wanneer zijn jullie gestopt met het middagslaapje?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Lovess, 24 mei 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Zara75

Zara75 VIP lid

10 jul 2007
    12.032
    6.135
    113
    Happyland
    Ik heb het helemaal aan mijn dochter over gelaten. Ze ging met 2,5 naar de psz en is toen vanzelf ermee gestopt.
    We hebben haar wel altijd op bed gelegd om te kijken of ze niet ging slapen.

2. manamana

manamana Fanatiek lid

30 apr 2014
    1.372
    22
    38
    het Noorden
    Dochter is bijna drie en ze heeft haar middagslaapje nog hard nodig. Ik ben benieuwd hoe lang nog...

3. Shendari

Shendari Fanatiek lid

28 jul 2012
    1.628
    29
    48
    Hier gestopt toen hij s'avonds nog zo'n 2 uur lang lag te kletsen in bed (2,5 jaar oud)

Was het beu en heb het middag slaapje eraf gehaald. Was (en nog af en toe) erg lastig maar nu kan ik hem lekker om 19.00 naar bed doen en hij slaapt direct :) Meestal rond 15.00 heeft hij even een dipje en is erg vervelend :D Maar dat heb ik 10x liever dan dat hij pas zo laat slaapt s'avonds.

4. Jillzz

Jillzz Fanatiek lid

17 aug 2015
    2.126
    405
    83
    Nu 2 jaar en 4 maanden en aan het rommelen. Kan af en toe best een dagje overslaan, en dat we de speen de deur uit hebben gedaan helpt ook niet mee:D nu ben ik erg gehecht aan mijn rustmomentje smiddags dus ik hoop eigenlijk dat hij het slapen nog even volhoudt. Savonds gaat hij gewoon om 7 uur naar bed, ligt soms nog wel lang te kletsen maar dat vind ik geen probleem.

5. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.780
    18.927
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Ik heb het er lang ingehouden bij de oudste! Ik kon die rusttijd namelijk ook goed gebruiken. Hij was net drie toen ik beviel van zijn broertje. Ik vond het heerlijk om aan het eind van de zwangerschap en de eerste weken na de bevalling 's middags ook te kunnen slapen. Toen hij bijna 3,5 was, ging hij 's middags naar de PSZ en dan hield ik hem die dagen wel wakker. Ook in de weekenden lieten we hem staats vaker wakker blijven overdag. Opdoe dagen ging hij dan wat vroeger naar bed. Zo is het er vanzelf uit gegaan. Alleen af en toe als hij het nodig had sliep hij 's middags nog. (Nu nog steeds wel eens, incidenteel.)
    De jongste is 2,5 en slaapt ook nog. Soms maar heel kort en dan denk ik; misschien maar afbouwen. Maar nu ligt hij al ruim een uur te slapen. Gisteren heeft hij ook zeker 1,5 uur geslapen en toen moest ik hem wakker maken. Dus blijkbaar heeft hij het toch ook nog wel (regelmatig) nodig.

6. Joppie1

Joppie1 Niet meer actief

Onze zoon is bijna twee en slaapt overdag nog bijna 4 uur!! Heerlijk vind ik dat. 's Avonds leggen we hem om acht uur op bed en ligt hij meestal anderhalf uur te praten over wat er die dag is gebeurd. Ik zet de babyfoon dan harder omdat ik het vreselijk grappig vind om te horen wat er allemaal in hem omgaat. Geniet daar juist van. Ik volg gewoon zijn ritme en zie wel hoe lang het duurt.

Hij heeft wel rond de anderhalf een periode gehad dat hij maar een uurtje sliep overdag. Maar toen was hij ook vaak 's nachts wakker. Was denk ik een fase?

7. Luppy

Luppy VIP lid

1 dec 2007
    7.166
    2.282
    113
    Vanaf een jaar of 2/2,5 was het middagslaapje hier niet meer elke dag. Mijn jongste is nu 3,5 en hij slaapt nog een keer of 3 per week 's middags. Niet meer op het kdv, en ook niet in het weekend. Maar nu ligt hij bijv. wel te slapen, nadat we vanochtend hebben gezwommen. Dan is hij ook echt moe.
    En soms leg ik hem ook in bed en dan hoor ik hem een uur lang kletsen en rommelen in bed. Ook prima, dan heeft hij toch even rust (en ik ook).

In het weekend zijn wij nogal uithuizig en vaak slaapt hij dan ergens onderweg in de auto nog een half uurtje. Dat is dan ook weer genoeg om het vol te houden.

8. Twingia

Twingia Fanatiek lid

7 dec 2013
    1.151
    1
    38
    thuis dingen doen, met de kinderen knuffelen.
    Friesland
    Ik stop er vanaf morgen denk ik mee. Ze ligt de hele tijd te kletsen etc. met dr knuffels.
    Dus ik probeer vanaf morgen zonder middag dutje. Ben benieuwd, aangezien vaak wel moe is dan. Zucht.

9. cactusje

cactusje VIP lid

12 feb 2015
    6.752
    1.993
    113
    de oudste zat net op school toen ze nog een slaapje deed.
    ze ging toen ng bijna elke middag naar bed.
    ze sliep niet elke keer meer maar ze was dat rustmomentje nog wel nodig.

10. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.228
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Lekker laten kletsen joh, pakt ze toch een beetje haar rust en heb jij ook een beetje rust ;). En wie weet valt ze binnenkort wel weer in slaap.

11. Ellen291982

Ellen291982 Niet meer actief

Emma sliep toen ze in groep 1 zat nog op de woensdag en vrijdagmiddag. Was ze nog nodig. Weet niet meer precies wanneer ze helemaal klaar was.

Julia al ruim voor haar tweede verjaardag. Was wel wennen na een dochter die zo lang een middagslaapje deed haha!

Ze laten zelf wel merken als ze er klaar mee zijn is mijn ervaring.

12. Carino

Carino Fanatiek lid

2 feb 2011
    4.277
    0
    36
    Dochter stopte met 19 maanden. Zoon tussen 2 en 2,5.

Wel jammer van de rust maar kan tenminste de hele dag weg en hoef niet meer in slaapjes te denken.

13. MMarianne

MMarianne Niet meer actief

Als je nergens heen hoeft zou ik d'r, zolang ze niet protesteert, gewoon op bed leggen...zo hebben jullie alle twee toch even jullie rustmomentje :D :)

14. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.314
    10.281
    113
    Uk is net 2 en het heeft nog een slaapje nodig. Na 1.5 uur maken we hem wakker als hij dat nog niet is. Hij slaapt rond 19.46/20.00 en is rond 5 ? Half 6 wakker. Heb zijn rust moment zelf ook nodig.

Als hij echt moe is valt hij ook op de bank in slaap. We zullen zien hoe lang hij blijft slapen we zijn bang niet zo lang meer.

15. Kache

Kache VIP lid

11 jan 2012
    6.257
    1.165
    113
    Mijn oudste heeft geslapen tot hij ruim 4 jaar was (vanaf 3,5 jaar niet meer iedere dag, omdat dit niet ging op zijn dagbehandeling).

Mijn middelste ging rommelen met 2 jaar en was met 2 jr 3 mnd helemaal klaar met middagslaapje.

Mijn jongste ging rommelen al voor haar 2e verjaardag ;) (gestopt met iedere dag slapen), maar heeft het middagslaapje langzaam uitgefaseerd in de maanden erna :p. Om de dag, toen om de 2 dagen, naar 1-2 per week tot het rond 2,5 jaar helemaal klaar was. Ik heb haar vanaf 2 jaar niet meer naar bed gebracht in middag, ze viel dan in slaap op bank of in auto of zo als ze echt behoefte had. Op KDV legden ze haar dan even op zitzak in hoekje op de groep.

16. Sjalou

Sjalou Niet meer actief

Onze dame ging een paar maand voor haar 2de liggen roepen/krijsen en springen/schoppen en echt niet meer slapen, dus toen werd het slapen tussen de middag echt een strijd en daar hadden we echt geen zin in.
    En hebben we haar gewoon opgehouden.
    Het ging en gaat prima (ze is nu bijna 2,5) als ze overdag toch moe is gaat ze zelf even op de bank een slaapje doen.

17. toch3

toch3 VIP lid

28 dec 2013
    18.292
    17.182
    113
    met 17, 18 en 15 maanden. Was die drama's savonds zo zat. Oudste wilde ook echt niet meer smiddags, die trok de gordijnen van de muur:cool:

Heb ze liever overdag wakker dan savonds/snachts ;)

18. Aquilegia

Aquilegia VIP lid

19 apr 2007
    8.914
    3
    36
    Vrouw
    psycholoog en astroloog
    Midden-Nederland
    Bij de oudste ben ik het bij 3 jaar en 9 maanden gaan afbouwen. Omdat ze naar school zou gaan, want ze kon het nog best gebruiken eigenlijk. Mijn zoontje is 2,5 jaar, maar die kan echt niet zonder.

19. Joycey

Joycey Niet meer actief

Ik heb het een tijdje geprobeerd omdat hij 's nachts 6x per nacht wakker werd. Ondertussen trok hij dat echt niet, werd hij steeds chagrijniger en merkte ik gewoon dat het hem niet goed deed. Hij viel ondertussen om de haverklap in slaap en kon het slaapje nog niet missen.

Hij is nu 2 jaar en 9 maanden en slaapt overdag nog steeds een uurtje - soms 2. De gebroken nachten zijn gelukkig weer vanzelf weggegaan. Het was een periode van zo'n anderhalf/twee maanden en hield vanzelf weer op.

Dus nog steeds een middagslaapje hier en zolang hij zich happy voelt, ons niet wakker houdt en zich ideaal ontwikkelt, gaan we het ook lekker zo houden.

20. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.173
    35.838
    113
    Hier doet de jongste (bijna 4) nog wel eens een middagslaapje, het kan weken zonder gaan en dan ineens heeft hij er blijkbaar behoefte aan. Ik vind het allemaal prima. We zien wel hoe het gaat als hij naar school gaat.

Deel Deze Pagina