Zwanger, wat zouden wij het beste kunnen doen?

Discussie in 'De lounge' gestart door Lodie, 5 mrt 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Lodie

Lodie Actief lid

26 feb 2012
    222
    1
    18
    Nu ik zwanger ben ga je over veel dingen alvast nadenken.
    Mijn vriend en ik wonen samen, maar hebben geen samenlevingscontract oid. Wat zou wijsheid zijn, ook voor ons kindje.
    Zouden we het beste kunnen gaan trouwen of een samenlevingscontract aangaan?
    Kunnen jullie mij hiervoor tips geven?

Liefs Lodie.

2. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.550
    526
    113
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Wanneer je kiest voor samenlevingscontract is veel afgedekt, maar dan moet je vriend je kindje gaan erkennen (bij voorkeur voor de bevalling al) en moet je na de geboorte alsnog het gezag gaan regelen. En je "moet" ook eigenlijk nog een testament afsluiten omwille van je kleintje en de achterblijvende partner... anders gaat er automatisch veel naar de familie van de overledene en blijft de overblijvende partner met niets achter.

Kies je voor geregistreerd partnerschap: is er meer afgedekt, maar moet je vriend alsnog gaan erkennen... gezag is wel automatisch geregeld.

Bij huwelijk: is alles afgedekt, geen erkenning nodig en geen gezagsaanvraag nodig. Moet je alleen nog kiezen of je op Huwelijkse voorwaarden wilt (moet ook via notaris vastgelegd) of in gemeenschap van goederen.

3. f0rever

f0rever Fanatiek lid

22 mei 2011
    1.284
    0
    36
    zorg
    n brabant
    hoi lodie

voor dat wij zwanger werden gingen wij een huis kopen ook hier dezelfde vraag gehad wat is makkelijker en wat is evt goedkoper...

wij hebben gekozen om te trouwen. dit omdat een samenlevings contract eigenlijk even duur is... alleen hebben wij wel een feest enzv gegeven... en als je samen voor een kindje kiest dan kun je het ook wel samen aan om ook helemaal voor elkaar te kiezen..

liefs

4. Tamale

Tamale Niet meer actief

Ligt er maar net aan.. Ik vind het altijd wat knullig om alleen te trouwen omdat je een kind krijgt terwijl je er misschien niks mee hebt of het doet omdat het lekker goedkoop is op maandagochtend.
    Wij hebben een samenlevingscontract, niet omdat we niet willen trouwen.. Maar we willen niet trouwen alleen omdat we een kindje krijgen en het dus snel allemaal geregeld moeten hebben.

Maargoed ligt eraan hoe je het wilt natuurlijk, wil je een mooie grote bruiloft, heb je daar dan geld voor?
    Ik zou niet zo'n mooie dag snel snel willen doen ivm zwangerschap.

Ik wil ook heel graag trouwen, maar hebben daar nu nog geen geld voor.

SOmmige vinden het heerlijk om lekker simpel te trouwen, is ook prima! Dus je moet kijken naar wat jij zelf wilt.
    Een samenlevingscontract koste ons geloof ik 350 euro.

5. cerberus

cerberus Fanatiek lid

19 okt 2011
    3.709
    0
    36
    NULL
    NULL
    In samenlevingscontract wordt alleen de samenleving geregeld... (of als je uit elkaar gaat..) Wordt opgemaakt bij notaris

Neem aan dat je trouwen of geregistreerd partnerschap bedoelt?
    dit staat ongeveer gelijk aan elkaar, alleen moet bij ger. partnerschap nog steeds het kindje erkend worden..... wordt allebei bij gemeente voltrokken.

als je niet trouwt. of ger. partnerschap regelt,
    moet je vriend erkennen (bij voorkeur voor geboorte) en NA geboorte gezag regelen bij rechtbank.
    (kwestie van wat formulieren en uittreksels opsturen)....

Testament, met daarin geregeld wie voor kleine gaat zorgen als jullie samen te komen overlijden, zou ik sowieso regelen.... (bij getrouwd, ger. partnerschap en ongehuwd samenwonen)

Wat je het beste kan doen?
    Tja ligt ook beetje aan je eigen keuze en situatie.....

6. f0rever

f0rever Fanatiek lid

22 mei 2011
    1.284
    0
    36
    zorg
    n brabant
    @tamale: wij zijn in 4 weken tijd getrouwd en nog hadden we gewoon een jurk een pak een feest en alles er op en eraan :)

maar zoals de meesten al zeggen het is een keuze die je zelf moet maken.. en wil je trouwen en liggen die plannen er waarom zou je het dan niet doen ? vaak hebben de meeste stellen er geen geld meer voor om nog een mooie bruiloft te doen als ze dat willen als er een kindje is...

liefs

7. Roozjuh

Roozjuh VIP lid

1 okt 2007
    18.389
    1.292
    113
    Flevoland
    idem wat andere zeggen. wij zijn wel getrouwd voordat de baby werd geboren. wilde zoiezo al trouwen maar hadden er nog geen planning voor ofzo. maar het was in onze ogen een mooi moment. zijn op maandagochtend getrouwd met alleen ouders broers en zussen. hebben het lekker klein gehouden zoals we het wilden. smiddags taart en broodjes thuis en savonds met alleen ouders uiteten gegaan. 2weken later werd zoonlief geboren :p

8. juultjeT

juultjeT Fanatiek lid

23 mei 2011
    2.026
    1
    0
    ambulant hulpverlener
    Drenthe
    trouwen is de kortste klap. dan is alles direct goed geregeld. Denk dat je jezelf de vraag moet stellen of je wilt trouwen (nu of in de toekomst). en als je wilt trouwen, wil je dan alles erop en eraan en hebben jullie daar nu geld voor, of hoef je niet alles erop en eraan en kun je nu gratis op maandagmorgen om 9:00 trouwen of misschien willen jullie helemaal niet trouwen?

9. mv3hartendiefjes

mv3hartendiefjes Niet meer actief

we hebben geen samenlevings contract en zijn ook niet getrouwd

ben wel naar de gemeente geweest om het vruchtje te herkennen
    en de achternaam te geven
    en op de rechtbank hebben wij de kinderen herkent en dat hij ook alle rechten er over heeft;)

10. Selina1984

Selina1984 Fanatiek lid

14 mrt 2011
    1.460
    11
    38
    Vrouw
    Mijn zus en haar man gingen trouwen toen zij 7 maanden zwanger was. De plannen en datum stonden al toen ze zwanger raakte. Hoorde alleen gisteren van hun dat mijn zwager nog steeds het kindje moest erkennen, voor ze zouden trouwen. Je weet nooit wat er tussendoor komt enz, dus dat hebben zij wel gewoon gedaan.

Mijn vriend en ik willen wel trouwen, maar dat komt nog wel. Die paar dingen die we nu moeten regelen, vind ik eigenlijk niet zo erg dat ik dan liever trouw.

Maar ieder moet het lekker op z'n eigen manier doen. Ik zou iig zelf, doen we dus ook niet, trouwen omdat ik nu zwanger ben.

11. Evie10

Evie10 Bekend lid

28 feb 2012
    672
    0
    0
    Nederland
    Geregisteerd partnetschap kan ook gratis op bepaalde dagen, ligt aan het gemeentehuis.

Wij zaten met dezelfde vraag. Wij gaan waarschijnlijk kiezen voor geregisteerd partnerschap, omdat we een echte bruiloft willen en het liefste met een kleine die kan lopen voor de ringen :)

Dus als ik zwanger ben doen we dat, dan gaan we later trouwen met alles erop en eraan. Ook omdat we de kosten van een trouwerij nu niet willen hebben. Huisje aan het opknappen en liefste over een jaar of 2 verhuizen naar een boerderijtje met een stuk grond erbij.

Deel Deze Pagina