Wanneer zitten

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door mary12, 18 feb 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mary12

mary12 Bekend lid

27 apr 2012
    652
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hallo,

Ik vroeg mij af of je een baby af en toe mag laten zitten, bij op schoot of tegen de bank leunend?
    Ik doe soms mijn vinger in haar handen en zij trek zichzelf op,ook word ze boos al ik haar terugleg.
    Als tegen mij aan ligt/zittend zeg maar, haar rug tegen mij buik, probeerd ze omhoog te komen.

Op cb heb gevraagd of wij af en toe mochen laten zitten, hun gaven aan van niet want een kind gaat pas zitten met 8 a 9 maanden.

Maar ik zie toch heel veel baby op schoot zitten of voeding krijgen in een stoel? Hoe zit dit nou, want zonder hulp gaat zo kind toch niet in een x zitten. Ze vindt dit erg leuk en baalt als ik haar plat leg. Hoe doen jullie dit?

In de kommahouding is ze nu niet echt meer tevreden (4,5 maanden oud)

2. edelweiss

edelweiss VIP lid

24 jan 2013
    7.328
    474
    83
    Ik zou het niet doen het is niet bevorderlijk voor de rug en heupjes van je kleintje.

Cb heeft een punt dat de gemiddeldes rond 8/9 maanden liggen maar ieder kind volgt zijn eigen lijntje. Hier ging alle drie de kinderen met 5 maanden zelfstandig zitten van uit liggende positie.

3. mary12

mary12 Bekend lid

27 apr 2012
    652
    0
    0
    NULL
    NULL
    echt waar met 5 maanden zelf gaan zitten?

4. RoAn1981

RoAn1981 Fanatiek lid

17 nov 2011
    1.858
    461
    83
    Nou, hier 8 maanden maar nog niet zelfstandig zitten. Wel zit ze sinds een week of 5 in de kinderstoel, in de babyset van de TrippTrapp met een stoelverkleinings-kussentje. Hier werd me door het cb ook 'verboden' onze dochter te laten zitten maarja, liggend in een wipstoel eten vond ze steeds vervelender. Toen ze mocht gaan zitten, ging ze gelijk beter eten. Ik let wel op dat ze er niet langer dan een minuut of 20 achter elkaar in zit, en dat niet vaker dan 2 keer per dag.

5. meelezer

meelezer Niet meer actief

Mijn dochter zat met 9 maanden.
    Vanaf 4 maanden bijvoeding in de wipstoel en vanaf 6 maanden in de kinderstoel. Alleen met eten en daarna er uit.
    Kinderen mogen met goede ondersteuning zitten maar zou het zeker niet vaak doen. Ze moeten get zelf kunnen doen om hun spieren te ontwikkelen.

6. Abri

Abri VIP lid

16 jun 2010
    12.423
    3
    38
    Hier zaten ze weleens wat rechter op op schoot of iets hoor. Merendeel van de dag lagen ze gewoon om zo zelf te ontdekken en doen, maar over een paar minuutjes per dag rechtop zitten deden wij niet zo moeilijk.

Hier gingen ze overigens zelf zitten met 8 maanden, 9 maanden en 8,5 maand. Tot die tijd veelal op de buik en rug liggend.

7. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Mijn oudste ging pas met 13 maand zelf zitten.. Hij kroop toen al lang en liep langs de tafel. En als ik hem op zijn billen zette, zat hij ook wel. Alleen zitten boeide hem niet..
    De jongste was 8/9 maand toen hij zelf ging zitten..

Je moet ze in de ontwikkeling zoveel mogelijk hun eigen ding laten ontdekken. Dus niet neerzetten, maar zelf laten proberen. Dan oefenen ze gelijk de goede spieren.
    Met 4,5 hoeven ze echt nog niet te zitten. Ik gaf mijn jongste bijvoeding in zijn wipstoeltje tot 6 maand. Wel een beetje rechterop, maar niet helemaal omhoog.

Mijn CB vertelde me, dat ze net zolang in de kinderstoel mogen "vastzitten" als dat ze los op de grond kunnen zitten. Met wat steun van de stoel lukt het ze vaak wel langer, maar voor de spieren is het toch beter om dat niet te doen..

8. mary12

mary12 Bekend lid

27 apr 2012
    652
    0
    0
    NULL
    NULL
    Echt, dus dan zouden de meeste voeding moeten geven liggend tot 8 a 9 maanden toch? Maar dat zie je meestal niet.

9. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Wat de meesten doen, is niet altijd gelijk aan het advies ;)

Maar als ze straks met 6 maand wel eventjes 10 minuten los kan zitten, dan mag je ze gerust 10 minuutjes in de kinderstoel zetten voor het eten. Alleen daarna ook weer vlot terug op haar eigen plekje..

10. mary12

mary12 Bekend lid

27 apr 2012
    652
    0
    0
    NULL
    NULL
    Oke, maar dan gaan ze dus uit zichzelf 10 minuutjes los zitten, daar moet ik naar kijken. Sorry, voel mij echt even heel dom maar ben net vers 4,5 maanden moeder nooit hierover nagedacht :D

11. piccolina

piccolina VIP lid

5 mrt 2012
    7.199
    5
    0
    Dat ze optrek vanuit liggen in reflex heeft elk baby bij geboorte.
    Zo zitten doen ze pas later. Echter zelf gaan zitten is dat hij vanuit rug of buik ligging via de zijkant soort rollen dan handje op grond en dan zitten. Doen ze pas later verschilt maar gemiddelt denk ik maand of 8
    Dat zelf zitten dat je neerzet en ze met rechte rug stabiel zit kan vanaf maand 6 maar ik zou het pas doen als ze echt niet omvalt.

Hoe het bij jou zal lopen niet voor te spellen.
    Laat haar voorlopig gewoon nog niet zitten. Hier kruipen/optrekken/zitten ging snel achter elkaar en in stokke zat ze al met 5.5 recht en stabiel. Op grond ook
    Maar sommige met 10 lukt dat nog niet

12. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    nee, dat is wel als jij haar neerzet. Zoals je haar nu ook op je schoot houd, of tegen de bankleuning. Dat mag ook gerust wel een beetje. Alleen niet teveel. De meeste tijd moet ze zelf de gymnastiek doen ;)
    Maar af en toe een handje helpen kan best..

En gewoon vragen, we zijn allemaal eens verse moeder geweest, en ook bij de tweede had ik nog genoeg vragen over ;)

13. piccolina

piccolina VIP lid

5 mrt 2012
    7.199
    5
    0
    Over eten: hangt af van stoel. Stokke is meeste geschikt voor 6mnd ook al is niet erg stabiel zit dat kindje. Dat mag want doir verkleiner vallen ze niet om en zitten juist in goede houding ipv op bank met kussens in dubbel gevouwen..
    Als je andere stoel heb later bij 6 mnd kan je proberen in zetten als ze goed zit niet opvalt is prima.

Mijne zat al met 7mnd in winkelkarretje zonder enige steun

14. Bambi93

Bambi93 Fanatiek lid

4 apr 2013
    1.173
    0
    36
    Mijn dochter kan nu een maand ongeveer zelf gaan zitten. ze zit vrij stevig. ze zat daarvoor ook wel eens in de eetstoel... gewoon die van de ikea met de verkleiner in, kon ze ook geen kant op. 10 min eten en hup erweer uit.. liggend in de wipatoel was alleen maar knoeien..

15. Ona

Ona Fanatiek lid

8 mei 2011
    1.469
    1
    36
    LOL hier pas een week na haar eerste verjaardag. Leuk die verschillen.

Wij hebben haar ook voor die tijd nooit lang laten zitten. Wel zat ze leunend tegen ons aan. Nooit geweten dat dat ook slecht is. Trouwens we hebben dat nooit heel lang gedaan. Herkenbaar want hier wilde ze ook al heel vroeg zich optrekken.

16. Zara75

Zara75 VIP lid

10 jul 2007
    12.032
    6.135
    113
    Happyland
    Mijn dochter kan pas sinds een weekje vanuit kruiphouding zitten.
    Maar ik heb haar hiervoor regelmatig gewoon neergezet hoor, natuurlijk niet superlang, vond het ook zielig als ze gefrustreerd raakte van het alleen maar mogen liggen of tijgeren.

17. Ntje

Ntje Fanatiek lid

11 nov 2012
    3.720
    90
    48
    Almere
    Ze "zit" hier wel wat vaker rechterop vanwege de reflux, ook wel even fijn als ik niet na iedere voeding een half uur met d'r hoef te zitten en ook iets in huis kan doen, soms in de wipper soms op de bank en soms rechtop bij mij of bij papa, ik kan haar niet eens liggend laten drinken want dan komt alles er weer uit.

Het is niet het advies maar dat is buikslapen ook niet en dat doet ze ook.

18. Nora1983

Nora1983 Fanatiek lid

21 dec 2011
    2.624
    4
    38
    NULL
    NULL
    Hier zat dochter al met 5 maand in de kinderstoel(voorgevormde kidsriver-stoel van babypark). Heb niks gezegd op buro, krijg je alleen maar gezeik van. Altijd maar al die regeltjes, ieder kind is anders hoor. Onze dame werd namelijk ontzettend pissed als wij zaten te eten en zij in de box lag. Ze wou ook constant rechtop zitten. In Wipstoel voelt ze zich beperkt, in kinderstoel kan ze lekker spelen met speeltjes op het blad. Maar ook hier; na eten/spelen na half uurtje eruit en op de rug!
    ze zit nu aan tafel als wij eten, dan krijgt zij ook haar hapje(s). Veel makkelijker en gezelliger, zo leert ze ook het ritme van de maaltijden. Ze begint nu zelfstandig te zitten als je haar op dr kontje zet. Benieuwd hoe lang het duurt voor ze zittend kan spelen!

19. Nora1983

Nora1983 Fanatiek lid

21 dec 2011
    2.624
    4
    38
    NULL
    NULL
    Nou lekker doen waar je kindje zich prettig bij voelt hoor! ;)

20. Nora1983

Nora1983 Fanatiek lid

21 dec 2011
    2.624
    4
    38
    NULL
    NULL
    Trouwens, zag gisteren op tv dat ze in kameroen de kindjes al met 7 maanden leerden lopen. Vanaf geboorte stimuleren ze het stap-reflex door ze elke dag even op hun voetjes te zetten(wel vasthoudend natuurlijk!). Met 10 maanden konden die kids al lopen. Ze doen niets tegen de natuur in, gebruiken juist de natuur. Ook logisch, want de moeders werken op het land, en willen niet te lang met een kind op hun rug zeulen, en kinderwagens bestaan daar niet. Ik dacht; wat zijn wij eigenlijk tuttig...hier zitten kinderen soms met 3 jaar nog in een buggy(terwijl de voetjes over de grond slepen).

Deel Deze Pagina