Ik twijfel of mijn vraag in hier thuis hoort, of bij 'weer aan het werk', mocht het niet goed zijn dan hoor ik het graag. Ik vroeg me af, als je ouderschapsverlof opneemt, mag je dat dan in delen doen? Volgens mij wel.. Maar moeten die delen aan een gesloten zijn? Ik heb namelijk in Januari een tweeling gekregen, ik heb dus recht op dubbel ouderschapsverlof, aangezien dit per kind gaat. Nu wil ik eerst 6 weken ontbetaald ouderschapsverlof opnemen, daarna wil ik 16 uur per week opnemen, zodat mijn werkweek uitkomt op 24 uur. Echter krijg ik nu van p&o te horen dat ik mijn ouderschapsverlof aaneengesloten op moeten nemen, anders vervalt de rest. Ik hoef niet alles van 2 kinderen in 1x op te nemen, maar blijkbaar wel van 1 kindje, dit klopt toch niet? Nog een vraagje, waar heb je van de belasting allemaal recht op als je volledig onbetaald ouderschapsverlof opneemt? Ik denk dan toch ook algemene heffingskorting, en hoeveel is dat ongeveer? En kan je dat ook in een voorlopige teruggave krijgen? kindgebonden budget krijg ik niet. Zijn er nog meer toeslagen?
Nee, dat klopt idd niet. Je mag je OV opnemen in maximaal 6 delen, die elk minimaal een maand moeten duren. Ook hoef je deze delen niet aaneengesloten op te nemen. Sowieso is het zlimmer om het apart te doen, als je alles ineens opneemt vervalt het hele OV als je een andere baan krijgt. Als je het in delen doet, blijft dat wat je overhebt gewoon staan voor bij je nieuwe baas.
Ik weet wel dat je ov in goed overleg met de baas ingedeeld dient te worden. Bij mij doen ze er niet moeilijk ove rgelukkig. Ik heb 1 jaar lang 1 dag in de week straks. (per 2013 wordt het trouwens afgeschaft OV, dus dan vervalt alles !! ) Van de belastingdienst krijg je 4,11 euro ( ik kan er een paar cent naast zitten) per uur opgenomen verlof. Wanneer een werknemer voor het eerst ouderschapsverlof opneemt na 1 januari 2009 gelden de nieuwe regels. Een werknemer heeft dan recht op 26 keer de wekelijkse arbeidsduur aan ouderschapsverlof. Wanneer een werknemer voor het eerst ouderschapsverlof opnam vóór 1 januari 2009 gelden oude regels. In deze oude regels heeft de werknemer recht op 13 keer de wekelijkse arbeidsduur aan ouderschapsverlof.
Ik werk in het onderwijs en dit is per gemeente verschillend. Ik moest ook alles aaneengesloten opnemen, anders vervalt de rest. Dus idd je CAO nalezen.
je mag het in delen opnemen, maar je werkgever bepaalt uiteindelijk of dit ook kan Ik neem straks 3,5 jaar aaneengesloten 4 uur per week op
Volgens mij klopt dat niet. De vergoeding van de belastingdienst vervalt, je krijgt nog steeds OV, alleen die 4.11 van de BD krijg je dan niet meer terug. (ik kan me vergissen, hoor, maar dat is zoals ik het begrepen had)
zo is het ook....je krijgt dan de vergoeding van de belastingdienst niet meer...maar OV kun je gewoon opnemen