Ons zoontje is bijna 4 maanden en wij gaan volgende week beginnen met de eerste hapjes. Op advies van cb gaan we starten met de groente. Schijnt zo te zijn als je daar mee start dat ze op latere leeftijd beter de groentes eten. Geen idee of dat zo is, maar maakt mij niet uit of we nou met groente of fruit beginnen.
Ik weet bijna wel zeker dat het cb zegt dat je met 4 maanden al kan beginnen. Van rapley hebben ze vaak al helemaal nooit gehoord.
Nieuwe richtlijn is 4 maand, ook bij de kinderartsen. Hier ook begonnen met 4 maand om haar te laten proeven en eraan te laten wennen. Kwam het een dag niet uit dan was het jammer dan, het is dan ook echt nog bijvoeding. Ben zelf nooit begonnen met rijstebloem of pap dus dat krijgt ze niet. En ik geef ook vaak potjes trouwens, bevalt erg goed en ze vindt het heerlijk.
Nee hoor, dat is echt niet zo... De reden om eerst met pure groenten te beginnen is meer dat ze wat zachter van smaak zijn en vaak minder (allergische) reacties geven!
Bij mij noemden ze het wel! Alleen kon ze er niet heel veel over vertellen, haha ik moest er maar eens op googelen CB vroeg bij mij of ik zelf al nagedacht had of ik al wilde beginnen met hapjes of dat ik wilde wachten tot 6 mnd...
Bij mij vroegen ze me bij 5,5 maand of ik al na dacht over bijvoeden. Toen ik voorzichtig over de rapley methode begon vonden ze dat helemaal super en gaf ze me veel info mee. Bovendien zei de arts de keer erna dat hij het advies van 4 maanden starten weigerde te geven.
Ik begrijp dat rapley nog niet zo bekend is. Als je op de site van het voedingscentrum kijkt staat er ook dat er nog niet voldoende onderzoek naar gedaan is om aan te geven of het goed of fout zou zijn zeg maar dus ze geven er geen info over. Mijn gevoel zegt: rapley nog even niet. Dus ga gepureerd geven. Ik heb zo een stomer en blender dus ga alles vers maken al heb ik voor de eerste hapjes potjes gehaald omdat die net even wat gladder zijn (denk ik) dan zelf pureren. Ik lees overigens ook overal dat eerst groenten aanbieden puur is omdat ze dan beter aan de smaak van groente wennen en je dus grotere kans hebt dat ze het lusten. Ik twijfel er ook aan of dat wel zo is hor maar ja... Baat t niet dan schaat t niet! Denk dus dat wij wel gaan beginnen binnenkort. Spannend.... Degene die eerder zijn begonnen dan 4 maanden: hadden jullie kleintjes geen last van de bijvoeding? En sowieso vraag ik me dat wel af eigenlijk.... Je moet toch beginnen met een paar hapjes maar? Zijn er dan krampjes te verwachten of valt dat wel mee omdat je t op bouwt?
Het Voedingscentrum maakt knoeperds van fouten in hun artikel over de introductie van bijvoeding. Zo wordt gesteld dat je 1 borstvoeding per week moet afbouwen en moet vervangen door een maaltijd *VERSLIK*!!! En dat er bij Rapley het risico bestaat dat er tekorten ontstaan. Duh. Al geef je een jaar volledig borstvoeding! En kunstvoeding blijft ook tot de eerste verjaardag de HOOFDVOEDING. Niet veel kaas gegeten van bijvoeding (en borstvoeding) dat Voedingscentrum. Stelletje ... Als je wat meer wilt weten over de introductie van bijvoeding en Rapley in het bijzonder lees dan eens de uitgebreide uitleg daarover op borstvoeding.com: Borstvoeding.com: kenniscentrum voor borstvoeding - BLW - Borstvoeding en de introductie van bijvoeding
Bedankt voor je link maar wil dus juist geen rapley aan doen! Ben erg benieuwd hoe je de bijvoeding moet opbouwen enz. Maar gewoon gepureerde voeding bedoel ik dan...
Wij zijn begonnen met vier maanden, dus geen Rapley hier. Stukjes eten dat komt wel als ze goed kan zitten (en dat zie ik voorlopig nog niet gebeuren). Ze is nu 5,5 maand. Ik maak vrijwel alles vers. Groente koken en pureren of prakken met een vork. Wat over is vries ik in (in een ijsblokjeshouder) voor een volgende keer. Vrijwel alle fruit is ook te prakken met een vork, of bv appel kun je raspen. We zijn begonnen met groentes. Dat geven we op een moment tussen de derde (16.00 uur) en vierde (19.30 uur) in. Ergens als ze wakker is. Als eerste hebben we wortels gegeven, lekker zoet. Van een lepeltje eten ging meteen goed. Ze at vrij snel zo'n 30-50 gram. Na een week of 2 zijn we ook begonnen met fruit. Tussen de eerste (8.00 uur) en tweede (12.00 uur) fles in. Begonnen met banaan. Dit vond ze helemaal smullen en al snel at ze 1-1,5 stuk fruit. Groente eet ze tot nu toe wat minder, maar ik merk dat als ze wat meer honger heeft ze er ook veel meer zin in heeft. Als ze met een maand of zes langzaam overgaat op 3 flessen zal ze daar heus wel wat meer van gaan eten. En als het niet uitkomt (als ze bv heel veel slaapt overdag), dan slaan we bijvoeding gewoon een keertje over.
Wij begonnen met zes maanden bij allebei. De oudste heb ik eerst nog gepureerd geprobeer, maar dat werkte van geen meter. Stukken pakte hij zo op en at hij lekker op (ongeveer 6,5 maand). In het begin een hoeveelheid van ongeveer een lepel. Drie dagen hetzelfde, gewoon pure verse groente, geen mengsels. Toen vier groentes goed gingen begonnen we met fruit. Voordeel van gewoon stukken geven vond ik dat ze zelf het tempo bepaalden. En het was heel wat minder werk en het leek meteen meer op echt eten.
Mijn insteek zou andersom zijn, dus: als je kind zoveel eet (qua voedingsstoffen en calorieën) dat het een melkvoeding kan vervangen, dan pas kan je een melkvoeding laten vallen. Melkvoeding blijft de hoofdvoeding tot ongeveer 1 jaar. Daarom heet bijvoeding ook BIJvoeding, voor erBIJ dus. Tuurlijk ga je tussen 6 en 12 maanden de hoeveelheid zuivel afbouwen, maar dat hoeft niet meteen bij 6 maanden.
Dat klopt. Maar nr 2 voeding mag niet zoveel als nr 1. Dus zullen wij wel af moeten bouwen. Onze dochter krijgt ook zoveel flesvoeding dat dat geen probleem is (ongeveer een liter). En daarbij vind ik het in onze situatie logischer af te bouwen, omdat onze dochter alle flessen leegdrinkt, hoeveel je er ook in doet. En dit ga ik ook echt niet meteen doen op de dag dat ze 6 maanden is hoor. Daarom noem ik het ook afbouwen..