Ik ben aan het twijfelen om binnenkort een dekbedje voor mijn dochtertje te gaan kopen (een van 100x135). Nu weet ik dat geadviseerd wordt pas vanaf 2 jaar. Nu slaap ze onder zo'n kantoen dekentje, maar vind het vaak wat te fris. Soms leg ik er nog een extra dekentje bovenop, maar ik vind dat met die dekens en lakentjes zo'n gedoe. je kunt het maar slecht netjes instoppen vind ik. Maar waarom verkopen ze dan ook dekbedjes voor in een ledikant? Vaak ga je toch met een jaar of 2,5 een groter bed in (of is dat nog te jong?? heb eigenlijk geen idee) de zoon van mijn vriendin, die in januari pas 2 wordt, slaap al heeeeel lang onder een dekbedje. Zijn hier meerdere baby's van deze leeftijd al onder een dekbedje liggen?? is het echt zo gevaarlijk voor kinderen een dekbed? En maakt dat een verschil of je nu 1 of 2 jaar bent?
Hoe het precies zit weet ik niet, ik neem het risico niet en koop pas een dekbedje als onze dochter overgaat naar een groot bed, dat scheelt ook weer in de kosten . Maar als je denkt dat je kindje het koud heeft leg je haar toch in een slaapzak onder lakentje/dekentje? Dat doe ik hier altijd.
ik deed altijd een deken dubbelvouwen die stop ik in een dekbedhoes dan is de onderkant van de hoes niet gevuld en dat kun je makkelijk onder het matras stoppen zonder dat het een prop word en dekbed echt nevver voor hun 2e doen je vergeeft het jezelf nooit als ze oververhit raken en er gebeurd wat. kleintjes kunnen dat nog niet zelf en een deken is ademend
Ik zou denk ik ook nog even een dekentje in een hoesje doen. Met 1,5 is het al weer een ander verhaal denk ik. Maar goed, het ligt ook heel erg aan je kindje denk ik. Dus doen wat goed voelt.
Ik gebruik hier voor mn 10-maanden jonge meisje wel soms een dekbedje. Geen enkel probleem, ik leg het lekker over haar heen, niet instoppen en ze woelt zich er makkelijk genoeg van onder. Ze slaapt tenslotte ook vaak bij me in bed een deel onder het dekbed. Maar dat moet ieder voor zich weten en je kan nooit iemand adviseren om wel een dekbedje voor een jong kindje te gebruiken.
Voor mijn oudste zoon heb ik ook met goed een jaar een dekbedje gekocht. Ik heb hem bij de Hema destijds gehaald. Niet zo'n dikke dus makkelijk in te stoppen.
Warmtestuwing is één van de hoofdoorzaken van wiegendood, dekbedjes kunnen dit veroorzaken, daarom worden ze afgeraden, dit heb ik van mijn kraamverzorgster begrepen. Kinderen lopen tot 2 jaar oud kans op wiegendood, daarom worden dekbedjes dus afgeraden tot 2 jaar. Natuurlijk is de kans dat juist jouw kind overlijd aan wiegendood onnoemlijk klein, maar ik zou het mezelf nooit vergeven als ik dan zo'n dekbedje had. Mijn kraamverzorgster raadde mij een wollen dekentje aan, als ik een katoenen te koud zou vinden.
de oudste heeft heel even onder een dekbed geslapen want ze was steeds zeiktenat van het zweten. Ze heeft het altijd snel warm. Ze slaapt nu onder een dekbedovertrek met een deken/sprei er overheen. Heb een hele leuke bij de Xenos vandaan...
hier slaapt meneer onder een dubbelgevouwen wollen deken in een dekbedhoesje. Makkelijk in te stoppen en lekker warm.
daniel slaapt echt al heel lang onder dekbedje. En vanaf toen sliep hij ook weer door, zelfde als met kussentje... Weken slecht slapen en toen hij dekbed/kussen kreeg weer als een roos. Dekbed zit alleen aan de achterkant vast, zijkanten zijn niet ingestopt dus hij woelt zn eigen "bloot" als hij het warm krijgt.
die duodekens (met klitteband), zijn die ook ademend? Of alleen wol? Let erop, een dubbelgevouwen deken in een dekbedhoesje, levert warmteisolatie, kijk maar bij de site over wiegendood. Dus nooit een deken dubbelvouwen in een hoesje. Gaat dezelfde kant op als een dekbedje ivm de warmtestuwing.
Een dekbed is zeker een risicofactor voor wiegendood! In Duitsland is het nog heel gebruikelijk, maar daar is de wiegendood ook 10x zo hoog als in Nederland.. Maar een andere vraag: waarom dan geen slaapzak gebruiken als het te koud is?? Of een hele dikke slaapzak waar ze zonder deken onder kan, of een dunnere slaapzak en dan een katoenen deken erover. Al eens geprobeerd?
onze dochter is nu 19 maanden en ik wacht echt nog even met een dekbedje. Kans is idd klein dat er wat gebeurd, maar als er wat gebeurd zou ik t mezelf nooit vergeven. Ze adviseren t niet voor niks denk ik dan. Ons meisje slaapt al in een peuterbedje, maar gewoon met slaapzak en een katoenen deken in dekbedovertrek. Is warm genoeg..
Ik zou voorlopig ook nog een (extra)dikke slaapzak doen met dekentje.En als het in de winter echt heel koud is zet ik de verwarming even aan voordat hij naar bed gaat zodat de kou er uit is.
oke duidelijk, voorlopig nog geen dekbedje. ik heb nu zo'n jolein deken dubbelgevouwen en in een dekbedhoes gedaan, en dat werkt idd goed. (dat ik daar niet zelf gedacht heb??)