Ik woon recht tegen over een ziekenhuis. In dit ziekenhuis ben ik van onze dochter bevallen. Helaas doen ze hier geen bevallingen meer....en zijn de 2 dicht bij zijn de ziekenhuizen op 30 á 40 minuten rij afstand (met de spits kan het wel 50 minuten of een uur zijn). Ik zou nu dolgraag thuis willen bevallen. Bij onze dochter wilde ik dit ook...alleen had ze in het vruchtwater gepoept waardoor we toch naar het ziekenhuis moesten. Dit was geen probleem het ziekenhuis was immers dichtbij. Zij is binnen 4 en half uur geboren, en de bevalling was verder probleemloos. Ze had in het vruchtwater gepoept omdat de navelstreng om haar nekje zat, maar verder was alles prima. Heb verder ook bijna geen bloed verloren. Van de vk mag ik thuis bevallen, alleen willen ze het liefst dat je een bed in de woonkamer hebt. Zodat de ambulance broeders je bij complicatie's sneller mee kunnen nemen omdat het ziekenhuis toch verder rijden is. Dit is absoluut niet mijn beeld van een thuis bevalling en dit wil ik ook absoluut niet!!! Ik wil gewoon op ons eigen bed in mijn eigen slaapkamer bevallen. Onze trap is erg open en het is echt geen probleem om daar met een brancard langs te moeten, alleen kost het wel iets meer tijd. Mijn man zou het liefst zien dat ik in het ziekenhuis beval, maar ik wil echt de huiselijkheid van thuis. Alleen wil ik natuurlijk geen onnodig risico lopen door langere reistijd. Wat voor mij ook moeilijk is...is dat ze verwachten dat deze bevalling nog sneller zal gaan...en ik wil echt en absoluut niet in de auto of ambulance bevallen, en die kans heb je natuurlijk wel met de langere reistijd. Pfff meiden...wat moet ik nu??? Ik baal zo dat ik niet gewoon hier in het ziekenhuis kan bevallen...daar zou ik kruipend heen kunnen. Ik wil zooooo graag thuis....maar is het wel verstandig?
Ik zou voor thuis gaan, míts de laatste controles goed zijn (dus geen afwijkende groote kindje, geen stuitligging, enz). Het is echt zo belangrijk om te bevallen op een plek waar je je goed voelt, waar je je kunt ontspannen. Mocht het, even afkloppen, echt foute boel worden dan kan er altijd wel een traumahelicopter komen. Voor de overige gevallen heb je denk ik tijd genoeg voor dat uur in de ambulance. Heel veel succes!
Is het misschien een idee om naar een kraamhotel te gaan? Dan heb je de hulp bij de hand en toch het huiselijke..
Ik zou voor thuis gaan, al snap ik je gevoel van beneden moeten bevallen ook. Volgens mij heeft het er ook mee te maken dat ambulancepersoneel niet meer mag tillen van trappen etc als het te voorkomen is ( door een bed beneden te zetten ) Zou dan wel duidelijk met je vk afspreken dat als die ook maar ergens het gevoel heeft dat het niet vlekkeloos verloopt je gelijk naar het ziekenhuis vertrekt zodat je nog genoeg tijd hebt om in het ziekenhuis te komen.
Beneden is voor mij gewoon niet eens bespreekbaar. Als ik echt beneden zou moeten bevallen...dan nog liever in het ziekenhuis. Sowieso hebben we geen extra bed en matras over, en eentje huren wordt tegenwoordig niet meer vergoed. Zei mijn vk....dan leg je toch een matras op je keukentafel Nouuuu ik denk dat mijn man dan noooooit meer in de keuken eet! haha. Maar gelukkig hoeft het niet persee beneden...ze raden het alleen ten zeerste aan!
Hoewel ik echt vóóór thuisbevallen ben... ...zou ik met een ziekenhuis wat 30 min rijden is het risico absoluut niet nemen. Een heel snelle bevalling is tot daar aan toe, maar stel dat er toch onverhoopt echt iets misloopt? Dan telt elke seconde. Ik snap je gevoel heel goed, maar voor mij zou de keus eenvoudig zijn.
Ja maar je zit toch al snel op 30 min. reistijd als je niet in een grote stad woont. Ik ga ook thuis bevallen,maar als het kindje in het vruchtwater poept of ik moet om een andere reden naar het ziekenhuis ben ik ook min. 30 min. onderweg. Hebben een zh op 15 min. rijden maar die heeft geen verloskamers
en is het ook niet bespreekbaar dat je in het zh tegenover een kamer huurt zodat jij en je vlos daar terecht kunnen? weet niet of dat kan hoor, maar informeren kun je altijd... en in geval van uiterste nood, kun je dsan daar ook niet terecht? denk er nog ff goed over na, en volg vooral je EIGEN gevoel...
Moeilijke keuze hoor! Ik kan mij voorstellen dat je er niet op zit te wachten op dik in de weeen naar het ziekenhuis te reizen. Wij wonen ook 30 a 40 minuten van het dichtsbijzijnde ziekenhuis (Heb er niet een tegenover mij alleen een knorrige buurman!) Ik had geen keuze en moest in het ziekenhuis bevallen. Ik zag zo op tegen een bevalling die thuis zou beginnen door de reis naar de Stad. (gelukkig zette het niet door met 37 weken en werd ik ingeleid met 38 weken) Het bed in de kamer is omdat ambupersoneel ivm ARBO je niet meer van de trap mogen tillen. Ik ken talloze verhalen dat dames midden in de weeen of vlak na de bevalling zelf, onder begeleiding, de trap af moesten. Dit lijkt mij ook geen pretje... Vind het voorstel van je VK om dan maar op de keukentafel te bevallen echt heel raar! Ik zou voor thuis gaan lekker in je eigen bed maar met het risco dat je misschien zelf de trap af moet. Succes met je keuze!
Ik vind het trouwens echt belachelijk dat je bij jou niet meer kan bevallen... Maar in de ochtendspits zou ik dan voor winschoten kiezen en in de avond voor grunn. Ik kreeg gewoon het bed vergoed hoor Bij welzorg was dat, misschien kan je die nog eens bellen? En verder... je bevalling begint sowieso thuis, dus je kan altijd nog beslissen wat je wil. Ik zou lekker voor thuis kiezen, ondanks de aanrijtijden.
Ik ben ook echt voor thuisbevallingen, heb het zelf ook gedaan maar dit vindt ik wel een hele lastige situatie.. Als alle controles goed verlopen en alles verder goed gaat zal ik denk ik er toch gewoon voor gaan om thuis te bevallen. Elke bevalling heeft tenslotte risico's en als het ziekenhuis echt te ver weg was geweest had je waarschijnlijk helemaal niet thuis mogen bevallen, tenmninste hier is het zo dat het ziekenhuis binnen zoveel km moet zitten om te mogen thuisbevallen.. Hoe dan ook, volg je gevoel!
rare nieuwe arboregel trouwens... iemand die van de zoldertrap valt met een gebroken nek laat je toch ook niet de trap aflopen ??? Mijn vk zei dat het vooral was omdat het gewoon niet prettig is voor jou en de meeste trapportalen te smal zijn waardoor je bijna rechtstandig naar beneden moet.
Winschoten wil ik absoluut niet bevallen!` Alleen heb je daar tegenwoordig ook weinig nog over te zeggen hier in de regio Als de verloskundige toevallig al in Winschoten is en je wil toch in het ziekenhuis bevallen...dan moet je naar Winschoten.
Hier wordt het trouwens toegepast vanaf een bepaald BMI omdat je met een hoog BMI meer risico loopt op complicaties
Ik had gekozen voor het ziekenhuis, maar die is hier ook 10 minuten vandaan. Persoonlijk zou ik zelf nooit voor thuisbevallen kiezen, zeker niet na mijn ziekenhuis bevalling. Maar aangezien de reistijd op kan lopen tot een uur zou ik wel voor thuisbevallen gaan hoor. De vk brak mijn vliezen thuis en daarna werd het echt heel heftig, ik had echtniet nog 1 uur in een auto kunnen zitten. Sowieso gaat een tweede sneller vaak met bevallen dus, tjah.. ik zou het niet doen. In jou situatie zou ik alleen voor een ziekenhuisbevalling kiezen als dat dus echt nodig is.
Tja...ik vind 30 min echt te ver weg... Ik woon in Eindhoven en vanaf mijn huis zijn er...5 ziekenhuizen die binnen een halfuur te rijden zijn, namelijk Maxima Veldhoven & Eindhoven, Catharinaziekenhuis, St Anna Geldrop en Elkerliek Helmond (nog net). Volgens mij moet je al redelijk ver buiten de stad wonen wil het echt dík 30 minuten zijn, want alle dorpen hier in de buurt die ik kan bedenken kunnen eerder dan 30 min een ziekenhuis bereiken. Ik zou het risico gewoon niet nemen, en dat zeg ik terwijl ik thuis wil bevallen. Als ik 30-40 min bij een ziekenhuis vandaan woonde zou ik het niet doen. Maargoed, dat is natuurlijk helemaal mijn keuze.