Kinkhoest bij de opvang

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door JFelice, 21 sep 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. JFelice

JFelice Actief lid

9 jan 2014
    292
    4
    18
    ZH
    Hallo dames,

Bij mijn kindje van 2 op de opvang is kinkhoest geconstateerd. Mijn dochter is ingeeent dus zal als ze t krijgt een milde variant krijgen. Ik ben echter 5 dg geleden bevallen van ons tweede kindje en ben zo bang dat mijn dochter het toch mee nr huis neemt en baby besmet.
    Ik ben vandaag bij de huisarts geweest om het te bespreken. Hij geeft aan een vergrootglas op beide kindjes en natuurlijk vooral de baby te houden en laagdrempelig langs te komen als ik ook maar iets van symptomen merk.

Nu heb ik twijfel of ik mijn dl nog wel naar d opvang moet sturen. Er is immers al besmettingsgevaar als er nog geen symptomen zijn, dus hoe kang hou je der dan weg van de opvang? Dokter geeft aan dat het bijna niet te doen is omdat je het dus nooit weet. Maar het zit me toch niet lekker. Voor dl is het fijn om gewoon te blijven gaan ze vindt het super leuk. Ook voor mij is het een rustdag als ze daar is. Ik zit zo in tweestrijd! Wat zouden jullie doen?!

Dank!

2. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Ik neem aan dat je niet van België bent? Indien wel, dan heb je in principe een vaccinatie tegen kinkhoest gehad tijdens je zwangerschap en is je baby dus perfect beschermd. Dan moet je je dus geen zorgen maken.

Indien geen vaccinatie, dan zou ik inderdaad toch even je dochter thuis houden. Nee, je weet nooit waar kinkhoest kan opduiken. Maar je weet nu wel waar het sowieso zit, en die plek zou ik dus even vermijden. Want kinkhoest bij een baby vind ik echt eng.

3. Femke86

Femke86 Bekend lid

15 feb 2014
    590
    0
    16
    NULL
    NULL
    Kan je iets doen om een uitbraak tegen te houden?
    Bijv je twee kinderen niet bij elkaar laten komen, je handen goed wassen, ik noem maar wat doms hoor.

4. JFelice

JFelice Actief lid

9 jan 2014
    292
    4
    18
    ZH
    @shakes, nee ik kom uit Nl, helaas in dit geval :(
    @femke86, je kan het niet echt voorkomen. Het wordt verspreid door niezen en hoesten. De bacterie komt dan ib de lucht en kan door anderen worden ingeademd.

Ik neig ook naar haar thuis houden. Maar de vraag is dan dus hoe lang moet je haar thuis houden? Wanneer is het weer veilig? Het is immers al besmettelijk zonder dat er al symptomen zijn..

Wat een ellende :( en dit in mijn kraamweek. Ben zo verdrietig!

5. Warboel

Warboel Fanatiek lid

8 jan 2014
    3.541
    625
    113
    Oef... Dat is inderdaad zwaar klote!

Ik zou advies inwinnen bij de GGD. Die kunnen je beter vertellen hoe en wat.

Hier was mijn dochter 2 maanden toen er in mijn familie een 'uitbraakje' was van bevestigde kinkhoest.

Natuurlijk was iedereen toen al met elkaar in aanraking geweest, maar ik kreeg het advies om mensen met beginnende symptomen, dan wel echte kinkhoest te vermijden. Ook mijn volledig gevaccineerde zoon, inderdaad i.v.m. het eventueel meenemen naar huis.

Ook je dochter van 2 kan bij de milde variant gewoon besmettelijk zijn. Dus wel sowieso alert op eventuele beginsymptomen van kinkhoest, zodat er vroegtijdig met AB gestart kan worden.

6. xNadine

xNadine Actief lid

27 jul 2016
    383
    39
    28
    Hmm, lastig. En wat vervelend dat dit nu tijdens je kraamweek gebeurd :( als ik jou was, zou ik er denk ik toch voor kiezen om de oudste thuis te houden.. Mijn zoontje kreeg door omstandigheden 3 dagen later zijn eerste inenting, en toen moest ik van het cb al hoestende mensen vermijden ivm eventueel kinkhoest. Neem anders even contact op met het cb, en vraag ze om advies.

7. JFelice

JFelice Actief lid

9 jan 2014
    292
    4
    18
    ZH
    @warboel: ik had rivm al gebeld maar die verwijzen me dus naar de huisarts.. en die beginnende kinkhoest symptomen zijn zo gelijk aan een verkoudheid.. opvang kindjes snotteren continue.

Ik laat haar iig morgen thuis en ga nog rondbellen.

@nadine cb bellen is ook een goed idee!!

8. schoentje24

schoentje24 Bekend lid

6 aug 2013
    869
    1
    18
    Ik zou haar ook thuis houden. Ik weet niet in hoeverre paa geborenen er last van kunnen hebben, maar voorkomen lijkt me beter!
    Je schrijft dat je net bevallen bent (gefeliciteerd!) Dan heb je nog verlof. Het is dan wel makkelijker om je dochter thuis te laten, maar idd hoe lang? Voordat het helemaal weg is bij het kinderdagverblijf..
    Lastig hoor..! Misschien een paar weken thuis houden tot het "ergate" voorbij is..
    Succes ermee

9. Berte

Berte VIP lid

24 feb 2011
    7.027
    3.840
    113
    Vrouw
    Thuis
    Bij mijn jongste zoon was er een waterpokken uitbraak op het kinderdagverblijf toen ik ruim 38 weken zwanger was.

We kregen zoveel tegenstrijdige adviezen, dat we de kinderarts hebben gebeld waar mijn zoons onder behandeling zijn, haar advies hebben we uiteindelijk opgevolgd. Onze huisarts wil nog wel eens iets roepen waar onze kinderarts het dan weer niet mee eens is en ik heb meer vertrouwen in onze kinderarts.

Ik zou dus zo snel mogelijk contact opnemen met je verloskundige en haar laten overleggen met een kinderarts hoe je hier met een pasgeborene mee moet omgaan. Ik kan me niet voorstellen dat je de eerste in hun praktijk zult zijn met een vergelijkbare vraag.

10. Warboel

Warboel Fanatiek lid

8 jan 2014
    3.541
    625
    113
    Kinkhoest is (en dit zeg ik niet om je bang te maken) voor een pasgeborene levensgevaarlijk.
    Het klopt dat kinkhoest met een verkoudheid begint, maar daarom moet je ook bij de eerste snottebel aan de bel trekken. Liever 1x teveel dan te weinig.

11. JFelice

JFelice Actief lid

9 jan 2014
    292
    4
    18
    ZH
    Warboel ik weet dat t levensgevaarlijk is, daarom ben ik dus zoo bang!
    Ik slaap er niet door. :(

12. Berte

Berte VIP lid

24 feb 2011
    7.027
    3.840
    113
    Vrouw
    Thuis
    Ik heb net dit op de RIVM site gevonden:
    "Wanneer iemand in het gezin kinkhoest heeft en er is een pasgeboren baby in het gezin of er is sprake van een zwangerschap van meer dan 34 weken, raadpleeg dan de huisarts. Dit kan reden zijn om uit voorzorg alle gezinsleden te behandelen en daardoor infectie van de baby te voorkomen."
    Kinkhoest en zwangerschap - Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu

Vraag de huisarts om die behandeling en geef heel duidelijk aan dat je op instorten staat door de stress van mogelijke kinkhoest en dat je gezin alleen al om die psychische last te verlichten behandeld moet worden. Mocht hij de behandeling te belastend vinden voor een mogelijke besmetting, dan kun je met hem afspreken hoe vaak je langs komt om je baby te laten controleren, zodat jij kunt slapen. Desnoods dagelijks. En je kunt de vaccinatie tegen kinkhoest vervroegen, zodat je in ieder geval vanaf 4 weken minder angst hoeft te hebben.

13. sunshineS1976

sunshineS1976 Niet meer actief

Thuis houden idd.
    Ik was hier ook ontzettend bang voor. De eerste baby is leuk en makkelijk en wordt meestal pas ziek zodra het kdv opzoekt. Broertjes en zusjes zijn enorm kwetsbaar doordat de oudste van alles mee kan nemen. Ik vind het verschrikkelijk.

Hier had mn dochter longontsteking toen de kids geboren werden. Ik vermoedde t al 2 weken maar pas 3dgm na bevalling werd er een kuur gegeven omdat het nu wel echt serieus was.
    Helaas was t leed al geschied met een enorm hoestende peuter in huis...
    Een van de 2 kreeg de bacterie ook. Begon met snotneus. 2x huisarts laten komen. Was nog onschuldig moest maar aankijken. Tot ze de volgende 12u daarna niets meer wilde drinken en alleen maar sliep. Met spoed naar zh en acuut opgenomen aan sonde en zuurstof. Had echt niet later moeten komen. Heeft 9 dagen in het zn gelegen toen was ze net 10 dagen oud... zo snel kan t gaan... kinkhoest is nog veel gevaarlijker.
    Sterkte en hoop dat t jullie bespaard blijft!

14. sophia2016

sophia2016 Bekend lid

10 apr 2016
    866
    3
    0
    Ja altijd als er andere kidd naar school opvang etc gaan
    Hier de kleine het entero virus met 3,5 week gehad met gevolg virale hersenvliesontsteking maar iedereen dacht dat het de bacteriële was ging allemaal zo snel was echt heftig weekje ziekenhuis gelegen

Kan door kraam bezoek of kids gekomen zijn

Andere zoon RS virus met 7 weken heeft ook week ziekenhuis gelegen omdat de andere ziek van psz kwamen

Ik zou hoe dan ook een behandeling vragen beter voorkomen dan genezen

Min jongste is nu 1,5 jaar maar nog niet in geënt omdat hij zo vaak ziek is en veel allergieën heeft maar ja alles heeft twee kanten

Bel morgen huisarts en leg het voor en voor nu thuis houden desnoods baby boven houden kleine beneden voorzover dat mogelijk is of kleine naar oma weekje brengen

15. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.173
    35.837
    113
    Ik zou de jongste sowieso laten enten nu als mogelijk is. Mijn oudste is ook met 3 weken geent ivm kinkhoest in de omgeving. Oh en wat betreft een ' milde" vorm, ook dan is kinkhoest helaas nog echt heel erg heftig.

Deel Deze Pagina