4,5 maand: schema

Discussie in 'Voeding' gestart door mamalief24, 10 nov 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mamalief24

10 nov 2009
    12
    0
    0
    NULL
    NULL
    Mijn zoontje is nu 4,5 maand en ik vind het zo lastig en zo'n gedoe met flessen en schema's. Ze zeggen altijd: volg je gevoel maar bij een eerste vind ik dat erg lastig.

Zoonlief is een lange vent van ruim 62 cm en weegt zeker 6,5 kilo. Hij heeft dus wel wat nodig gezien zijn lengte en gewicht. Vandaag zijn we begonnen met een fruithapje: peer. Meneer smikkelde het zonder tegenstribbelen naar binnen. Hij vindt het heerlijk!

Mijn schema ziet er op dit moment als volgt uit:

- 06:00/06:30 uur - eerste fles: 180+6
    - 10:30 uur - tweede fles: 180+6
    - 13:00 uur - fruithapje (vandaag dus voor het eerst)
    - 14:30 uur - derde fles: 180+6
    - Tegen 18:30 uur - vierde fles: 180+6 mét rijstebloem
    - 22:30 uur - vijfde fles: 180+6 mét rijstebloem

Hij heeft veel moeite om de 4 uur tussen de flessen vol te maken. Dat is dus ook de reden dat ik begonnen ben met fruithapje.

Maar wanneer kan ik allemaal een fruithapje geven? En hoeveel? Een heel potje lijkt mij ook zoveel? En wanneer kan ik beginnen met een groentehapje?

Wat adviseren jullie? Eigenlijk wil ik ook wel van de laatste fles af omdat wij hem altijd wakker moeten maken en hij vaak in slaapt valt tijdens de fles. Is dat al verstandig met 4,5 maand? En hoeveel moet ik hem dan overdag geven?

Graag tips en advies want ik vind het zoooo moeilijk!

2. Timonneke81

Timonneke81 Bekend lid

30 aug 2008
    823
    0
    0
    België
    Ons schema ziet er als volgt uit:

9u: 1ste fles (210/7)
    12u: aardappelen en groenten
    16u: fruit
    20u: 2de fles (210/7)

Voor we met groenten begonnen (net voor ze 4 maanden werd) kreeg ze nog 4 flessen (ook 9u, 12u, 16u en 20u), nu heeft ze sinds 10 dagen ook fruit, en we hebben geprobeerd nog een 3de fles ergens tussendoor te geven, maar ze weigert die.

3. mandy24

mandy24 Bekend lid

28 sep 2008
    524
    0
    0
    gehandicapten zorg
    Hoi,

ons meisje is nu bijna 5,5 maand. Ons schema ziet er als volgt uit:

- tussen 7 en 8 uur fles van 180 cc en 6 scheppen
    - half 9 fruithapje met een halve liga erdoor
    - 12 uur fles van 180 en 6
    - 16 uur fles van 180 en 6
    - 18 uur groente hapje met een danoontje na
    - 20 uur laatste fles van 180 en 6

Daarna naar bed.

Ik vindt het ook heel moeilijk om in te schatten hoeveel zo'n kleintje moet hebben aan voeding en vocht etc. Ze drinkt ook niet altijd alle flessen leeg.

Wij zijn met 4 maanden begonnen met fruit, eerst een paar happen. Toen we door hadden dat ze het lekker begon te vinden hebben we gekeken naar wanneer ze aangaf genoeg te hebben. Na twee weken kon ze een heel potje op.
    MEt de groente zijn we met 5 maanden begonnen. Eerst ook een paar happen en nu eet ze een heel potje. Wanneer je en een heel potje fruit en een heel potje groente geeft kan je de 5de fles eraf halen. De twee potjes bij elkaar zijn een vervanging voor een fles.

Succes!

Groetjes Mandy

4. Merel69

Merel69 Fanatiek lid

16 feb 2007
    1.852
    0
    0
    Lijkt me heel erg weinig vocht voor een baby van nog geen 5 maanden.....Ik zou dan liever nog even wachten met groente en/of fruit....Volgens mij krijg je hier problemen mee (uitdroging?)

5. Timonneke81

Timonneke81 Bekend lid

30 aug 2008
    823
    0
    0
    België
    Ik maakte me er ook zorgen over, maar hier bij kind en gezin (België) zeiden ze dat ik moest zorgen dat ze een 500 ml melk per dag binnen krijgt, en met het poeder erbij komt ze aan 500 ml. Bij haar groenten en fruit drinkt ze wel water en olvarit fruitsap, dus ze krijgt wel meer vocht binnen dan haar melk alleen.

6. mamalief24

10 nov 2009
    12
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik ben net bij het CB geweest en zoonlief is flink gegroeid: 66 cm en 7,5 kilo! De verpleegkundige raadde mij het volgende aan:

07:00 uur - fles van 180+6
    tussendoor fruithapje
    11:00 uur - fles van 180+6
    tussendoor beetje fruit of bij de volgende fles wat rijstebloem
    15:00 uur - fles van 180+6
    17:00 uur - groentehapje
    +/- 19:00 / 20:00 uur - fles van 180+6 met rijstebloem

Zeker omdat hij al zo goed groeit en qua gewicht kan hij het hebben. Van haar mocht ik proberen de laatste fles eraf te halen. Ook omdat ik hem steeds wakker moet maken maar dit langzaam afbouwen (laatste fles). Eerst goed laten wennen aan fruit en groente en daarna kan de 23:00 uur fles eraf.

Ze benadrukte nog even dat ik geen flessen van 210+7 moest gaan geven. Mijn zoontje drinkt het met moeite op en spuugt daarna heel veel. Voor hem is zo'n fles niet nodig. Groente en fruit kunnen de tijden tussen de flessen doorbreken en dan zou hij het ook beter vol kunnen houden.

7. Popsel

Popsel Actief lid

24 jun 2007
    281
    0
    0
    Hoi,

Ik lees ook mee.

Mijn dochtertje is vandaag precies 5 maanden en ik wil ook gaan beginnen met fruit en/of groentenhapje.

De laatste fles is hier al weg vanaf dat ze bijna 4 maanden was en dat gaat super. Ook echt heel moeilijk wakker te maken en ze kon en kan echt zonder. Wordt net zo vrolijk wakker en komt zeker niets tekort 8)

Weten jullie wat de reden is om of met fruit te beginnen of met groente? Ik hoor hier wisselende verhalen van. Fruit is lekkerder en zo wennen ze moeilijker aan groenten als je dit later zou geven en groenten zou zwaarder op de maag liggen??

Ik zou denken om te beginnen met fruit en dit dan ook voor de fles van 10.30 uur geven. Ze wordt altijd rond 10.00 wakker namelijk en dan kan ik de fles daarna iets gaan rekken.

Groetjes
    Ben benieuwd!

8. heide

heide Fanatiek lid

8 okt 2008
    2.043
    0
    0
    begeleidster gehandicaptenzorg
    noord-limburg
    Mijn dochtertje is nu bijna 5 maanden en we hebben het volgende schema:

7:00 180+6 cc
    9:00 Fruit
    11:00 180+6 cc
    15:00 180+6 cc
    17:00 groenten
    19:00 180+6 cc

Ze krijgt al vanaf 4 maanden geen late fles meer. Ze sliep dan zo vast, als we haar wakker maakten dan sliep ze een stuk onrustiger verder.
    Nu slaapt ze de nacht door en is ze lekker uitgerust 's morgens.

Ze krijgt ook al vanaf de 4 maanden fruit en ook al heel snel groenten daarna. Bij haar zag je gewoon dat ze er aan toe was. Ze was zo geinteresseerd in eten! Ze eet het dan ook heel graag nu!
    Wij geven geen potjes, maar maken het zelf, dus de hoeveelheid is dan en beetje zelf inschatten.
    Maar ik geloof dat ze adviseren eerst fruit te geven omdat dit een zoetere smaak heeft. Vinden ze vaak lekkerder.

9. Popsel

Popsel Actief lid

24 jun 2007
    281
    0
    0
    Hoi Heide,

Die meiden van ons lijken wel hetzelfde schema en ritme te volgen :)

Ik ga zaterdag in de ochtend starten met fruit, ben benieuwd! ga een beetje naar jou schema toe wat betreft voeding, ik wil nl. ook graag rond 17-18 uur groente: kan ze vast wennen aan tijdstip warme maaltijd straks.

Groetjes

Deel Deze Pagina