Verborgen reflux; huisarts vindt het onzin, wat nu?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Nephthys, 15 sep 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Nephthys

Nephthys Fanatiek lid

9 aug 2013
    3.721
    3
    0
    Noord-Brabant
    Hallo meiden,

Ons meisje; bijna 4 weken, drinkt heel goed.

Na de kraamweek ging het steeds slechter; ze bleef drinken maar:

Wil de hele dag drinken.
    Hoest en krijst na elke voeding (alleen borstvoeding).
    Ruikt soms zuur.
    Alleen soms rustig te krijgen met speentje (maagzuur wegslikken hierdoor?); verder hele dag huilen.
    Slaapt niet overdag.
    Overstrekt.
    Heeft de hik (ook veel tijdens de zwangerschap).
    Gooit hoofdje in haar nek tijdens drinken.
    Is niet te troosten door haar bij ons te dragen, welke positie dan ook.
    Wordt wakker met hoesten en kuchen, dan krijsen.

Kortom; ik denk verborgen reflux. Huisarts zegt; onzin, alle baby's hebben reflux, niks voor geven, gaat vanzelf weer over. Alleen medicatie als ze niet drinkt.

En ondertussen zit ik met een ontroostbaar meisje; het breekt mijn hart.
    Ik maak me zorgen over dat maagzuur in haar slokdarm. Volgens huisarts kan dat geen kwaad maar dat lijkt me raar.

Wat zouden jullie doen?

2. username

username Fanatiek lid

7 aug 2014
    2.917
    192
    63
    NULL
    NULL
    Vragen om een verwijsbrief naar de kinderarts.
    Als hij die niet wil geven volhouden en nog (een paar keer) een afspraak maken en de vraag herhalen. Sterkte. Onze dochter had het ook, het is zo sneu.

3. username

username Fanatiek lid

7 aug 2014
    2.917
    192
    63
    NULL
    NULL
    En gefeliciteerd met jullie dochter natuurlijk :)

4. Nephthys

Nephthys Fanatiek lid

9 aug 2013
    3.721
    3
    0
    Noord-Brabant
    Bedankt!
    Kan de consultatiearts wel iets betekenen, denk je?

5. Bamsekram

Bamsekram Actief lid

10 nov 2012
    136
    0
    0
    NULL
    Friesland
    Was bij ons ook het probleem. Ik meende de dat de arts van het consultatiebureau zo'n verwijzing niet mag doen, maar dat is een kwestie van even bellen.

Ik ben op mijn strepen gaan staan bij de huisarts en heb toen een verwijzing gehad. Bleek zware reflux te zijn. Ze roepen heel vaak dat het mee valt. Bij ons zei ze: baby's spugen en huilen nou eenmaal, koop maar extra truitjes als je het lastig vindt. Ik heb nou gelukkig een andere huisarts.

Mijn advies is iig dat je er niet te lang mee blijft modderen. Wij werden zo lang van het kastje naar de muur gestuurd met onzin dat het uiteindelijk uitmondde in een zoekenhuisopname en oververmoeide ouders.

Succes!

6. username

username Fanatiek lid

7 aug 2014
    2.917
    192
    63
    NULL
    NULL
    Consultatiebureau arts mag zo'n verwijzing niet geven, dat gaat via huisarts.

7. Strijkkraal

Strijkkraal VIP lid

11 apr 2008
    10.680
    3.692
    113
    Verwijsbrief voor de KA halen (eisen)

8. Linda88

Linda88 Actief lid

9 mrt 2011
    414
    0
    0
    NULL
    NULL
    Dit antwoord kreeg ik bij het consultatiebureau. Valt wel mee ze groeit goed. Poos door gedaan ingebakerd en al...met 3.5 maand toch naar de huisarts gegaan en ik kreeg medicijnen. Sindsdien het liefste kind...op je strepen gaan staan hoor! Sterkte!

9. ukkie1985

ukkie1985 VIP lid

27 mrt 2012
    6.134
    1
    0
    Ik vergelijk het even met onze dochter die ook erg last had van verborgen reflux maar ik zou daar op basis van deze dingen niet meteen aan denken en snap ik de "rust" van de huisarts wel. Maar goed, als je er zelf echt van overtuigd bent dan moet je natuurlijk op je strepen gaan staan.

Hier is er trouwens nooit een huisarts aan te pas gekomen, we werden er al heel vroeg op gewezen door het consultatiebureau.

Wil de hele dag drinken.Dit is heel normaal voor de leeftijd
    Hoest en krijst na elke voeding (alleen borstvoeding).Hoest is volgens mij geen teken van verborgen reflux.
    Ruikt soms zuur. Dit heb ik bij dochter nooit geroken
    Alleen soms rustig te krijgen met speentje (maagzuur wegslikken hierdoor?); verder hele dag huilen.Bij mijn dochter was het HEEL duidelijk dat ze iets wegslikte. Een speen willen kan ook gewoon zuigbehoefte zijn.
    Slaapt niet overdag. Mijn dochter wilde ook niet in bed/box slapen maar dit was niet verborgen reflux gerelateerd, ze wilde namelijk wel in de draagdoek slapen of plat op schoot.
    Overstrekt.Dit past erg goed bij krampjes wat ook normaal is voor deze leeftijd.
    Heeft de hik (ook veel tijdens de zwangerschap).
    Gooit hoofdje in d'r nek tijdens drinken.
    Is niet te troosten door haar bij ons te dragen, welke positie dan ook. onze dochter werd meteen rustig als we na de voeding haar bij ons hielden (wel rechtop)
    Wordt wakker met hoesten en kuchen, dan krijsen. Dit lijkt ook meer op iets anders, verkoudheid misschien?

10. Averlhach

Averlhach VIP lid

26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    Volg zelf eerst eens alle (!) leefregels voor reflux op. Vaak genoeg kan dit al zorgen dat de pijn er minder door wordt.

In sommige gevallen kan een osteopaat helpen. Zoek een goede, met ervaring met kinderen, bij jullie in de buurt op.

Als je dat ruim de tijd hebt gegeven en het werkt niet, terug naar huisarts en verwijzing ka vragen.

Leefregels zijn (sommige zijn echt gericht op fv, gezien ik niet weet of je bv of fv geeft staat het erbij);
    - zorg voor rust en regelmaat (niet per definitie op de klok, maar een vast ritme zoals: verschonen-fles-boeren-knuffelen-'spelen'-naar bed bij eerste vermoeidheids signalen-slapen-verschonen etc).
    - zorg voor niet te veel prikkels.
    - geef je kindje vaker kleine porties per dag.
    - (fv) maak de flesvoeding op de juiste manier klaar, koud water opwarmen, poeder erbij en roeren. (Warm kraanwater wordt voor elk kindje afgeraden, schudden zorgt voor extra lucht en extra lucht zorgt voor druk op de maag waardoor er meer voeding in de slokdarm komt).
    - (fv) zorg dat de voeding minimaal 20 minuten duurt.
    - (fv) houd je kindje zo rechtop mogelijk, waarbij de fles zo horizontaal mogelijk is zonder (!) dat er lucht in de speen komt.
    - zorg dat je kindje goed boert.
    - houd je kindje na elke voeding een half uur rechtop.
    - zorg dat alles waar je kindje in ligt schuin staat.
    - til bij het verschonen niet de beentjes te hoog op, maar draai je kindje.
    - een ergonomische draagzak/doek kan wonderen verrichten.
    - sommige kindjes slapen liever op hun buik.

Evt kun je gaan indikken met (pure) jbpm. Hier zijn de meningen over verdeelt, ik ben er geen voorstander van. Lees je er over in en kijk of het bij jullie past.

11. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.465
    4.919
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Het is idd waar: elke baby heeft in meer of mindere mate last van reflux.
    Wat iemand hierboven ook schreef, ik vind lang niet alle symptomen die jij noemt typisch voor reflux.
    Probeer eerst alle (reeds genoemde) leefregels en kijk dan verder.

Hoe zit het trouwens met je melkproductie?
    Het kan zijn dat je te veel voormeld hebt. Dit is erg zoet, maar verzadigt niet (dus constant willen drinken/slecht slapen/huilen). Het veroorzaakt ook veel krampen (overstrekken ed). Ze groeien er verder prima van, dus mensen denken er niet snel aan.

12. vedagenevieve

vedagenevieve Niet meer actief

Ons zoontje had deze klachten/symptomen ook: KMA en verborgen reflux.

Ik zou in eerste instantie misschien nutriton proberen. Dit hielp bij hem tegen opkomend zuur. Toen dit niet voldoende werkte heb ik hem pepti gegeven. Sindsdien ging het goed. We hebben hierdoor ook via de arts in het ziekenhuis een machtiging gekregen voor de pepti. Toen hij een terugval kreeg rond 4 maanden en alsmaar spuugde hebben we hem 2 maanden ook nexium gegeven. Dit hebben we nu afgebouwd en dit gaat goed. :) Van de week geprovoceerd en helaas kan hij nog steeds niet tegen koemelk. :(

13. Raket78

Raket78 Fanatiek lid

7 dec 2011
    3.002
    1.139
    113
    Vrouw
    Canada
    Ze geeft bv ;)

Voor TS: Gefel;iciteerd met je dochter!
    Enkele van de symptomen die jij noemt doen mij denken aan clustergedrag. Ik meen me zelfs te herinneren dat wij rond 4 weken ook zo'n periode hadden. Veel aanleggen was hier het antwoord. Het ging vanzelf over.
    Is een verkoudheid ook uitgesloten ivm het hoesten?

Het kan natuurlijk absoluut reflux zijn. Maar ik vind niet alle symptomen in dat lijstje specifiek bij reflux passen.

Succes! Het kan best pittig zijn in het begin, zeker als je kindje gedrag vertoont wat je niet zomaar kunt verklaren.

14. username

username Fanatiek lid

7 aug 2014
    2.917
    192
    63
    NULL
    NULL
    Nutriton kan ook icm bv.

15. Livia75

Livia75 Fanatiek lid

2 dec 2012
    1.257
    47
    48
    Advies huisarts of kinderarts bij baby met ernstige reflux | [Babyblog]

Zie eerdere reactie over de leefregels (bij mij gaf het geen enkele verbetering, ook indikken niet)

In het blog staan duidelijk de huidige richtlijnen beschreven en symptomen:

(Kopie stukje uit blog):
    Hoe reflux het beste te behandelen?
    De beste behandeling voor baby’s met ernstige reflux bestaat niet. Het is altijd een puzzel. De werkgroep van de richtlijn adviseert om de volgende stappen te volgen, de zogenoemde proefbehandeling:

1. Voeding verdikken gedurende 2 weken (verdikte voeding niet samen met zuurremmers geven).

2. Indien na twee weken onvoldoende verbetering en baby minimaal 1 alarmsignaal vertoont, ontroostbaar huilt of spuugt: stop met verdikte voeding en start medicatie.

3. Na 2 tot 4 weken effect medicatie evalueren. Onvoldoende effect: medicatie zo nodig aanpassen. Indien effect: Medicatie na 4 weken stoppen. Bij terugkeer klachten opnieuw medicatie. Indien geen terugkeer van klachten, dan heeft de baby geen ernstige reflux.

4. Als verdikte voeding en zuurremming niet helpen, dan overgaan op koemelkvrije voeding (richtlijn koemelkallergie).

16. raspberry

raspberry Niet meer actief

De hele dag door willen drinken is NIET normaal. Dat is erg vaak teken dat ze maagzuur weg willen drinken.
    Hoesten is symptoom van (verborgen) reflux.
    Zuur ruiken hoort ook bij reflux.
    Wegslikken bij VR is soms heel duidelijk, soms minder duidelijk. Je moet maar net weten hoe dat klinkt/eruit ziet...
    Niet slapen kan vele oorzaken hebben, maar pijn van maagzuur is daar een van en kindjes met verborgen reflux slapen erg vaak heel weinig door de pijn.
    Overstrekken doet een kind door pijn. Kan idd door krampjes komen, maar net zo goed van refluxpijn of pijn aan de nekwervels. Maar klopt dus niet dat als ze dat doen, het geen reflux is.
    Onze dochters waren ook nauwelijks rustig te krijgen, vrijwel geen houding te vinden waarbij ze rustig werden. Beiden reflux.
    En hoesten en kuchen hoort dus bij reflux.

Dus ik zeg: ja, dit is reflux en wel in een vorm die behandeld moet worden.

Eerst met leefregels:
    kleinere voedingen/minder laten drinken
    goed laten boeren tijdens en na de voeding
    voeding indikken, (bij bv door papje JBPM voor de voeding aan te geven. resultaten daarvan zijn wisselend, maar als je het niet probeert, weet je het ook niet.
    Bedje flink ophogen en/of over naar buikligging
    Draagdoek gebruiken, (buik-tegen-buik, GEEN kommahouding!)

Ik denk dat je nu vooral eerst voeding moet gaan minderen. Dat zal in eerste instantie MEER onrust geven, want meer last van de maagzuur, maar daardoor is de maag minder gevuld en komt er uiteindelijk minder maagzuur omhoog de slokdarm in.
    Als de leefregels onvoldoende helpen, dan absoluut om medicatie vragen en gezien de complete onkunde van je huisarts op dit gebied zorgen dat je bij een kinderarts terecht komt.

17. San99

San99 Actief lid

25 nov 2013
    182
    0
    16
    Het doet mij ook aan reflux denken. Soms wordt reflux ook veroorzaakt door een koemelkallergie, dus daar zou je ook nog aan kunnen denken. Ik zou ook eerst de leefregels proberen en als dat niet werkt zo snel mogelijk naar de kinderarts. Helemaal mee eens dat je daar niet te lang mee moet aanmodderen.

18. Mamasita93

28 feb 2014
    70
    0
    0
    Wat een rare huisarts.
    Bij mn oudste had ik ook nadat hij 4 a 5 weken was dat hij last kreeg van reflux , dan hebben we het echt over projectiel overgeven (golfjes) , waardoor hij dus flesjes uitspuugde en telkens honger had .. oftewel continue een huilende hongerige baby dag en nacht.
    ik heb toen een verwijzing gekregen voor de kinderarts.
    Want ik had intussen ook al speciale flesvoeding geprobeerd tegen krampjes en spugen en ook dat hielp niet.
    Na 3 afspraken in het zkh bleek dat zijn maagklepje niet goed sloot , nou hebben alle baby's dat alleen had mijn zoon er erge last van.
    Ik kreeg voor hem een speciaal drankje een beetje munt smaak vond ik het hebben. dit verminderde de klachten maar hij heeft last van het overgeven gehad tot hij ca.1 jaar oud was. Hij bleef wel goed op gewicht misschien omdat ik hem maar melk bleef geven en naderhand eten bleef geven omdat alles eruit ging , echt heel sneu.
    Na een vermoeid jaar was zelfs zijn melkgebit aangetast en mocht ik naar de jeugdmondzorg om zijn tandjes eruit te laten halen. nu is hij 5 en heeft hij nog 4 zilveren kiezen & zijn onderste tanden en hoektandjes .. dus nee het is zeker geen onzin.
    Alleen is er ook niet veel aan te doen.

Probeer de voedingen die je kindje krijgt te verdikken eventueel met johanenspitmeelbrood , hapjes straks te verdikken met verkruimelde liga of rijstebloem , en je kan ook eventueel de kant waar het hoofdje ligt in bed gaan verhogen.
    En eenmaal met tandjes zal ik meer water adviseren en 2x per dag poetsen ipv 1x.

Inmiddels is mijn oudste helemaal gezond en fit hoor en spuugt zeer zelden (bij griep bijvoorbeeld).
    Komt dus vast allemaal goed , luister naar je moeder gevoel!

19. vedagenevieve

vedagenevieve Niet meer actief

Nutriton kan ook met bv. En een koemelkvrij dieet zou kunnen als TS denkt dat het kma zou kunnen zijn net als bij ons.
    Ofwel, TS kan uit ons verhaal eruit halen wat voor haar van toepassing is. ;):)

20. Sassie1981

Sassie1981 Fanatiek lid

2 mrt 2006
    2.888
    617
    113
    Hier ook last van. Vandaag naar de osteopaat geweest. Hoop dat dat zal helpen. Zo niet, dan maar weer richting de huisarts.

Deel Deze Pagina