dit moment mee bezig is, in andere dingen zal ie toch geen interesse hebben. Louise was ook heel er gaan het babbelen en is nou nagenoeg stil, maar daarentegen pakt ze wel opeens dingen heel bewust vast en begint ze rechtop te zitten. Is dus duidelijk wat anders aan het leren.
Vergelijk je kindje niet met andere kindjes, jouw kindje is een individu op zich. Ze ontwikkelen zich heus wel, het hoeft niet allemaal zoals het in de boekjes beschreven staat. Hoe het ook gaat, snel of wat trager, jouw kindje is de mooiste die er is! Kijk inderdaad naar wat ze wel kan, niet naar wat ze niet kan. Kijk naar hoe mooi ze is, en hoeveel je van haar houd. Dat is veeeeeeeeeel belangrijker dan de resultaten van al die andere kindjes. Mijn mening over het stimuleren van je kind: Ik vind een bepaalde stimulans zeker belangrijk. Een kind moet in mijn ogen ook leren spelen. Spelenderwijs leren. Ontwikkelen en ontdekken. De eerste 3 jaar zijn crusiaal voor de rest van een mensenleven. Dat nemen ze altijd met zich mee. Een kind moet gestimuleerd worden zichzelf te amuseren, maar soms een beetje hulp van papa en mama is ook niet erg. Samen een boekje lezen, knuffelen en stoeien, zingen, samen dingen aanraken en speelgoed dat goed aansluit bij de behoeften van het kindje zijn stervens belangrijk voor later!
Lekker laten l*llen hoor die anderen. Merel heeft nooit omgerold van buik naar rug of omgekeerd. Ze is met 9 maanden gaan zitten, staan en kruipen en heeft het omrollen niet nodig gehad, Nu ligt ze in alle houdingen in bed en het is dus gewoon ongemerkt gebeurd. Maak je niet druk om wat anderen zeggen, echt je kindje doet het op de eigen manier en de eigen snelheid. Ze leren wat ze denken nodig te hebben en de rest komt vanzelf wel een keer. Ineens kunnen ze dan iets wat ëigenlijk" al veel eerder had "gemoeten". Het komt allemaal vanzelf, je hoeft eigenlijk niks te doen om te stimuleren. Speelgoed en jij (en man/vriend) zijn de grootste stimulatie.
Heb haar hier nooit echt gestimuleerd om iets te leren, in de zin van oefeningen ofzo. Alleen enthousiast gereageerd als ze iets nieuws had geleerd en de ruimte gegeven om vaardigheden te ontwikkelen. Bijv. toen ze goed kon zitten toch steeds weer op de buik gelegd, omdat ze niet tijgerde of kroop. Inmiddels kruipt ze, staat ze en loopt ze rond de tafel. Het komt allemaal vanzelf wel. Maar ze moeten wel de ruimte en gelegenheid krijgen om te bewegen. Mensen die we kennen hebben een kindje dat erg langzaam is in de ontwikkeling en ook fysiotherapie krijgt. Het kan nog niet zoveel voor de leeftijd (8 maanden). Maar wat ik dan onbegrijpelijk vind is dat hij heel veel in de maxi cosi ligt (kindje is 8 maanden) of in een kinderstoel zit terwijl het niet zelfstandig kan zitten. Dat kan m.i. toch nooit goed zijn. Zo geef je een kind niet de kans vrij te bewegen en zich te ontwikkelen.
Hier hetzelfde: enthousiast reageren als ze wat nieuws doet en de omgeving zo maken dat ze, als ze dat zelf wil, nieuwe dingen kan ontwikkelen. Verder doet ze alles lekker in haar eigen tempo.
Zo lang je gewoon met je kindje speelt en praat enzo stimuleer je al voldoende. Er gebeurt zo veel in het leven van een kindje dat de gewone dingen ook heel bijzonder en stimulerend zijn. Alleen doordat wij het niet meer bijzonder vinden, denken we dat er allerlei spannend speelgoed met piepjes en liedjes of baby-Einsteincd's nodig zijn wil je kindje iets leren. En idd, kinderen ontwikkelen zich op hun eigen tempo en eigenlijk kun je daar alleen met superveel inspanning en oefeningen iets aan veranderen. De vraag is alleen of dat wel goed is om te doen.
Ach, stimuleren, dat is toch eigenlijk iets wat onopgemerkt gaat in de meeste gevallen. Je zingt voor je kind, je leest voor, praat ertegen, geeft het knisperboekjes, bijtringen, noem maar op. Dat is toch ook allemaal stimulerend en je bent er helemaal niet bewust mee bezig. Wij hebben een tijd lang wel heel bewust en ook heel veel gestimuleerd, aangezien ons kindje een hele erge voorkeurshouding had en niet eens meer de andere kant op kon kijken of zijn andere hand kon gebruiken. Dan ben je er dus heel de tijd mee bezig, met oefeningen van de fysio, steeds expres iets aangeven in zijn rechterhand, naar hem toelopen vanaf de rechterkant, alles om maar te zorgen dat ie zijn best doet om iets met rechts te doen. Dat was tamelijk vermoeiend, eigenlijk. Ik ben blij dat we op een gegeven moment dat allemaal niet meer zo hoefden te doen en gewoon weer lekker konden gaan spelen en knuffelen.
Je kunt haar stimuleren door afwisselend op de buik/rug te laten spelen.. af en toe speelgoed afwisselen.. Voor de rest neemt je kindje zijn/haar eigen tempo.. en rollen hoeft echt nog niet.. hier pas met 7 maand en ondetussen gaat ze zelf zitten gaat op handen en voeten staan en probeerd te kruipen.
Ze gaan het vanzelf doen. Ik heb het vaak gedaan met Britt oefenen hoe je moet rollen ( moest van de fysio ze was prematuur ) Maar mevrouw doet alles in haar eigen tempo. Ik vind het best want ze is niet echt 11 maanden. En als ze dat wel was zou ik me er ook niet druk om maken. De ene is sneller dan de andere.
Ik stimuleer Louiza wel af en toe om haar nekspieren te gebruiken door ze op haar buikje te leggen en te laten steunen op haar ellebogen, zodat ze het hoofdje rechtop kan houden en kan rondkijken, dit kan ze pas goed sinds enkele weken. Rollen doet ze ook nog niet en ook is ze een tijdje gestopt met brabbelen. Nu probeert ze weer volop verschillende klanken uit. Elk kindje ontwikkelt zich anders, ik zou me dus niks aantrekken van wat anderen te zeggen hebben
Ik ben ook van mening dat elk kind zich ontwikkelt op zijn eigen tempo maar ik stimuleer Luna wel altijd. Ze kon al heel snel zelf zitten, ze kroop met 6,5 mnd en ze trekt zich nu zelf op.. Komt dat door het stimuleren ik heb geen idee! Misschien is het gewoon een snel meisje maar laat je in ieder geval niet gek maken! Mijn man was bv als baby niet vooruit te krijgen en nu nog niet hahaha!
He dit vroeg ik me een tijdje geleden ook al af! Ons zoontje brabbelde in het begin heel veel, gaf echt antwoord als ik tegen hem praatte. Nu doet hij dat niet meer zo veel. Dat vond ik best vreemd. Had ook het idee dat ik hem niet meer stimuleerde. Maar dat hoort dus gewoon zo!
hallo zeg hee, veel van jullie kindjes zijn nog niet eens 6 maanden! Ik doe er echt niet zo moeilijk om hoor, zolang je kindje goed groeit en lekker vrolijk is is het goed toch? Ik stimuleer Ymke niet bewust, maar ga wel gewoon op een gezonde manier met haar om, speel met haar en praat tegen haar enz. Dat is ook al stimuleren hoor!
Volgens mij zitten hier alleen maar lieve mama's. En een lieve toegewijde mama is het begin van een goede ontwikkeling in welk opzicht dan ook
Ik heb wel educatief speelgoed en speel met hem (dus spelenderwijs) maar pak hem niet op zo van nu moet je dit gaan oefenen haha JUIST niet omdat het bij ons al TE snel ging en ik hem juist moest tegenhouden (hoe je dat doet? geen idee?)
Je moest hem in zijn ontwikkeling tegenhouden? Wist niet dat een kind zich te snel kon ontwikkelen... Was dat een advies van het CB?
dat bedoelde ik En tegenhouden? Wat een onzin zeg! Als jouw kind zichzelf wil ontwikkelen dan gaat dat op zijn of haar manier. Het heeft geen zin om te pushen, maar van tegenhouden is ook nog nooit iemand gelukkig geworden...