Heb even positieve verhalen nodig! Ben al heel lang met mijn zoon bezig met zindelijkheid. Al zeker een jaar, in meer of mindere maten. Probleem was dat hij aanvankelijk doodsbang voor het potje en de wc was. Toen was er een periode dat hij er wel op wilde, maar niet van harte, en ook luidkeels bleef zeggen dat hij er toch echt niets op ging doen. Tegenwoordig gaat hij er braaf op zitten, en zégt ook dat hij een plasje gedaan heeft, maar dit is eigenlijk nooit zo. Het probleem is, dat we er vorig jaar zomer al achter kwamen dat hij het heel lang kan ophouden. En dat ook doet. En als je dan vraagt waar de plas heen moet, weet hij dat wel. Maar van zichzelf lijkt er van overtuigd dat hij niet hoeft te plassen. Regelmatig is hij na een paar uur nog droog. ook snachts (ik verschoon hem nog als ik zelf naar bed ga) Als ik hem dan op de wc laat zitten, komt er vervolgens niets. Heb al een paar keer geprobeerd om de luier uit te laten, maar hij gaat het gewoon op zitten houden. Dit heeft al een keer tot opstopping geleidt (ontlasting), en dat wil ik dus echt voorkomen. Maar hij is ook 3,5 inmiddels.... Kan ik dit nog op zijn beloop laten?? Gaat er een dag komen dat hij uit zichzelf op de wc gaat zitten? Ik durf eigenlijk ook niet meer om gewoon zijn luier maar uit te laten.... wie heeft hier een positieve ervaring mee??
Met 3.5 jaar was zoontje nog 0,0 zindelijk, met 3 jaar en 9 maanden was hij met een week 100% zindelijk...het kan dus gewoon nog Toen hij 2/2.5 jaar was heeft hij een paar keer op de wc geplast maar ineens was het brullen en zijn we er weer mee gestopt. Later op diverse manieren geprobeerd (luier af/peuter wc/beloningssysteem) maar nee hoor, hij was inmiddels ook 3.5 maar weer laten rusten...dit voornamelijk om de frustratie bij mij weg te halen. Na het laatste bezoek aan het cb hebben we na 'overleg' de luier af gedaan, heb 'm toen elk uur op de wc gezet en na een paar keer dweilen was hij zindelijk. Moet zeggen dat zoontje met veel dingen wacht tot hij zeker van z'n zaak is, ik maak me nu wel iets minder snel druk over dingen die hij niet doet/durft...hou vertrouwen!