Progesteronwaarde van 15 (volgens arts en Freya goede waarde?)

Discussion in 'Zwanger worden' started by Alecia26, May 15, 2015.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Alecia26

Alecia26 Niet meer actief

#1 Alecia26, May 15, 2015
    Last edited by a moderator: May 15, 2015
    Hoi allemaal,

Vanaf december 2014 zitten we weer in de MMM. En proberen dmv ovulatieinductie zwanger te worden, vanwege mijn pcos gaat dit erg moeilijk.
    Vanmorgen naar het ziekenhuis geweest om bloed te prikken voor het bepalen van de progesterongehalte. Vorige week vrijdag had ik een eisprong moeten hebben (woensdagavond vorige week de Pregnyl gezet).
    Inmiddels heb ik net gebeld.. en mijn progesteronwaarde is dus 15, boven wat mijn gyn als ondergrens aanhoudt.. namelijk 10. Ze constateert dus dat er een goede eisprong is geweest.
    Ik vind het zo vreemd.. overal lees ik dat 20-30 pas goed is.. maar zij houdt 10 aan..op de website van Freya.nl staat ook bij de normaalwaarden tussen de 10-60z

Wie is er zwanger geworden met een prog. van rond de 15? En bij wie rekenen ze nog meer een prog.waarde van rond de 15 goed?

2. Alecia26

3. Jatobe

Jatobe Fanatiek lid

Jun 9, 2013
    1,868
    2
    38
    Ja hier :)
    In welk ziekenhuis zit je, mag ik dat vragen?
    Dat is inderdaad goed wat je leest. Het verschilt per ziekenhuis en als je lichte pcos hebt, zoals ik en een ziekenhuis wat 15 goed vind, heb je mooi pech en kun je proberen tot je erbij neervalt. Want zwanger ben ik er niet mee geworden. Hier was 8 zelfs de ondergrens. Ook paar keer gehad. Alles prima.

Ik ben overgestapt naar een fertiliteitskliniek. Waarvan ik wist dat ze minimaal 20 of 30 aanhielden. Behandeling met fostimon en pregnyl (volgens mij 10.000) en vijf dagen later nog eens (5000) of de eerste keer ook 5000, ik weet t niet meer, maar ook E2 (oestrogeen) om het slijmvlies dik te houden. De eerste ronde was raak. Ik zette de pregnyl als ik een positieve ovulatietest had.

Ik wens je veel succes. Het is mijn enorme struikelpunt geweest en ik heb toen niet deze info gehad die ik jou nu (gelukkig) kan geven. Ik hoop dat je iemand treft die op zoek is naar een progesteronwaarden hoger dan 15, dan zijn je kansen groter denk ik.

4. Alecia26

Ziekenhuis in Emmen. Bedankt voor je reactie. Kans bestaat dus niet dat je met een prog.waarde van 15 zwanger kunt raken? Waarom zou zelfs freya deze waarden hanteren?

5. Alecia26

Ter aanvulling, ik maak gebruik van Gonal-F en had vorige week woensdag 2 follikels klaar zitten van 17 en 14 en mocht toen Pregnyl spuiten.

6. jolein8

jolein8 Bekend lid

Jan 23, 2015
    569
    9
    18
    Bij een progesteron van 12,8 zei de arts dat ik geen eisprong had gehad of in ieder geval geen goede.
    Pas bij 25-30 zouden de waardes goed genoeg zijn zei ze.

Raar dat ze 15 bij jou goed vinden. Of meten ze dat anders bij jullie? dat er zo'n verschil van mening is.

7. MammieVanSammie

MammieVanSammie Actief lid

Nov 30, 2012
    395
    2
    18
    Noord Holland
    Ik heb er totaal geen verstand van. Volgens mij krijg je meer reacties als je het in die groep over mmm plaatst

8. Jippie

Jippie VIP lid

Feb 3, 2007
    11,784
    776
    113
    Hier moest je progesteron altijd minimaal 20-30 zijn op dag 5-7 na de eisprong. Ik vind 10-15 wel een hele lage waarde. Hier werd aangegeven dat je geen of geen goede eisprong hebt gehad als je beneden een waarde van 20 zat.

9. Alecia26

Oke maar waarom hanteert zelfs Freya deze waardes?

10. nana84

nana84 Fanatiek lid

Jul 18, 2013
    1,003
    9
    38
    Ik heb ook pcos, een week na mijn eisprong was mijn progesteronwaarde in de 90 (Was ook wel een hele goede zei mijn gynaecoloog). Ik bleek ook zwanger te zijn!
    Volgens mij is 15 wel echt laag :(

11. Jatobe

Jatobe Fanatiek lid

Jun 9, 2013
    1,868
    2
    38
    Wat maakt het uit dat Freya dat hanteert? Daar word je niet zwanger van ;) Waarom hanteerde mijn ziekenhuis het? Geen idee. Zo gaat het in Nederland. Maar het gaat er toch om dat je je kansen vergroot om zwanger te raken? Daarom zeggen we dus dat het in vruchtbaarheidsland inmiddels allang bekend is dat vanaf 20-30 je kunt spreken over een goede eisprong.

12. Julia1979

Julia1979 Fanatiek lid

Jun 1, 2014
    1,885
    1
    36
    NULL
    Drenthe
    Ik zit ook in Emmen bij de fert. arts.. en kreeg bij een progesteron van 13 meteen weer Clomid voorgeschreven. Misschien ligt het aan de andere medicatie en spuiten die je in combinatie daarmee moest gebruiken? Dat ze dan een lagere waarde aanhouden hoor. Vraag het ze gerust anders. Want ik weet van eerdere keren dat het ook pas echt goed of positief gevonden werd bij iets tussen de 20-30. Ik ben overigens ook een keer met progesteronwaarde 27 zwanger geraakt (spontaan zonder meds). Het hoeft dus geen 100 te zijn ofzo :) Met clomid was mijn progesteron trouwens 37.

13. Jatobe

Jatobe Fanatiek lid

Jun 9, 2013
    1,868
    2
    38
    Ik ben ook met een waarde van 37 zwanger geraakt (mbv fostimon en pregnyl)

14. Alecia26

Mijn vorige zwangerschap met een waarde van 30. Bijzonder ik had vanmiddag de fert.assistente aan de lijn en die was kort en bondig en zei je hebt een eisprong gehad. Helaas kon ik vandaag niet meer een fert.arts/ gyn te pakken krijgen. Ergens heb ik hoop dat mijn eisprong later is geweest en dat de progesteon nog aan het opbouwen is, en rond zondag bij wijze van verdubbeld is. Alles was perfect, de follikels, BMS en mijn schildklier waarden en vitamine D was eindelijk allemaal in orde...dus ergens heb/hou ik hoop. Helaas heb ik ze niet meer gesproken en gaan we nu het weekend in, helaas kan ik niet nog een keer bloed laten prikken...ik heb de gyn een mail gestuurd, hopelijk beantwoord ze deze tijdens haar weekenddienst.

15. Jatobe

Jatobe Fanatiek lid

Jun 9, 2013
    1,868
    2
    38
    als het progesteron tussen dag 5-7 na de eisprong geprikt is, dan is deze op zijn hoogst en is de bedoeling dat je laat prikken. Ik hoop dat de fert. arts dat ook aangegeven heeft :)

16. Alecia26

Helaas ben ik clomid resistent, waarschijnlijk kreeg je dat om je luteale fase te verlengen? Volgens mij kan dat ook met utrogestan/pregnyl.
    Maar ik zou teruggebeld worden door de fert.assisitente, maar duurde erg lang en ik zat helemaal in spanning, ook omdat ze geen indicatie kom geven van wanneer ze me zou bellen. Toen ik haar belde was ze een beetje geïrriteerd...dus gaf ze snel de waarden door van de progestron. En zei je hebt een eisprong gehad. Toen vroeg ik of deze boven de 30 was, toen zei ze nee, 15, maar dat is goed, zei ze...😔 en omdat ze kortaf was durfde ik niet door te vragen...

17. Alecia26

Ja daarom moest ik een week later (7 dagen) bloedprikken, vandaag dus.
    Maar theoretisch gezien kan de eisprong ook later komen met de pregnyl, stel dat ik de eisprong maandag heb gehad. Dan zou het vandaag 5 dpo zijn. En mogelijk is de waarde dan iets lager dan 7dpo....

18. Alecia26

Oke, maar onder de 20 dus geen kans van slagen? Wat gebeurt er dan? Wel een eisprong maar BMS bouwt zich af en daarom geen kans op innesteling? Misschien wel bekend in (on)vruchtbaarheidsland maar kan er weinig over vinden. Ik lees op het forum dat er veel 'gesproken' wordt over een waarde vanaf 20, het liefst 30...maar op andere sites zie ik hier helemaal niks over... Ben benieuwd of er toch meiden zijn die met een waarde van rond de 15, toch zwanger zijn geraakt...

19. Spring

Spring Fanatiek lid

Sep 17, 2012
    1,430
    174
    63
    NULL
    NULL
    Mijn gynaecoloog houdt een ondergrens van 16 aan.. Bij mij was het 0,3....

20. Alecia26

Per ziekenhuis toch anders he? Ik denk dat die waarden vanaf 10-60 gemiddden zijn en dat er vast vrouwen zijn die bij een lagere waarden ook een goede eisprong hebben gehad, alleen kan ik daar niks over vinden...meestal rond de 20-30...

Share This Page