Onze oudste van ruim 3 kon al vrij vroeg zelf goed de trap op en af. Toch zie je aan hem dat hij het nog best een beetje eng vind wanneer hij de trap af moet en hij loopt daarom voorzichtig naar beneen. In principe zou hij makkelijk alleen de trap op kunnen, maar 9 van de 10 keer loopt 1 van ons altijd achter hem aan.
Mijn zoon is 3 en zou het best alleen kunnen maar ik loop eigenlijk altijd nog mee, of ik blijf beneden staan en kijk of hij goed oplet als hij naar boven loop. Ik vind het een kleine moeite om even bij hem te kijken of het goed gaat. Zonder mij heeft hij boven niks te zoeken, want het traphekje gaat echt nog dicht als hij boven aan het spelen is.
Mijn dochter is 2 jaar en 3 maanden en die mag alleen de trap af. Maar we gaan bijna altijd gewoon samen. Het helpt wel dat ze van nature erg voorzichtig is. Ze gaat alleen op handen en knieën de trap op. Naar beneden gaat ze achterwaarts, ook op handen en knieën.
Sinds kort gaat hij alleen naar boven, hij mag ook alleen naar beneden maar durft dat bij ěén trap nog niet goed (is ook doodeng). De traphekjes zijn er sinds een paar maanden uit. Ik vond het een eng idee dat hij ze open zou krijgen en vervolgens met hekje en al naar beneden zou stuiteren. Dan heb ik liever dat hij probeert achterstevoren de trap af te gaan, in het ergste geval glijdt hij dan op zijn buik de trap af.
2 jaar en 8 maanden.. Vorige week nog bijna de trap af gesukkeld terwijl het al ruim een half jaar goed gaat.. Nog even niet alleen dus...
Hier ging hij rond de 2 jaar al af en toe zelf de trap op en af. De trap op deed hij al voor zijn 1e verjaardag (hij kon niet eens kruipen) en eraf vrij snel daarna. Na 1 jaar oefenen met mij erachter (en nooit gevallen) vond ik dat hij het wel alleen kon, ook praktisch natuurlijk ivm baby op komst. En met van de dwarse peuterbuien kan ik niet boven blijven wachten totdat ook hij naar beneden wil. Van de trap vallen kan altijd gebeuren, dus hoe lang moet je je kind daar voor beschermen... In de speeltuin kan ook vanalles gebeuren (en bij ons speeltoestel in de tuin ook) en dan sta ik er ook niet continu bij om hem op te vangen.
Dat is waar, Yossie, bij het speelhuis in de tuin sta ik er ook niet bij.. Ach, hij gaat ook niet alleen naar boven of beneden, heeft boven niets te zoeken als ik er niet bij ben, dus inderdaad een kleine moeite om samen te lopen.. en dus nog even toezicht te houden.
Ja hier ook. Onze jongste deed het gewoon en het ging goed. Hij is nu 3,5 en gaat ook gewoon zelf naar beneden als hij wakker is. Al een half jaar. Bij de oudste weet ik het niet meer
Allebei mijn kinderen mochten met 2,5 alleen van de trap af. Jongste is net iets jonger maar mag nu soms even wat pakken boven of als eerste van de trap af en dat gaat heel goed. Ze lopen ook gewoon de trap af en als ze het eng vinden of iets in de handen hebben gaan ze zitten.
Roos kan al een hele poos zelf de trap op en sinds een paar weken durft ze ook zelf naar beneden.. Ik vind dat nog een beetje eng maar ze is heel voorzichtig en doet het supergoed!
Ik voel mij na het lezen van dit topic een hele onverantwoordelijke mama... Mijn zoontje loopt zelfstandig de trap op en zelfstandig (achterstevoren) de trap af. Dit doet hij vanaf 19 maanden (is nu 21 maanden). Traphekje hebben we vorige maand weg gehaald. Mijn dochter was zeker een jaar ouder, maar die liep ook ruim 6 maanden later dan haar broer.
Ik heb het een poosje gedaan (toen ze bijna 2 was) en toen is ze eens de laatste tredes gevallen. Nu doe ik het liever niet meer, is ook niet echt nodig. Soms willen de meiden samen naar boven en dan loop ik er iets later nog even achter aan en doe ik ook het traphekje boven even dicht. Voelt toch wel prettiger, ondanks dat ze het nu wel gewoon kan!
Onze zoon kan goed traplopen, maar alleen vind ik nog wel eng. Hij loopt wel eens naar boven, terwijl ik snel even iets moet pakken boven. Laatst is hij stiekem alleen naar onder gekomen, nadat we hem op bed hadden gelegd. Hij had vervolgens een krukje voor de deur gezet om zo de woonkamer in te komen 's Morgens lopen we samen naar onder. Als hij alleen gaat (als ik even boven iets pak), dan wil ik dat hij op zijn billen (zittend) naar onder gaat.
Zelf leer ik zo vroeg mogelijk de dingen die ik eng vind. En dan onder begeleiding. Als het kind zelf steeds aanstallen maakt om voor mij gevaarlijke dingen te doen. Ik loop dan steeds ervoor zodat ik ze kan vangen als het mis gaat.
Ik ook Hier loopt mijn dochter vanaf ruim anderhalf jaar zelfstandig de trap op en af, nouja op haar knieën, inmiddels zet ze de voetjes op de treden. Traphekje is ook al een poos weg. Ze doet ook altijd wel voorzichtig eigenlijk.
Jeetje ik verbaas me er een beetje over hoor. Ons dochtertje is nu 19 maanden maar kan al heel erg goed zelf naar boven en beneden. Nu ben ik er eigenlijk altijd wel bij maar ze gaat soms ook wel alleen. Naar beneden vind ik dan nog wat eng. Mijn zoontie is 3 jaar en 9 maanden en gaat heel er lang geheel zelfstandig. Ik weet niet eens meer wanneer dat was hij is nog nooit gevallen.