Wanneer zitverhoger wettelijk gezien toegestaan?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Boordevol, 26 jun 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Boordevol

Boordevol VIP lid

26 jun 2009
    6.168
    4.321
    113
    Mijn zoontje is bijna 6 jaar (nog 4 maanden). Hij is echter erg klein en fijn voor zijn leeftijd. Hij weegt net 15 kilo en is 1.06. Nu mijn vraag, die zitverhogers gaan vanaf 15 kilo. Mag hij hierop vervoert worden zonder dat je fout zit?

Het gaat mij dus niet om wat verstandig is etc maar wat wettelijk mag. Ook bijvoorbeeld in het buitenland (belgie/frankrijk).

2. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Die zitverhoger lijkt me geen probleem boven de 15 kg. Eentje met rugleuning, dat geeft extra veiligheid. Op de site van de anwb kun je wel vinden wat de eisen van andere landen zijn dacht ik..

3. Kiwi25

Kiwi25 Niet meer actief

Groep 2/3 zitjes mogen vanaf 15 kilo. Bij een lengte van ongeveer 1.05 meter worden de meeste groep 1 stoeltjes te klein. Dus als zijn groep 1 stoeltje te klein is zou je nu over mogen stappen naar een zitverhoger met rugleuning met gebruik van de gordels (minimum 15 kg heeft hij, groep 2 stoeltje).

Voor incidenteel gebruik (vriendjes/in andermans auto, géén vakantie) mag je zoontje wel op een losse zitverhoger (groep 3), of als een 3e stoeltje niet past op de actherbank. Dat zijn uitzonderingen op de regel. Maar dan eigenlijk ook nog liever niet, want waarschijnlijk loopt de gordel met alleen een zitverhoger niet netjes langs zijn hals.

In Belgie/Frankrijk gelden dezelfde regels dat je kind tot minimum 135 of 150 cm (wisselt in Europa) in een adequaat zitje vervoerd moet worden. Voor jouw zoontje groep 2, zitverhoger met rugleuning.

4. jayenriv

jayenriv Niet meer actief

Check Rijksoverheid.nl vanaf 18 kilo

5. Koningsgezin

Koningsgezin Fanatiek lid

24 jan 2014
    1.689
    110
    63
    In het boekje van Citroën staat vanaf 6 jaar. Maar ja jouw bijna 6 jarige is kleiner en lichter dan mijn 4,5 jarige ;). Dus leeftijd zegt niks wat dit betreft. Ik zou met jouw zoontje's lengte en gewicht nog in een zitverhoger met rugleuning doen. Maar dan alleen als zijn andere stoeltje niet meer past. Onze zoon ging pas rond de 17 kilo over naar een zitverhoger met rugleuning. Zit er met zijn huidige lengte en gewicht nog prima in.

6. wendy339

wendy339 VIP lid

27 okt 2010
    9.739
    1.060
    113
    Hier gaat onze zoon binnenkort over naar verhoger met rugleuning. Is nu 3,5 17 kilo en 104cm. Hij is te groot voor de huidige stoeltjes nu maar heb zolang mogelijk gewacht.

7. MMarianne

MMarianne Niet meer actief

8. Gentle

Gentle VIP lid

10 okt 2007
    6.979
    1
    36
    Overijssel
    15 kilo is de grens. Anders werkt de riem namelijk niet goed. In het buitenland weet ik niet, maar in Nederland werkt het zo. Stoelverhoger of met ook een hoofdsteun erbij maakt niet uit, dat is in principe dezelfde stoel.

9. Gentle

Gentle VIP lid

10 okt 2007
    6.979
    1
    36
    Overijssel
    Ah, er is wel een verschil, pas vanaf 22 kilo zonder rugleuning. Maar, in ons geval:

"Kinderen van 3 jaar en ouder mogen een autogordel gebruiken in plaats van een kinderbeveiligingssysteem als er op de desbetreffende zitbank al twee kinderbeveiligingssystemen zijn aangebracht en in gebruik zijn, waardoor er geen plaats meer is voor een derde zitje. Dit kind mag niet zonder kinderbeveiligingssysteem op de voorbank worden vervoerd."

Deel Deze Pagina