Hallo lieve dames, Recent ben ik er achter gekomen dat ik tijdens m'n bevalling het syndroom van Asherman heb opgelopen. Dankzij een tweetal slapende gynaecologen heb ik daarom ruim een jaar eigenlijk voor niks geprobeerd zwanger te worden en in die tijd maar liefst 3 mk's gehad. Lang verhaal en heel onnodig en verdrietig allemaal. Ik merk dat ik het nu zo mogelijk nog spannender vind om weer zwanger te proberen te worden (inmiddels 2 pogingen gedaan na de eerste behandeling), want wat als de verklevingen weer terug komen/zijn en het weer misgaat? Er komt een hele nieuwe stressfactor bij. Zijn er dames met asherman die zwanger proberen te worden en ervaringen willen delen?
Een van mijn beste vriendinnen heeft Asherman, overgehouden na een miskraam en curettage. Deze is uiteindelijk onder behandeling gekomen in het Spaarne en haar werd aangegeven dat de enige manier om zwanger te worden via IVF was. Meerdere malen zijn bij haar de verklevingen verwijderd, zo ook de maand van de IVF behandeling. Zij is van de 1e poging zwanger geworden en heeft nu een zoontje.
Weet je dan waarom IVF als de enige optie gezien werd? Bij mij zit het ook alleen onderin de baarmoeder, maar ik krijg te horen dat IVF maar zeer beperkte meerwaarde heeft of zelfs geen meerwaarde.
Hier ook Asherman overgehouden aan een curretage. Ben vervolgens in Het Spaarne behandeld, verklevingen zaten alleen onderin de baarmoeder. Ben daarna op de natuurlijke manier zwanger geworden.
Bij haar zaten de verklevingen alleen onder in de baarmoeder. Maar het groeide (woekerde) enorm bij haar, dat ze maandelijks naar het Spaarne moest om alles weg te knippen. Dit deden ze bij het begin van haar cyclus. Tegen de tijd dat ze haar eisprong had was alles alweer zo verkleefd, dat volgens het Spaarne zwanger worden d.m.v. een natuurlijke zwangerschap en zelfs IUI < 5% was.
Ja dan is het wel een lastig verhaal. Heel heftig hoor. En zwanger worden is 1, maar blijven dan ook nog...
Uiteindelijk dus wel direct zwanger geworden. Wel een zwangerschap from Hell helaas, tot 24 weken enorm bloedverlies gehad door de Ashermann. Maar goed, uiteindelijk wel een gezond kindje mogen krijgen.