Hoe zelfstandig was jullie baby met 3 maanden?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Doortje25, 8 mei 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Doortje25

Doortje25 Fanatiek lid

25 jul 2010
    4.056
    884
    113
    Ons meisje is nu 3,5 maand en gaat sinds 4 weken 2 tot 3 dagen in de week naar mijn ouders als ik aan het werk ben. Nu heb ik het idee dat het mijn moeder een beetje tegenvalt, ze zegt het zelf niet zo, maar mijn vader zegt dat ze vindt dat onze dochter erg graag wordt bezig gehouden. Ze vraagt veel aandacht, zegt ze.

Tja, denk ik dan.... Ze is ook nog maar 3 maanden!
    Ik vind haar juist al heel zelfstandig, ze kan zichzelf zo een uur in de box vermaken en ook al een hele tijd lekker in haar wippertje zitten. En ik ben echt niet zo dat ik haar de hele dag bezig houd, juist niet!!! Mijn vader denkt dat het door de andere omgeving komt omdat ik er thuis dus geen last van heb. Ze heeft weleens dagen dat ze meer aandacht vraagt, maar dan nog hoef ik haar echt niet de hele dag bezig te houden. Ja, ze slaapt overdag niet graag, daar vecht ze echt tegen en dus helemaal in een vreemde omgeving zoals bij mijn ouders. Dan ben ik weleens een uur met haar bezig, maar de aanhouder wint want ze gaat uiteindelijk wel slapen.

Ik voel me er een beetje naar door, ik weet dat ze niet zo'n ideale baby als mijn nichtje is. Maar die was ook al een half jaar toen mijn moeder op ging passen en die slaapt waar je haar neerlegt. Maar ik vind het geen prettig idee dat ze mijn dochter dus als lastig ervaart. Mijn vader zegt dat ieder kind nou eenmaal anders is en maakt er geen probleem van. Mijn moeder zegt het tegen mij ook niet, alleen dat het wennnen is, maar ik denk er nu toch over om toch een kdv te gaan zoeken...

Mijn vraag aan jullie is eigenlijk hoe zelfstandig je kleintje met 3,5 maand was. Mijn dochter jengelt juist regelmatig omdat ze dan even rustig in de box wil liggen en spelen... Ik herken het continu bezig moeten houden daarom dus ook niet. Ben benieuwd naar jullie reacties!

2. adi

adi Niet meer actief

Misschien bedoelt je moeder 'gewoon' dat ze even moet wennen. Heb je met haar openlijk gepraat? Ziet ze je dochter echt als lastig, verwend oid, of heb je dat zelf bedacht ;)?

Ik zou er gewoon even over praten. Een baby van 3mnd heeft gewoon veel aandacht nodig, veel voedingen, verzorging enz. Slapen is gewoon erg belangrijk, ze zou niet langer dan 1,5uur in totaal wakker moeten zijn aaneengesloten.

Of misschien zijn 3 dagen in de week veel voor ze..

Ik zou er gewoon over praten, en geen overhaaste conclusies trekken. Hoe ouder ze wordt, hoe meer aandacht en energie ze zal vragen van opa en oma!

3. Jessie80

Jessie80 VIP lid

3 okt 2009
    6.203
    266
    83
    He Doortje! Ik vind dat je meisje zich al best lang zelf kan vermaken hoor.. een uur in de box dat doet mijn kereltje (van morgen 3 maanden) echt nog niet (of wel maar dan is hij in slaap gevallen).

Misschien kan je een keertje op de achtergrond aanwezig zijn en je ouders wijzen op de betekenis van bepaalde jengeltjes? Jij herkent de momenten waarop ze juist met rust gelaten wil worden waarschijnlijk beter dan je ouders..

4. Superjollie

Superjollie Fanatiek lid

13 feb 2011
    1.821
    72
    48
    Groningen
    Ideale kinderen bestaan volgens mijn niet ;)

En met 3,5 maand was mijn zoontje nog helemaal niet zelfstandig.
    Hij speelde misschien eventjes zelf in de box of op z'n speelkleed, maar hij had ook zeker veel aandacht nodig.

Net als voorgaande reacties al voorstellen, zou ik er met je moeder over praten. Misschien ben je wat gevoelig voor wat in jouw oren als kritiek klinkt? Check even bij je moeder wat ze precies bedoeld en probeer niet teveel te vergelijken met je nichtje, jouw kindje is uiteraard de leukste en de liefste!

5. Steluta

Steluta Actief lid

25 jun 2011
    169
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik zou zelf eigenlijk nog niks van een baby van 3 maanden verwachten, qua zelfstandigheid.. mij lijkt het heel normaal als ze op die leeftijd liefst bij je zijn. Onze zoon kon op die leeftijd wel eventjes alleen bezig zijn maar het echte zelf "spelen" begon pas met 4 maanden ongeveer. En een uur haalt ie nog steeds bij lange na niet (nu bijna 6 mnd). Hoeft ook niet, wat mij betreft, komt vanzelf wel.

Een KDV is denk ik niet de oplossing hoor... daar is het vaak druk en als ze veel aandacht nodig heeft, kan het zijn dat ze die niet altijd (direct) krijgt. Je ouders hebben in ieder geval niet nog 5 kinderen die ze moeten verzorgen en 'bezig houden'!

Misschien kunnen je ouders haar gezellig erbij zetten in een wippertje als ze zelf wat willen doen, of in een draagdoek dragen misschien? Ik doe dat thuis ook, anders kom ik nergens aan toe, dus dan hou ik de kleine niet zo zeer bezig maar hij doet gewoon mee met wat ik wil/moet doen en dat wissel ik af met momenten echt met hem spelen, boekje lezen, zingen enzo.

6. sibje

sibje Actief lid

12 mrt 2012
    175
    0
    0
    NULL
    NULL
    hoi Doortje

Mijn ventje is bijna drie maanden. Hij vind het heerlijk om te tutten, maar wordt op een gegeven moment onrustig. Ik weet inmiddels dat hij dan in de box wil en even zelf wil spelen (dus ook geen mobiel om hem "bezig" te houden), daarna wil hij vaak slapen.

Als je hem niet neerlegt (ik heb een reflux-kindje dus vlak na een voeding móet hij 30 min rechtop, het kan dus niet altijd om hem neer te leggen als hij wil) dan wil hij constant nieuwe prikkels, wat je dus zou kunnen opvatten als een veeleisend kind dat bezig gehouden wil worden.

Misschien werkt het bij jouw dochter ook zo en moet je moeder nog even de 'gebruiksaanwijzing' vinden.
    Wat Jessie voorstelde; jij op de achtergrond een keer aanwezig, lijkt me dan een goede oplossing.

Voor het slapen ben ik hier gaan inbakeren, dat gaf een wereld van verschil. (je kunt ook een inbakerzakje gebruiken, maar mijn uk is zo sterk). Dat geeft geborgenheid. In zijn inbakerdoeken slaapt Ventje ook op andere plekken (kost wel meer moeite hoor, het blijft een moeilijke slaper, maar van een uur proberen lukt het nu in een andere omgeving in een kwartier tot twintig minuten, thuis tien minuten).

Heel veel sterkte. Ik hoop dat het lukt om met je moeder hierover te praten ipv alleen via je vader dit soort dingen te horen.

7. Doortje25

Doortje25 Fanatiek lid

25 jul 2010
    4.056
    884
    113
    Ja, ze denkt dat ik haar teveel bezig houd en zegt dat ik daarmee moet oppassen omdat je ze echt al kunt verwennen. Maar dat weet ik zelf natuurlijk ook wel.

Ons meisje is vaak zo'n 2 uur achter elkaar wakker, maar wordt dan naar van zichzelf omdat ze eigenlijk moet slapen. Ik heb gezegd dat ze haar dan de gelegenheid moet geven om te gaan slapen, maar dat dit best een tijdje kan duren. Ze is gewoon graag overal bij en erg nieuwsgierig... En ze doet hazenslaapjes, vaak niet langer dan een uur en meestal nog veel korter. Daarentegen slaapt ze wel al door van 7 tot 7 en na de vroege ochtendfles slaapt ze zelfs weer verder tot 10 uur. Ik kan haar wel eerder wakker maken, maar dan heb ik een chagrijnige baby haha!

Meestal past ze 2 dagen op, soms nog een ochtend erbij. Ze heeft zelf aangegeven dat ze het juist heel graag wil doen, maar na de zomervakantie wordt het als het goed is sowieso wel minder omdat ik dan andere dagen ga werken en mijn man ook een dag thuis is.

Jessie, jouw tip is ook een goede, dankje!

Het probleem is niet dat ik haar vergelijk met mijn nichtje, maar dat mijn moeder dat doet. Daar heb ik ook al wat van gezegd, want ieder kind is nou eenmaal anders. Het is niet zozeer dat ik niet tegen kritiek kan, maar ik vraag me af of het terecht is. Vandaar ook mijn vraag aan jullie hoe zelfstandig jullie kleintjes waren rond deze leeftijd. Ik heb het idee dat mijn moeder al teveel van ons meisje verwacht en vroeg me af of ik daar gelijk in heb. Want dan ga ik dat zeker bespreken met mijn moeder! Maar dat ga ik morgen sowieso maar even doen, ik breng haar namelijk niet met zo'n fijn gevoel weg als ik in het begin deed en dat is natuurlijk niet de bedoeling.

8. Doortje25

Doortje25 Fanatiek lid

25 jul 2010
    4.056
    884
    113
    Steluta, dat wippertje had mijn moeder inderdaad zelf ook al bedacht. Ze heeft ook een box staan.

Sibje, dankje voor je reactie en je tips!
    Heb ik zeker wat aan!
    Ik heb uitgeprobeerd of haar armen in de slaapzak verschil uitmaakten met het gaan slapen, maar ze bleef net zolang tegenstribbelen. 's Avonds doet ze dit overigens helemaal niet! Ze slaapt ook juist graag met haar armen naast haar hoofd en dat is ingebakerd natuurlijk niet mogelijk...

9. Doortje25

Doortje25 Fanatiek lid

25 jul 2010
    4.056
    884
    113
    Even een updateje...
    Ik heb het er vandaag met mijn moeder over gehad en ze gaf aan gewoon erg moe te zijn en dat heeft volgens haar niks met ons meisje te maken. Toen ik over het kdv begon zei ze meteen dat dat echt niet nodig is, dat ze hartstikke veel lol heeft met onze dochter en het erg leuk vindt om op te passen. Ze moet gewoon wennen aan het feit dat ze nog zo klein is en dus nog veel aandacht nodig heeft.

Toen ik vandaag binnenkwam lag mijn meisje lekker in haar wippertje tv te kijken en te spelen met een speeltje, dat deed me goed. Ze heeft het prima naar haar zin bij mijn moeder en ik ben blij dat ze naar haar toe gaat aangezien ik haar daar geruster achterlaat dan op een kdv...

10. thelovebug

thelovebug Actief lid

22 aug 2011
    160
    0
    0
    TS, wat een fijn bericht! nu kan je je meisje met een gerust hart achterlaten! :)

mijn zoon (3 mnd) krijgt van mij gedurende de dag regelmatig de kans om prikkels te verwerken (zeker als we op stap zijn geweest) en ligt dus vaak te slapen in zijn wandelwagen of in zijn grote bed.

als mijn moeder echter op hem past, vind ze dat hij heel veel wakker is. maar ik denk dat ze hem ook gewoon graag bij zich houd en hij hierdoor geen kans krijgt om bij te slapen :D

ik denk dat onze moeders ons kroost nog even moeten leren kennen, maar dat zal allemaal wel loslopen! geniet van je kleine meid!

Deel Deze Pagina