Wanneer zou jij een gewenste zwangerschap afbreken?

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Arevinol, 10 dec 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. nina3

nina3 Bekend lid

27 aug 2010
    795
    0
    16
    NULL
    NULL
    Waarschijnlijk alleen als er sprake is van niet levensvatbaar of ondraaglijk lijden.
    Een ongewenste zwangetschap zou ik ook niet afbreken overigens.

@ natascha : niet om je aan te vallen maar mongolisme wordt tegenwoordig syndroom van down genoemd. Om asociaties met scheldwoorden te voorkomen.

2. 24Mandy24

24Mandy24 Fanatiek lid

23 jul 2012
    3.499
    0
    36
    Ik zou het niet weten. Mn eerste gedachten was nooit.

3. Arevinol

Arevinol VIP lid

7 okt 2007
    7.759
    3
    0
    mama!
    Hart, nieren en afwijkingen in het gezicht/bot, die niet operabel zijn.

4. twinkle star

twinkle star Niet meer actief

Alleen wanneer het niet levensvatbaar zou zijn, dus buiten de buik zou komen te overlijden. Ik zou het dan zelf niet kunnen het 9 maanden uit te dragen. Mocht het een andere afwijking hebben dan zou ik deze accepteren.

5. Aloe

Aloe Niet meer actief

+1.

6. Sophy

Sophy VIP lid

28 aug 2011
    5.884
    2.891
    113
    Noord-Holland
    Alleen als het niet levensvatbaar is, als er geen menswaardig bestaan mogelijk is. Ik denk trouwens dat heel veel (zichtbare) afwijkingen tegenwoordig verholpen of sterk verbeterd kunnen worden.

En waarom de vraag? Klinkt alsof je een zus/vriendin/iemand hebt met deze keuze..

7. Loesje86

Loesje86 Niet meer actief

8. Arevinol

Arevinol VIP lid

7 okt 2007
    7.759
    3
    0
    mama!
    Maar als je denkt aan een kindje dat altijd veel gezondheidsklachten (geen ondraaglijke pijn) zal hebben en een zeer afwijkend uiterlijk.

Natuurlijk hou jij van je kindje en accepteer jij het zoals het is. Het is een verschrikkelijke keuze.
    Maar hoe is het voor een kind om zo'n leven te hebben?
    Even los van God/de natuur heeft t zo bedoeld (daar geloof ik niet in), het is imo pure pech. Is het niet egoistisch?

9. MamaChantal

MamaChantal VIP lid

14 okt 2010
    16.553
    3.057
    113
    zelf hebben we een kindje met een zware hartafwijking. wel vwp laten doen omdat we verhoogde kans op down hadden. dan zou het veel moeilijker geweest zijn om te opereren. gelukkig geen down, wel zware hartafwijking
    ieder zo zijn 'grens' denk ik.
    zie vaak genoeg topics voorbijkomen dat zwangerschap afgebroken word om deze afwijking :(

10. Berte

Berte VIP lid

24 feb 2011
    7.031
    3.851
    113
    Vrouw
    Thuis
    Heel lastig om dit van de zijlijn te beoordelen. Wanneer je in de situatie zit dat je zo'n keuze moet maken, kun je weleens heel anders beslissen.

Ik zou een gewenste zwangerschap afbreken wanneer ik in levensgevaar zou verkeren.

Voor de rest, heel moeilijk om dat vanaf de zijlijn te beoordelen. Hangt van zoveel af, als een kindje ondragelijke pijnen lijdt, dan heb je al een heel ander scenario dan als een kindje geen pijn heeft.

En tussen volledig gezond en kasplantje zitten zoveel gradaties, als het ooit moet laat ik me zo ver mogelijk voorlichten, maar ik hoop het nooit mee te maken.

Ik hoop ook voor de mensen die nu heel hard nooit roepen dat ze nooit zelf voor de keuze komen te staan.

11. Sannebc

Sannebc Niet meer actief

12. Luffy90

Luffy90 Niet meer actief

Alleen als het niet levensvatbaar is.

13. Lovely83

Lovely83 VIP lid

29 mei 2008
    20.418
    3.298
    113
    Ik heb altijd gezegd dat wanneer het kindje niet levensvatbaar is.
    Maar nu zou ik het niet meer weten. Je wil dat je kind een waardig leven kan leiden, kan deze het ook wanneer het als een kasplantje zou moeten leven? Wat is nu eigenlijk een waardig leven?

14. Klaproos

Klaproos Niet meer actief

Ik zal wel veel mensen voor het hoofd stoten maar bij mongolisme zou ik het laten afbreken. Verder ook bij afwijkingen die niet met het leven verenigbaar zijn. Ik hoop hier nooit maar dan ook nooit mee te maken te krijgen.

15. Arevinol

Arevinol VIP lid

7 okt 2007
    7.759
    3
    0
    mama!
    Precies, lovely. Wat is een waardig leven?
    Als je van te voren weet dat een kind met zware problemen te maken gaat krijgen. Én bovendien dit zelf heel goed beseft.

16. Mama-in-love

Mama-in-love VIP lid

11 mei 2010
    7.354
    158
    63
    Vrouw
    Verpleegkundige
    Je bedoelt syndroom van down ;)

Toch klinkt het raar maar ik zou absoluut geen traan laten als ik hoorde als we een kindje met down zouden krijgen!! Dat zijn de parels in het leven!

Tuurlijk hoop je op een gezond kindje maar ik zou een kindje met down absoluut geen probleem vinden..

17. Strijkkraal

Strijkkraal VIP lid

11 apr 2008
    10.680
    3.692
    113
    als het kind niet levensvatbaar is en/of als de zwangerschap een ernstig levensbedreigende gezondheidsrisico voor de moeder met zich meebrengt

18. Kaatje85

Kaatje85 VIP lid

14 jul 2006
    35.431
    47
    48
    Vrouw
    Zuid-Holland
    Als het kindje geen menswaardig leven zou hebben. Niet zou kunnen genieten van dingen, zich kunnen uiten etc.
    Hoe graag je als ouder zijnde ook je kind bij je wilt houden, denk dat je op zo'n moment een keus voor je kindje moet maken en niet voor jezelf.

19. Mama-in-love

Mama-in-love VIP lid

11 mei 2010
    7.354
    158
    63
    Vrouw
    Verpleegkundige
    Niemand zal ooit weten wat het kindje zelf gewild had. Ik "ken" een volwassen man zonder armen en benen en super gelukkig in het leven. Getrouwd en wel...

20. Mama-in-love

Mama-in-love VIP lid

11 mei 2010
    7.354
    158
    63
    Vrouw
    Verpleegkundige
    Dat weet je dus nooit van tevoren

Deel Deze Pagina