De mensen om hem heen begrijpen hem wel zeg je, pas daar wel mee op. Je zoon kan zich prima in zijn eigen tempo kunnen ontwikkelen maar het is belangrijk dat hij leert dat hij zichzelf verstaanbaar moet maken. Dus wat je kan doen om hem te helpen is om niet automatisch in te vullen wat hij wil omdat hij er bijvoorbeeld naar wijst. Verwacht van hem dat hij verteld wat hij wil, wat hij ook al kan zeggen. Weet hij een woord niet, leer hem dan gelijk dit woord. Geef hem dus niet alles wat hij wil zonder dat hij woorden gebruikt. Jij weet wel wat hij wil, want hij wil bijvoorbeeld altijd een koekje bij zijn drinken. Maar stimuleer zijn taal en praten door hem wel het woord koekje te laten zeggen. Wat wil je? Die? Maar wat is dat? En als hij het woord niet weet dan zeg je het met hem samen.
Klinkt wel “prettig” dat de “norm” rond 3 jaar op 3 woordjes in zin ligt.. Ook al is dit een gemiddelde . Hij praat met zinnen van gemiddeld 5/6 woordjes ... alleen wilt hij te veel en te snel en veeeeeeeel te graag van alles vertellen! En dan ook echt tegen iedereen die hij tegen komt
Dankje! Daar waren we al veel mee bezig, en letten er nu nog meer op! Vooral bij opa’s en oma’s en anderen,want die kauwen het liefst alles voor m voor :/ haha Maar we zijn er nu idd meer alert op! En meer aan het oefenen met bepaalde letters en klanken spelenderwijs.. en ook dat pakt ie wel aardig op... ( als hij zin heeft )
Als ik zou merken dat het ons kind frustreerd dat ie nog niet kan praten, bijv. doordat ie zich zichtbaar boos af reageerd wanneer ie doorheeft dat anderen m niet begrijpen, dan zou ik zéker aan de bel trekken. Is dat niet het geval en is het dus enkel lastig voor de buitenwereld, weet ik niet 100% zeker wat ik zou doen. Hier wordt oudste komende maand 3 en zinnen met 9 woorden is het langste wat ik hem heb horen zeggen.
Dat klinkt meer alsof ie gewoon zó enthousiast is dat ie wat wil vertellen, en daardoor sneller praat dan het in zn bovenkamer gaat en dan over zn eigen woorden struikelt.
Dit is ook n beetje mijn gevoel/idee... Hij is zooooo enthousiast en open. Naja... we geven het nog even de tijd, en laten zn oortjes iig wel nakijken .. we zullen het wel zien! E moeten hun hele leven nog zoveel!