Wanneer "zelf" eten?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Kitty07, 10 dec 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Kitty07

Kitty07 Fanatiek lid

5 jan 2011
    2.297
    25
    48
    Financieel administratief medewerker
    Ergens in Limburg
    Wanneer is jullie dreumes "zelf" gaan eten?
    Dus lepeltje/vorkje vasthouden?

Mijn zoontje wordt over twee weken 1 jaar en laat zich nog heel goed "voeren".
    Ik heb hem wel eens het lepeltje gegeven maar daar timmert 'ie alleen mee op de kinderstoel. :D

Wanneer begint dat eigenlijk?

2. Chiggy

Chiggy VIP lid

29 aug 2010
    12.876
    25
    38
    Rotterdam
    Voordat hij zelf ging eten met bestek heeft hij best lang zelf gegeten met zijn handjes. Rond 11/12 maanden begon het dat hij niet meer gevoerd wilde worden en toen is hij zelf gaan eten.
    Nu eet hij inmiddels wel met een vorkje of lepeltje.

3. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    6 maanden zelf gaan eten met de handen, ongeveer 14mnd wou ze zelf bestek. Ik heb dr nooit gevoerd, soms wel geholpen.

4. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Eigenlijk vanaf het begin zelf laten een. Eerst met handen, maar ze wilden al vrij snel lepel of vork proberen.

5. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.261
    36.095
    113
    Hier ook vanaf 6 maanden, eerst met de handjes en rond een maand of 11 aten ze goed met een lepel. Met 2,5 met mes en vork.

6. dina88

dina88 Fanatiek lid

7 nov 2008
    2.360
    235
    63
    Vrouw
    Arnhem
    hier best laat :p pas met 18 maanden met de handen en sinds 2 maanden ook met bestek erbij en met de vork is hij al best handig ;)

7. Salapio

Salapio VIP lid

15 jan 2007
    13.917
    0
    0
    Zuid-Holland
    M vanaf 6 maanden, wilde absoluut niet gevoerd worden, alleen losse stukken. Rond 12 maanden wilde ze wel aardappelprak en dat at ze zelf met lepel.

T wilde juist absoluut geen losse stukken, wel lepel. Ik denk dat hij ook zo rond 12 maanden zelf ging eten, kan iets eerder zijn maar ook iets later ;).

S wil liever niet eten :(. Brood wel en dat wil hij ab-so-luut zelf doen. Veganepvleesdingen vindt ie ook lekker maar krijgt ie maar beperkt ivm zout. Fruit en groenten krijgt ie met een lepel dan misschien een paar hapjes. Zelf doen lukt nog niet (dan zit het in zn haar, oren, ons haar en oren, in de boekenkast, etc maar niet of nauwelijks in zn mond). Stukken pakt ie beet, bekijkt het met weinig genoegen en smijt het weg.

Dus ieder kind is anders, doet het op zn eigen manier en op hun 18e zullen ze wel zelf eten, hopelijk met bestek ;) :D

(M wordt nu trouwens het liefst gevoerd, zeker als ze moe is, tenzij we losse dingen eten. T moeten we juist helpen en stimuleren als er losse dingen op zn bord liggen. Dus is nog steeds zo).

8. Biny

Biny VIP lid

10 feb 2011
    17.556
    5.653
    113
    Vrouw
    Alles wat hier met een vork te eten valt doet ie zelf..
    Banaan, brood e.d
    Gewoon ineens.. Sinds 3 weken geleden ofzo..
    En vanaf de eerste dag ging het heel goed :)

Met een lepel kan ie ook wel maar alleen met griekse yoghurt omdat t blijft plakken...

Avond eten is meestal een prakkie en dan voer ik m en krijgt hij een lepel in zn hand.. Anders lukt het niet :p

9. red88

red88 VIP lid

3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    Vanaf 6 maanden met haar handjes en vanaf 14 maanden met een vork.
    De jongste krijgt het al aardig voor elkaar om een plastic lepel in haar mond te stoppen maar die krijgt nog geen bijvoeding ;)

10. Kitty07

Kitty07 Fanatiek lid

5 jan 2011
    2.297
    25
    48
    Financieel administratief medewerker
    Ergens in Limburg
    Jeetje, wat kunnen jullie kinderen dan al veel en snel zelfstandig! :(

Mijn zoontje kan wel een liga/rijstwafel uit zijn handje eten maar hij houdt een lepel of vorkje echt nog niet zelf vast.....hij heeft werkelijk geen idee waar dat ding voor is!

Met welke leeftijd horen ze dit dan wel zelf te kunnen?

11. red88

red88 VIP lid

3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    Ik denk dat de meeste kindjes dat tussen 1 en 1,5 jaar leren.
    Maar de oudste was en is erg zelfstandig en wilde alles zelf doen. Die liet zich ook niet voeren.
    Vanaf 6 maanden heb ik haar ook zelf laten eten a la rapley dus ze was al gewend om zelfstandig te eten en rond 14 maanden vroeg ze zelf om een vork.

12. MMarianne

MMarianne Niet meer actief

Als ik Stijn een bord met stukjes brood en een vork of yoghurt met een lepeltje voor z'n neus zet dan beland dit vrees ik allemaal op de grond, hij is van het gooien en smijten.

Hij wil wel de vork met een stukje brood eraan aanpakken en dan stopt ie het keurig in z'n mond en geef ik een krentenbol of grotere stukken groente of fruit in z'n handje dan eet ie dat ook netjes op.

We doen het dus samen :)

13. Aquilegia

Aquilegia VIP lid

19 apr 2007
    8.914
    3
    36
    Vrouw
    psycholoog en astroloog
    Midden-Nederland
    Mijn dochter is vanaf 6 maanden regelmatig gevoerd, maar heeft ook vaak zelf met haar handjes gegeten. Vanaf zo'n 12 maanden wilde ze niet meer gevoerd worden. Toen zelf gegeten met de handjes. Ik geef haar trouwens nog steeds regelmatig een hapje om iets onder de aandacht te brengen waarvan ze nog niet gegeten heeft. Of als ze moe is.

Vanaf 14 maanden wilde ze haar toetje niet meer gevoerd krijgen. Toen is ze dat zelf met een lepeltje gaan eten. Kwark is dan een aanrader.

Toen ze dat kon, heeft ze ook bij het avondeten een vorkje en lepeltje gekregen. Soms eet ze hiermee, soms met de handjes. Het gaat goed! Prijzen als ze het doet, geen bijzondere aandacht aan besteden als ze met de handjes eet (dat vind ik dus ook helemaal niet erg). Nu wil ze bij het brood soms ook een vorkje. Dat hoeft van mij niet, maar het mag wel. Het is wel een goede oefening.

14. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Dat is nou net het voordeel van de rapley methode, niet voeren met prakjes maar vanaf 6 maand zelf eten, ideaal!!

15. red88

red88 VIP lid

3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    Klopt en het spelen/gooien met eten hebben we hier ook eigenlijk niet gehad. De fase van het ontdekken heb je dan al veel eerder gehad.

16. Maia

Maia Niet meer actief

ehhhhhh.... :) eten met vork doet ze nu pas een beetje, en dan moet ik nog dreigen ;) nee hoor, denk dat ze met 1 jaar er op zich wel interesse in begon te krijgen, maar toen lukte het natuurlijk nog niet, heb haar altijd wel een vork gegeven en soms pakte ze het wel en probeerde ze het, maar de meeste tijd vond ze met haar vingers eten leuker. Voeren heeft ze al lange tijd geleden zelf afgeschaft, vond ze maar niks.
    Heb er nooit een punt van gemaakt eigenlijk, het ging vanzelf steeds wat beter. Alleen nu ze 3 is vind ik dat ze met vork moet eten, en doet ze het uit zichzelf ook veel vaker. Een aantal dingen mag ze nog wel met haar handjes eten (soort compromis).

17. mama4life

mama4life Bekend lid

20 dec 2011
    910
    0
    0
    Weinig momenteel
    Zuid-Holland
    Nou t eten beland hier idd op de grond dan... Daarom krijgt manneke zn bord niet... ;) k Schep n paar happen op t plateau aan zn stoel, geef m n lepel en n vork (peuterbestek) en het meeste eet hij zelf... :D

Hier n kleine man die al n paar maand zelf n vork/lepel wil vasthouden, maar sinds kort (weekje of 4) als k t op zn lepel/vork doe dan eet hij "zelf"... Door t op deze manier te doen is hij zo bezig (en trots) dat k hem "ongemerkt" nog n btje bij kan voeren... Want als k m echt ga voeren dan krijg k er geen hap in... ;)

18. Biny

Biny VIP lid

10 feb 2011
    17.556
    5.653
    113
    Vrouw
    Oow misschien heb ik t 'zelf' eten dan verkeerd begrepen ofzo haha
    Ik prik t wel op zn vork en dan eet hij t zelf

Ook samen dan dus :)

19. adi

adi Niet meer actief

als hij een liga zelf kan eten, kan het ook met brood en een stuk bloemkool. Gewoon voor hem leggen en lekkermet de handjes laten eten. Bestek komt daarna wel.

20. red88

red88 VIP lid

3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    Bordje kreeg ze hier ook pas later

Deel Deze Pagina