Hoeveel echo's ???

Discussie in 'Onderzoeken en echo's' gestart door Nienj, 20 mei 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Nienj

Nienj Lid

18 feb 2009
    30
    0
    0
    Haarlemmermeer
    Hallo allemaal, zit even te bladeren in dit topic aangezien ik aanstaande maandag miin eerste echo heb, een 9 weken echo.

Ik lees echter allemaal berichten dat meiden meerdere echo's hebben gehad cq krijgen.

Wat zijn de standaard echo's? 9 weken, 20 weken? Ik heb echt geeeeen idee. Wordt er standaard ook bloed afgenomen?

Ik begrijp dat wanneer er aanleiding toe is je vaker gecontroleerd wordt.

En wanneer er geen aanleiding toe is, dan heb ik het met name over leeftijd en erfelijke factoren, kom je dan in aanmerking voor een combinatietest, dan meten ze de nekplooi heb ik begrepen?

Het is allemaal erg nieuw voor mij, ik zal mn vragen ook even op papier zetten voor aanstaande maandag bij de verloskundige. Ik krijg het wel benauwd hoor van de verhalen die ik hier lees als er iets niet in orde is, of een te grote nekplooi, of er zit helemaal niets in je baarmoeder en het is een bbz, pfff. Al die onzekerheid waar je nog tegenover kan komen te staan....spanningen, spanningen, spanningen!

grtjs Nina

2. Gerritsen

Gerritsen Niet meer actief

Hoi de standaard echo zijn met 6/7 weken dan 11/12 weken.
    Als je kiest voor combinatietest ( kijken door middel van echo en bloedprikken) om te kijken of je kindje een vergroot risico heeft op het down syndroom. ( deze is niet 100% betrouwbaar)krijg je deze met 14 weken. Daarna weer bij 20 weken. Dit zijn meestal de echo's.
    Je kunt natuurlijk zelf tegen betaling een 3d echo van je kindje laten maken of een geslachtecho ( kan ook bij de 20 weken)

Wanneer er iets is dan kun je ook nog echo's krijgen.
    Heel veel succes bij de VK

P.S lees niet teveel nare dingen, je maakt jezelf onnodig gespannen.
    Er zijn nog steeds meer goede zwangerschappen dan MK en doodgeboortes etc.

Laat het over je heen komen en geniet.

Gr Samantha

3. Gerritsen

Hoi de standaard echo zijn met 6/7 weken dan 11/12 weken.
    Als je kiest voor combinatietest ( kijken door middel van echo en bloedprikken) om te kijken of je kindje een vergroot risico heeft op het down syndroom. ( deze is niet 100% betrouwbaar)krijg je deze met 14 weken. Daarna weer bij 20 weken. Dit zijn meestal de echo's.
    Je kunt natuurlijk zelf tegen betaling een 3d echo van je kindje laten maken of een geslachtecho ( kan ook bij de 20 weken)

Wanneer er iets is dan kun je ook nog echo's krijgen.
    Heel veel succes bij de VK

P.S lees niet teveel nare dingen, je maakt jezelf onnodig gespannen.
    Er zijn nog steeds meer goede zwangerschappen dan MK en doodgeboortes etc.

Laat het over je heen komen en geniet.

Gr Samantha

4. missy32

missy32 Lid

13 feb 2009
    42
    0
    0
    Wat nou echt de standaard is weet ik niet hoor!Hier nl geen echo met 6/7 weken en dan nog met 11/12 weken.Ik heb er 1 gehad met bijna 12 weken.Dan de 20 weken echo.En bij onze vk praktijk doen ze er met 36 weken nog 1 om te kijken hoe de baby ligt.Zit dus toch wel verschil in.Ik denk dat je iig kan rekenen op 2 echo's.

5. Mamanama

Mamanama Fanatiek lid

10 apr 2009
    4.080
    65
    48
    Zoetermeer
    Dat klopt niet hoor! Je krijgt in Nederland standaard een termijnecho, meestal rond de 9-12 weken (soms wat eerder) en een 20 weken-screening and that's it!Dat zijn de enige twee echo's die bij iedereen gedaan worden. Daarnaast kan er aanleiding zijn om een echo eerder te maken of meerdere echo's om de groei e.d. te meten. Combinatietesten zijn inderdaad voor de 14 weken en als je geen medische indicatie hebt of boven de 36 jaar bent, dan kan je dit ook laten doen, maar eht wordt dan meestal niet vergoed door de verzekering.
    Succes!

6. Gerritsen

Nou dat is hier echt niet zo.
    Ook bij mijn zoontje kreeg ik standaard rond 6/7 weken en daarna ook nog met 11/12 weken. Ook 20 weken echo.
    Dus dat zal wel verschillen per vk en regio

7. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Toen ik zwanger was, was 10-12 weken en 19-22 weken standaard.
    Bij 6 weken alleen als je niet wist wanneer je laatste menstruatie was. En de andere echo's ook alleen bij een indicatie.

8. Karel1978

Karel1978 Fanatiek lid

12 jan 2009
    2.273
    0
    0
    Maastricht
    Ik denk dat het eraan ligt of je vk een eigen echo machien heeft. Voordat ik naar de gyn moest kreeg ik bij de vk elke keer een echo...
    Maar ik dacht ook dat 'standaard" een groeiecho met 12 weken, dan weer met 20 weken..
    Een combitest kun je altijd laten doen en wordt meen ik ook gewoon vergoed door je verzekering.

Laat je niet gek maken door alle "slechte" verhalen hoor! Je leest deze meer als de verhalen dat het wel goed gaat. Geniet van je zwangerschap en vertrouw op je lichaam en je kindje ;)

Succes en veel plezier bij de vk/echo!!

9. Mamanama

Mamanama Fanatiek lid

10 apr 2009
    4.080
    65
    48
    Zoetermeer
    @ Gerritsen: Het kan zijn dat je vk praktijk een echo echo-apparaat heeft en het dan vaker doet, maar standaard zijn 2 echo's: een termijnecho en een 20 weken-screening. Wel fijn dat je vaker een kijkje kan nemen! Ik moest ervoor naar de gyn in het ZH en dan doen ze het echt niet 'zomaar'........

10. Gerritsen

Hoi Mamanama

JA onze VK praktijk heeft inderdaad een echo apparaat. Maar ook mijn vriendin krijgt het en daar hebben ze geen echo apparatuur. Die wordt dan naar ander vk praktijk in de buurt gestuurd.

Zo zie je maar dat het dus heel erg kan verschillen.

Nou ik ben er wel blij mee dat wij het wel hebben, is toch veel te leuk om een kijkje te kunnen nemen van je a.s baby

Nou ik ga vandaag weer voor het eerst werken na mijn miskraam en heb er gek genoeg er erg veel zin in.

GR Samantha

11. Marieke1983

Marieke1983 Niet meer actief

standaard is de termijn echo rond 12 weken en de 20 weken echo. elke extra echo is níet standaard en hangt van je vlos af.

ik kreeg mijn eerste met 12 weken, daarna een met 20, toen een met 21 (verdenking van afwijking) en nu krijg ik een groeiecho met 30 en nog een liggingsecho met 34 geloof ik.

maar ik ben in de tussentijd van vlos gewisseld, en had er eerst eentje die heel stug deed over echo's (de termijn echo zag zij liever met 14 weken, nou mooi niet dus!) en heb nu een vlos die er heel makkelijk over doet.

12. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.809
    3.339
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    12 + 20 weken idd. Sommige verloskundigen dus blijkbaar ook bijna standaard nog vroeger, en bij m'n vriendin deden ze vaak ook een liggingsecho met 36 weken ofzo.

Ik heb er 3 gehad, 2 standaard en 1 van de combinatie test, die ik dus zelf heb betaald (rond de 120/130 euro) .

13. Skatje

Skatje VIP lid

10 dec 2008
    9.026
    165
    63
    Vrouw
    Gastouder
    Arnhem
    Bij mijn vk is het standaard een echo rond de 8 of 9 wk. Dan pas weer met 20.

Ik kreeg er wel 2 in het begin omdat ze niet zo goed konden zien hoe lang ik zwanger was.
    Maar dat is niet standaard.

14. Miepie74

Miepie74 Fanatiek lid

10 okt 2008
    4.062
    8
    0
    Standaard krijg je van de (basis-) verzekering twee echo's vergoed: rond de 10-12 weken en rond de 20 weken. Alles wat daarbuiten valt, moet je ofwel zelf betalen ("pretecho") ofwel je bent doorverwezen door vk of gyn (kan ook naar zichzelf als het ware)en dan wordt het ook vergoed door de verzekering.

Als je 36+ bent, wordt ook de combinatietest en alles wat daaruit voortvloeit vergoed, dus ook de echo die daarbij hoort. Onder de 36 hangt het volgens mij af van je verzekering.

15. Annemarie76

Annemarie76 Fanatiek lid

25 nov 2008
    2.765
    0
    0
    wijkziekenverzorgende
    West-Stellingwerf
    De termijn echo en 20 weken echo.. en volgens mij aan t eind nog een liggingsecho

3 echo's op 3 verschillende locaties uitgevoerd.. ziekenhuis, privekliniek en bij de vk op praktijk..

Indien nodig kan er nog een groei echo gedaan worden, maar die is dus zeker niet standaard in de praktijk waar ik onder controle ben

16. Emmeken36

Emmeken36 Bekend lid

Was vandaag bij de vlos en ze had een stagiare (of co-assistent iig leerling erbij) dus wat meer ínside info': Zij doen standaard een termijnecho rond de 10-12 weken, de 20 weken echo wordt uitbesteed aan het verloskundig centrum en in de praktijk maken zij meestal meer tegen het eind ook nog wel een echo als er onduidelijkheden zijn omtrent de groei of de ligging van het kind. Alleen als het noodzakelijk is worden er meer echo's gemaakt.

Ik heb tot nu toe 4 echo's gehad: termijn, 20 weken en 2 pretecho's (2D en 3D, niet bij de vlos uiteraard) 1x een paar buisjes bloed moeten afstaan voor de standaard testen (incl hb en glucose) en vandaag met 30 weken nog ff een keer een vingerprikje voor HB, denk dat vingerprikje voor glucose ook nog wel minstens 1x langskomtn ergens in de komende 10 weken.

17. Polletjepiek

Polletjepiek Niet meer actief

Heb echo gehad met 12 weken(termijn), ± 20 weken(GUO) en ± 32 weken(groei)

18. Caruli

Caruli VIP lid

15 nov 2007
    31.699
    92
    48
    Zorgverlener
    Noord - Brabant
    meestal krijg je 2 echo's standaard
    ± 12 weken en 20 weken echo
    alleen als er een medische reden voor is krijg je er meer. ;)

19. Ellen291982

Ellen291982 Niet meer actief

Ik heb in het begin twee echo's gehad omdat ik een onregelmatige cyclus had en ze zeker wilden weten hoever ik was. Dan de 20 weken echo en ik heb een pretecho laten doen. Later nog een liggingsecho gehad om te kijken of ze nog in een stuit lag. (kan je al niet meer zoveel op zien omdat ze dan al heel groot zijn).

Maar normaal krijg je 1 echo als je voor het eerst naar de vk gaat en met 20 weken nog een. En dan kun je nog een pretecho doen maar die moet je wel zelf betalen.

20. R1lana

R1lana Fanatiek lid

24 mrt 2009
    4.465
    0
    0
    Huisvrouw
    Venhuizen
    Ik kreeg een echo met 11 + weken en daarna de 20 weken echo

Deel Deze Pagina