Onze zoon is net 4, kan al een tijd zonder zijwielen fietsen. Maar heeft waarschijnlijk wel een autistische stoornis. Hij zit nu nog achterop, jongste voorop maar begint wel echt zwaar te worden (15 en 17 kg). Dus kom nu een beetje met het probleem "wat nu". School is + 10 minuten fietsen, door de stad en langs open water. Maar niet heel druk of gevaarlijk met oversteken of autos. Dus dacht, misschien moeten we eens gaan oefenen om het zelf te fietsen. Vanaf wanneer deden jullie dat? Of heeft iemand een ander idee? Geen plek voor een bakfiets helaas
Ik zou het gewoon een keer gaan proberen, zonder de jongste voorop, zodat je eventueel snel kunt ingrijpen...
Ja gaan binnekort even een grotere fiets halen en dan kijken hoe stukjes gaan. Maar hij is nu al snel moe, een dag school ( mkd) is voor hem al heel wat. Daarna is hij echt op.
Een ander idee kan zijn daf je oudste voorop gaat op een fietszadeltje en de jongste achterop een fietsstoel. Hier doe ik dat nu ook met mijn kinderen en dat bevalt erg goed. De fietszadeltje neemt niet meer ruimte in beslag dan een voorzitje en omdat het aan de frame wordt bevestigd in plaats van aan het stuur scheelt het aanzienlijk in gewicht.
Ze zijn allemaal zo verschillend he... Mijn 4 jarige is dol op fietsen, hij kan al wel 5-7 km fietsen. Hij vindt het prachtig om zelf naar school te fietsen. Maar ik heb ook een bakfiets en als we druk verkeer in moeten gaat hij nog lekker in de bak mee.
Natuurlijk houd je het gewicht op de fiets, dat kan ook niet anders maar het gewicht steunt op de frame en dat merk ik enorm nu ik mijn oudste voor op de fietszadeltje heb en mijn jongste achterop zit. Het sturen is lichter en makkelijker.
Je hebt ook van die kinderfietsen die je achter aan je fiets maakt. Hebben alleen een achterband en ipv de voorband zit er een bevestiging voor aan je eigen fiets. Kind trapt zelf en gewicht zit dus niet op jouw fiets. Misschien is dat een oplossing?
Hier kon mijn oudste dat met 4 nog niet dagelijks. Wel af en toe. Dus ik zou oefenen en ook een andere manier zoeken, zo’n fiets achter je eigen fiets lijkt me bv wel handig!
Mijn jongste fietste op haar derde al 3,5 km heen en 3,5 km terug naar de psz. Mijn oudste met ass deed dit ook. Maar ja elk kind is natuurlijk anders.
Met een 12 inch fiets zou ik het niet doen (schiet echt niet op), met een 16 inch fiets zou ik het proberen hoe het gaat. En als het niet (alle) dagen gaat kan een aanhangfiets nog, fietskar, of zadeltje voorop. Probeer het eens zou ik zeggen.
Een aanhangfiets. Dat vind ik echt een geweldige uitvinding. Dochter is best snel moe met zelf fietsen. 7 km tussen de weilanden door, dus altijd wind, is pittig voor haar. Maar sinds we de aanhangfiets hebben fietst ze net veel plezier naar school. Niet dat wij nu veel op de fiets gaan doordat ik nu samen met een andere moeder rij om en om. Dus moet ik er 2 extra meenemen. Maar vorig jaar konden we door dat ding echt vaak op de fiets.