peuter moet heel vaak plassen

Discussion in 'Peuter en kleuter' started by tuc, Aug 29, 2016.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. tuc

tuc Niet meer actief

Is dit normaal? Ik vind dat mijn zoontje wel heel vaak moet plassen.
    Ik geef even een voorbeeld van vanochtend maar dit gebeurd vaak zo.
    Om half 9 en om 10 uur drinkt hij een ikea bekertje met water.
    Gaat tussen die 2 door een keer plassen.
    Om 10.45 geef ik aan dat we weggaan en gaat hij plassen, best veel geplast.
    In het winkelcentrum om 11.15;zegt hij dat hij heel nodig moet en plast weer veel. Om 12.00 uur stappen we thuis binnen, zus gaat naar de wc en hij roept dat tie moet plassen, hij moet een paar seconden wachten tot zus klaar is en kan het niet meer ophouden en plast in zn broek.

Dus 3x veel geplast op een uur en een kwartier tijd.

2. MamavanLieverd

MamavanLieverd VIP lid

Dec 1, 2014
    7,394
    5,298
    113
    Volgens mij niet gek hoor, s nachts maakt het lichaam minder urine aan, en dat wordt sochtends weer ingehaald, bij het ene kind is dat sneller ontwikkeld dan bij de ander. Zo lekte mijn zoon heel vaak snachts en wordt mijn dochter van net 1 regelmatig wakker met een zo goed als droge luier (en dan komt ze ook nog voor een nachtvoeding) om er een uur later bijna uit te knappen.

3. Ilsev85

Ilsev85 Bekend lid

Apr 19, 2013
    609
    17
    18
    Female
    Psychologie
    AadR
    Heel herkenbaar hier.
    Zoontje plast ook erg veel, ene keer wel meer dan de andere keer. Mij lijkt het normaal.

4. tuc

tuc Niet meer actief

Maar het is niet alleen s ochtends..vanmiddag zelfde 1 beker drinken op, naar de bieb gelopen (10 min) 5 minuten in de bieb en hij kan het niet meer ophouden. Daar op de wc geplast, nog 10 min in de bieb gebleven. Lopen naar de ijssalon ongeveer 5 min en onderweg plast tie in zn broek...echt niet expres, dat weet ik echt wanneer hij dat doet.

5. Boordevol

Boordevol VIP lid

Jun 26, 2009
    6,168
    4,321
    113
    Misschien tijd om even met de huisarts te overleggen? Ik heb weleens van een overactieve blaas gehoord. Ik weet niet hoe oud je zoontje is maar misschien kun je dit probleem aan de huisarts voorleggen en kan hij mee denken of dit nader onderzocht moet worden of dat dit normaal is (kan zijn).

6. Jackie87

Jackie87 VIP lid

Aug 6, 2013
    5,495
    2,948
    113
    Ik zou dan toch morgenochtend zijn urine in een potje opvangen en naar de huisarts brengen. Ik neem aan dat je dit niet gewend bent van hem? Dan zou ik toch zijn urine laten nakijken.

7. MamavanLieverd

MamavanLieverd VIP lid

Dec 1, 2014
    7,394
    5,298
    113
    Als het de hele dag zo gaat, vind ik het ook vreemd ja, misschien een blaasontsteking? Komt niet vaak voor bij jongetjes, maar kan wel. Ik zou dus ook morgenochtend zijn urine inleveren.

8. Nataly1972

Nataly1972 Fanatiek lid

Jun 8, 2009
    4,279
    1,418
    113
    Female
    consulent Wonen
    Hengelo
    Mijn zoontje was ook zo oud toen hij ook zo vaak plaste. Ik had geen vergelijkingsmateriaal dus wist niet wat normaal is. Daarnaast plaste hij ook dagelijks een paar keer in de broek omdat hij te laat was.

Pas tien hij naar school ging begon het op te vallen dat het anders was en ook de natte broeken waren vervelend. Naar de huisarts en die vond het niet nodig om door te verwijzen. We hebben een jaar aangekloot en toen zijn we via de GGD verder gekomen. Die hebben een verwijzing geregeld voor de plaspoli.

In het ziekenhuis moesten we een plasdagboek bijhouden. Hij ging wel 12 keer per dag naar de wc en plaste soms veel en soms weinig (wij moesten alles opvangen in een maatbeker en precies meten) en we moesten opschrijven wat hij die dag precies dronk.

De kinderarts hoefde maar 10 seconden naar onze invullijst te kijken en ze wist al dat hij een overactieve blaas heeft. Normaal is dat een kind ongeveer 6 à 7 keer per dag naar de wc moet zei de kinderarts. We hebben medicijnen gekregen en oefeningen gekregen om hem beter te laten plassen (er bleef na het plassen nog urine achter in de blaas). Ook een structuur helpt hier heel goed, dus op regelmatige tijden naar de wc gaan want anders vergeet hij het nog wel eens.

Die medicijnen en oefeningen hielpen heel goed en achteraf heb ik spijt dat ik niet meer aangedrongen heb om eerder naar de plaspoli te gaan. Dan hadden we de 2 jaar van frustratie en het plassen in de broek niet gehad.

Hij is nu ruim 7,5 jaar en hij heeft bijna nooit meer een natte broek en gaat zo'n 7 keer per dag naar de wc.

9. chrystel73

chrystel73 VIP lid

Jan 9, 2009
    6,300
    2,569
    113
    Drinkt hij ook meer dan anders?

Moet meteen aan diabetes denken.

10. tuc

tuc Niet meer actief

nee hij drinkt altijd slecht, daarom vind ik het zo gek dat hij zo vaak plast.
    Bij blaasontsteking moet het toch ook pijn doen?? Hij heeft nergens last van.

Maar het gaat idd de hele dag zo door.

11. tuc

tuc Niet meer actief

dank voor je ervaring. Ik zal eens tellen hoevaak hij naar de wc gaat op een dag. Als ik contact met de ha opneem kan ik dat meteen melden.

Share This Page