Hi dames, Ik ben 39 en na bijna 4 jaar en 5 miskramen (rond de 5 of 6 weken) ben ik nu 10.5 weken zwanger (met ivf). Ik had een echo bij 7w3d en alles was goed, met een kloppende hartje. Twee dagen later had ik opeens veel bloedverlies (rood). Ik dacht dat het weer een miskraam was maar ik kon op dezelfde dag nog een echo maken en was alles goed met de baby. De dag daarna (tijdens de nacht) had ik weer veel bloedverlies en een stolsel maar bruiner, en sinds toen heb ik dagelijks een beetje bruin bloedverlies (niet veel). Bij de echo kon de arts niet vertellen wat de orzaak was (geen hemathoom of zoiets gezien). Ik ben sinds toen met utrogestaan. Deze week had ik mijn 2e echo bij 10w3d. De baby was goed, bijna 4cm, 178 bmp haartje en aan het bewegen. De arts heeft hoewel deze keer wel een hemathoom gezien. Ze zei dat het zoals het nu is niet gevaarlijk is (dus "geen zorgen maken"), maar ik heb veel online gelezen en maak ik me wel zorgen (na 5 miskramen en bijna zonder hoop was een bewegende baby te zien niet te geloven). Mijn vraag is: hoe kan het zijn dat de hemathoom niet gezien is bij de eerste echo, na zoveel bloedverlies? Is dat wat ik online lees als subchoriaal hemathoom? Als ik naar de blaadjes kijk kan ik niet begrepen waar de hemathoom precies zit. Is dat een "gevarlijke" of en "niet zo slecht" plek? Ik heb gelezen dat de locatie kan de kans van een miskraam groter of kleiner maken. De hemathoom is trouwens 3.8x1.5cm, dus zoals de baby. Heeft iemand hier zoiets meegemakt? Wat advies? Kan ik werken of moet ik bedrust nemen? Ik heb dagelijks bruine druppeljes bloedverlies, maar niet veel. Heel erg bedankt.
Dit is precies mijn verhaal. Ook (toen) 39, meerdere miskramen, lang bezig en met ivf eindelijk (weer) zwanger. Goede echo gehad en paar dagen daarna bloeding. Ook direct echo gehad en alles was goed. Er zat een hematoom. Onder de baby gelukkig. ik zie op jouw echo niet precies wat dan de hematoom is. Ben geen expert wat dat betreft. Ook wat gebloed en later nog een keer wat en tussendoor wat bruin. Ze hebben mij toen ook geadviseerd utrogestan te gebruiken en dat heb ik gedaan tot de bloeding echt helemaal voorbij was. heb geen advies gehad om te stoppen met werken ofzo. Ik geloof wel dat ze zeiden niet te zwaar te tillen. Rustig aan doen ging wel automatisch, want ben erg misselijk geweest. inmiddels ben ik dik 38 weken zwanger. Hematoom was tot ik geloof 12 weken nog wel te zien, bij 16 weken volgens mij niet meer. Maar na 8/9 weken heb ik niet meer gebloed. Ook geen bruin verlies. de baby werd steeds groter tov het hematoom, dus maakte ik me er ook minder zorgen over. De artsen maakten zich er ook niet echt zorgen over. de periode tot dat je in de meer ‘veilige’ weken zit zijn gewoon zenuwslopend. Helaas is het een kwestie van uitzitten. Je doet nu alles wat je kunt doen. Ik weet niet wat je voor werk doet, als dat fysiek is kun je evt nog met de artsen overleggen of het nodig is wat rustiger aan te doen. sterkte meid!
Ter illustratie ook 2 foto’s. Ik zie nu trouwens dat op de eerste echo het hematoom veel minder groot lijkt dan op de 2e echo. Misschien is dat ook een verklaring waarom ze het bij jou eerst niet zagen? Dat het na een tijdje beter zichtbaar wordt ofzo? de foto waarin dat kleine stukje gearceerd is(bij mij is dat de onderste foto), is de eerste echo. De 2e was een kleine week later en daarop lijkt is hematoom groter/ beter zichtbaar. De meting was bij de 2e ook groter, maar die heb ik eraf geknipt omdat daar ook privé info in staat op deze foto’s zie je de baby overigens niet goed (andere foto’s wel) omdat ze hier echt specifiek inzoomen op het hematoom
Ik heb een hematoom gehad van rond de 10 cm! bij de eerste bloeding net als bij jou niks te zien, pas na de “grote” bloeding rond de 13 weken was hij goed te zien. ik moest wel rustig aan doen ( vooral omdat het hematoom op het begin veel groter was als de baby ) Heb tot 22 weken bloedverlies gehad. Ik kreeg te horen dat het je vliezen zwakker kan maken .. mijn zoontje is met 37 wkn geboren ( hypertensie) en met 9 cm pas vliezen gebroken dus zo zwak waren ze echt niet! Nu deze zwangerschap weer bloedverlies gehad vanaf week 13 tot week 16 maar veel minder en nooit iets op de echo gezien
Oh ja, ik moest wel rustig aan doen dus zat met 13 weken in de ziekte wet maar ik verloor vooral aan het begin veel bloed
Dank voor jullie reacties en info, en gefeliciteerd voor jullie zwangerschapen! Bij jou lijkt de hemathoom veel verder van de baby zijn dan in mijn echo's. De arts zei dat de hemathoom "naast de zwangerschaap" was. Ik heb nu een pijltje toevegoed aan de foto's om duidelijk te maken waar het is. Ook een derde foto alleen van de hemathoom (dan is de baby niet te zien). Mijn werk is niet heel zwaar maar ik moet vaak optstaan (hoewel nu probeer ik meer te zitten).
Ook hier wat bloedverlies gehad rond 11 weken. Er was alleen een dun randje te zien van tevoren waarvan de vk dacht dat het mogelijk bloed zou kunnen zijn. Toen het bloedverlies daadwerkelijk op gang kwam zag je de hematoom pas goed zitten. Paar dagen bruin bloedverlies gehad met een beetje rood. Met de 13 weken echo was de hematoom verdwenen. Zo lang het niet dicht tegen het kindje aan zit en niet enorm groot is valt het volgens mij wel mee. Oorzaak is niet altijd te achterhalen. Ik begrijp hoe je je voelt, sterkte de komende weken. Hopelijk stopt het snel en is het hematoom bij jou ook mooi verdwenen straks.
Bij de tweede heb ik een hematoom gehad in de vliezen. Het liep helemaal rond de baby. Ook een zwangerschap die met medische hulp tot stand kwam. Ik heb me ziekgemeld. Was ook erg misselijk en na een aantal miskramen en jaren wachten wilde ik de baby alle kansen geven. En dat is gelukt. Meneertje wordt bijna drie! Dus rustig aan doen daar geloof ik wel in. Ik heb t/m week 16 bloedverlies gehad. Zelfs stolsels. Vermoed werd dat de baby op een adertje was ingenesteld en dat de hematoom zo is ontstaan.
He, ik wil je echt adviseren om bij je vk of gyn na te vragen waar de hematoom precies zit. Dat is voor een leek niet te zien... bij mij zit die er een deel boven, langs en eronder, dus eigenlijk deels eromheen. Waardoor ik wel meer risico loop. Gelukkig niet aan de kant waar de zwangerschap bevestigd zit. Maar ook al 2x bloedverlies gehad. In NL geven ze enkel advies om niet te zwaar te tillen. Sommige andere landen complete bedrust. Maarja dat gaat niet met 2 kinderen. Ik probeer mezelf gewoon lichamelijk niet te zware dingen te laten doen. Dit was mijn eerste echo, toen leek die eronder te zitten. Maar nu ik verder ben krijgen ze hem beter in beeld en is de locatie dus anders. Die zwarte waas naast de vruchtzak is de hematoom.
He, ik wil je echt adviseren om bij je vk of gyn na te vragen waar de hematoom precies zit. Dat is voor een leek niet te zien... bij mij zit die er een deel boven, langs en eronder, dus eigenlijk deels eromheen. Waardoor ik wel meer risico loop. Gelukkig niet aan de kant waar de zwangerschap bevestigd zit. Maar ook al 2x bloedverlies gehad. In NL geven ze enkel advies om niet te zwaar te tillen. Sommige andere landen complete bedrust. Maarja dat gaat niet met 2 kinderen. Ik probeer mezelf gewoon lichamelijk niet te zware dingen te laten doen. Ik heb even de usb gepakt en dit is van de laatste keer, 7.1 weken. Zo zie je hematoom precies in beeld. Ik krijg ook juist meer afspraken om die in de gaten te houden.
Dank voor jullie reacties. Vandaag heb ik een nieuwe echo gehad en was de hemathoom niet te zien (dit was trouwens in een nieuwe ziekenhuis met uitwendige echo in plaats van inwendige). Ook met de baby was alles prima. De bloeding is immiddels ook gestopt, dus hopelijk alles blijft goed.