een keer "slecht eten", is dat slecht voor je kindje?

Discussion in 'Zwangerschap' started by heppiedepeppie, Sep 14, 2011.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. heppiedepeppie

heppiedepeppie Fanatiek lid

Apr 6, 2011
    3,296
    1
    0
    leerkracht
    Eindhoven
    Ik ben nu 28+3 zwanger en merk dat ik me de laatste tijd extreem schuldig voel als ik voor mijn gevoel een keer "slecht" gegeten heb.

je leest overal dat het zo belangrijk is om gezond te eten omdat zeker in het laatste trimester je beeb eigenlijk eet wat jij eet.
    Nu eten we wel eens frietjes of een keer iets makkelijks (pizza, chinees, pannenkoeken) maar ik merk dat ik me daar de laatste tijd enorm rot bij voel. Dat is overigens nooit vaker dan 1, hooguit twee keer per week.

Ik probeer heel erg aan mijn groenten en fruit te komen, maar soms lukt dat gewoon niet.
    Kan dit echt schade voor je kindje betekenen? Of is het echt waar dat je kindje neemt wat hij/zij nodig heeft?

2. Loes1980

Loes1980 Fanatiek lid

May 31, 2011
    1,170
    15
    38
    meid, totaal geen probleem. Geniet lekker.
    Kijk, gerookte zalm die vacuüm verpakt is, rauw vlees, kaas van rauwe melk enz mogen natuurlijk niet.
    Maar friet, chinees, pannenkoeken, pizza enz..... kan echt geen kwaad hoor.
    Eet smakelijk zou ik zeggen;)

3. jessi

jessi Fanatiek lid

Mar 15, 2011
    2,304
    13
    38
    Female
    thuis mama
    Tiel
    Hey heppie

Ik eet het ook gewoon als jij gewoon je groenten en fruitjes eet kan het echt geen kwaad zei de dieetiste Tegen mij

4. noensje

noensje Bekend lid

Jul 25, 2011
    968
    0
    0
    In me holletje
    Ha heppie!

Ik begin ook met die schuldgevoelens om het maar zo te noemen, soms kom ik niet aan me fruit dan dwing ik me tot 1 appel pfff groente krijg ik zo op maar fruit heb ik toch weleens moeite mee.

5. Sallie

Sallie VIP lid

Sep 27, 2008
    8,257
    292
    83
    Voor de klas
    Noord-Holland
    Ik denk altijd bij mezelf, als ik een keer "slecht" eet dan geniet ik er maar van. Dan is het nog lekker! Als je je er ook nog schuldig over voelt is het al niet meer zo lekker ;).

Maar ik begrijp je goed hoor, let er zelf ook erg op. Maar toch zijn die friets af en toe wel erg lekker! (En het is toch gewoon aardappel?!) (A)...

6. Ligero

Ligero VIP lid

Aug 1, 2011
    6,823
    1,533
    113
    hihi op mijn werk eet ik sowieso 1 keer per week iets vets. Dan kan ik niet bij een cliënt eten en op kantoor kan ik niet gemakkelijk iets gezonds maken, vaak ook geen tijd voor. En dan heeft vriendje in het weekend ook weleens trek in pizza ofzo.
    Op deze dagen eet ik vaak wel wat extra fruit. Of bijv. kaas met komkommer op brood!

7. Onje

Onje Niet meer actief

Ben je gek ! Niet druk maken hoor dat is namelijk veeeel slechter voor je kindje!

Ik eet normaal gesproken iedere dag netjes aardappelen groente en vlees. Maar sinds ik zwanger ben krijg ik sommige dingen gewoon echt niet meer naar binnen!

Nu 25 weken zwanger en wat gaat er bij mij al een half jaar goed naar binnen !? Juist patat!!! Och ik ben er gek op ! Terwijl ik voor mijn zwanger schap daar juist niets van moest weten haha heeeeel vreemd!

Ik eet nog echt wel groente, fruit en de gezonde dingen maar eerlijk gezegd beduidend minder!
    Aan de ander kant ik rook niet (meer nu 1 jaar en 8 dagen och ik ben zo trots!!) ik drink niet, eet geen rauwe producten.

Heb het ook bij mijn vk neergelegd zij zegt dat het ook vooral belangrijk is hoe je je voelt! Geen stress, geen honger gevoel en vooral niet iets gezonds naar binnen werken omdat het "moet" en vervolgens uren misselijk rondlopen.

8. Blije Door

Blije Door Actief lid

Apr 10, 2011
    376
    1
    0
    Rotterdam
    Gewoon doen joh! Je mag toch ook genieten, je bent tenslotte niet op dieet:D Je kindje trekt toch alle benodigde vitamines bij jou vandaan en je merkt het vanzelf aan je energie of conditie wanneer je toch iets gezonder moet gaan eten. Ik eet elke dag bruine boterhammen met Nutella, compleet verslaafd eraan... Vanochtend dacht ik: ik neem een boterham met komijnekaas. Ik heb er zowat een uur over gedaan, met lange tanden :(

Je kan er natuurlijk ook voor kiezen om bij je patatje een tomaat te snijden of een komkommer te schillen en dat erbij te snacken ipv bijv de kaassouffle of kroket. Doe ik bijna bij elke maaltijd, gewoon omdat het lekker is!

Lekker eten hoor!!!

9. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

Nov 29, 2007
    11,895
    42
    48
    Geen probleem.. Baby heeft ook vetjes nodig om te groeien ;)

Ik heb de eerste helft van mijn vorige zwangerschap al niet fatsoenlijk kunnen eten, omdat mijn hongergevoel in de war was (geen honger, of na 3 happen vol). De 2e helft ging iets beter, maar kreeg niks meer binnen dan een normale volwassen vrouw (en dat was al proppen). Die extra boterham en schep groente haalde ik niet eens. En toch heb ik een gezonde zoon gekregen van 8 pond.. Hij heeft zijn voedingsstofjes dus wel gepakt.

Deze keer hetzelfde verhaal. En ik eet ook nog gerust weleens een patatje/pizza, al neem ik dan in de middag bij de thee bijv wat worteltjes of bij de boterham/avondeten wat komkommer en tomaat ernaast. Zolang het niet te vaak is, dan kan het echt geen kwaad.

10. mw21

mw21 VIP lid

Oct 24, 2010
    5,173
    168
    63
    Zorg
    't Westen
    Ken t ook! Maar slik tot t einde ook mijn mama plus vitamine op aanraden van mijn vk! :)

11. Foxter

Foxter Niet meer actief

chinees is toch geen slecht eten? Rijst met groente en kip enzo??

Wij eten elke week een keer chinees, een keer friet, en de rest van de week gewoon hollands eten zeg maar. Maar ik ga me niet schuldig voelen over dat soort dingen hoor, tis ook niet zo dat die frietjes rechtstreek door de placenta naar je kind toe gaan ;)

12. Loving

Loving Bekend lid

Apr 24, 2008
    904
    0
    16
    #12 Loving, Sep 14, 2011
    Last edited: Sep 14, 2011
    Over het algemeen zeg ik: gewoon lekker eten en niet piekeren. Aan de andere kant: denk ik niet dat een baby er alleen de goede stofjes uitfiltert. Het is niet voor niks dat je met bepaalde producten op moet passen, moet minderen of helemaal niet mag... Ook denk ik wel een beetje van: hij is nu in míjn buik, dus ik kies voor hem.

Voor mij is het wel belangrijk om 2 stuks fruit te eten en voldoende groente. Niet alleen voor baby's vitamientjes en groei, maar ook omdat de herfst toch vaak wat griepjes en verkoudheidjes meeneemt en dat vind ik minder als ik zwanger ben.
    Ik eet ook wat minder junkfood. Ook fijn voor jezelf: dan heb je na je zwangerschap alvast een gezond eetpatroon voor het afvallen (en minder kilo's om eraf te werken :). 2 x in de week zou ik persoonlijk wat veel vinden, maar ik weet niet wat je de rest van de week eet? Als dat verse piepers met bloemkool en een visje is ;) zou ik me er niet zo druk over maken.

Ik eet wel met regelmaat (prachtige term, zegt nog niks over hoe vaak haha) chocola :p , maar daar krijg je n blije baby van, zeggen ze ;) .

Ik vind het ook wel verschillen p.p. Als je veel misselijk bent, ben je al blij als je iets kan eten.

Geniet van je zwangerschap!

13. heppiedepeppie

Apr 6, 2011
    3,296
    1
    0
    leerkracht
    Eindhoven
    bedankt voor jullie reacties! Ik eet niet iedere week 2x slecht, meestal 1x. Ik eet nu ook veel rauwe worteltjes, heerlijk!

Fijn om te lezen dat er meer vrouwen zijn die ook gewoon af en toe snacken!

14. Happyness

Happyness Actief lid

Sep 10, 2011
    240
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hier had ik laatst nog een discussie over met een kamer vol vrouwen haha. Degene die van haar 1e zwanger was hield zich strikt aan wat wel en niet mocht qua eten. at ook veel gezonder e.d. Ik ben zwanger van de 2e en heb stiekem 1 keer een lekker broodje filet american opgegeten en er intens van genoten hahaha verder eet ik gezond zoveel ik kan maar als ik zin heb in patat haal ik dat gewoon. en een vrouw die dus 3 kids had zei dat ze bij de 3e overal schijt aan had en gewoon alles gegeten had, ook de dingen die ze niet mocht zoals rauwe vis en vlees enzo... terwijl ze zich bij de 1e ook heel netjes aan alle regels gehouden had.

Was wel een grappig feitje om even met jullie te delen!

15. Birgitte

Birgitte Bekend lid

Jul 13, 2010
    792
    0
    16
    Ach als je echt goed misselijk bent dan kun je wel groente willen eten, maar als je er van moet kokhalzen krijg je het echt niet binnen. Als een Bigmacmenu je dan wel aanstaat heb je iig wat in je maag... misschien niet het gezondste eten maar je maagje is gevuld:)
    Ik had me ook voorgenomen om gezond te blijven eten omdat we dat normaal altijd al doen... daar is dus helemaal niks van gekomen... mijn avondeten bestaat ook wel eens uit een boterham met pindakaas omdat dat op dat moment het enige is waar ik trek in heb... er is en groot verschil tussen willen en kunnen. Maar voor die baby maakt het niks uit want die ontrekt toch de stoffen aan mijn lichaam die het nodig heeft... tis net een klein parasietje:)

16. Loes1980

Loes1980 Fanatiek lid

May 31, 2011
    1,170
    15
    38
    Af en toe wortels eten is prima, maar niet te veel!!! In wortels zit veel vitamine A, en dat is weer net niet goed voor de bayb:( zucht

(ik heb toevallig laast bij bevallinsverhalen gezien dat er ook een zwangere was die veel wortels at en later achter kwam dat ze echt niet goed bezig was. Ze stond ervan te kijken en ik toen ook. Maar heb het wel onthouden. gisteren vertelde iemand me weer dat je moet oppassen met vit A (en dus ook met wortels)

17. MvS

MvS VIP lid

Oct 19, 2008
    5,563
    1
    36
    Vitamines slikken is sowieso een goed idee, maar je kindje pakt toch wel wat ie nodig heeft, dus als je te weinig groenten en fruit eet, is dat vooral lastig voor jezelf. Je kindje zal er weinig aan overhouden, hoor ;)
    Als je probeert minstens 4 a 5 dagen per week echt gezond te eten, dan kun je de rest wel een beetje aanklooien. Hoe meer gezond, hoe liever, uiteraard, maar voel je niet schuldig! Komt echt goed.

EDIT overigens is een gezond eetpatroon vooral een gevarieerd eetpatroon! Daar hoort dus ook wel eens een snack tussen ;)

18. zwangerevrouw

zwangerevrouw Fanatiek lid

Jul 22, 2011
    2,115
    222
    63
    Hoi

Voel je vooral niet schuldig. Je mag ook best lekker en ongezonde dingen eten. Weet je, vroeger was het alleen aardappelen en dan hadden ze 1x in de week een stukje vlees. Dat heeft ook geen schade aangebracht aan die kinderen.
    We hebben gewoon geluk met deze luxe maatschappij. Geniet ervan.

19. heppiedepeppie

Apr 6, 2011
    3,296
    1
    0
    leerkracht
    Eindhoven
    net wortelstamppot gegeten (jaja weer wortel hahaha) maar deze is niet zo goed gevallen, heb er echt last van!

Overigens wist ik niet dat worteltjes slecht waren in grote hoeveelheden. Ik eet ongeveer 1-2 zakjes van 300 gram per week rauw op. Dat is toch niet te veel?
    Bovendien slik ik multivitamine voor zwangeren en slik ik op advies van mijn dietiste ook nog 10 mg vitamine D extra (schijnbaar krijgen wij Nederlanders dat veel te weinig binnen)

20. kleintjevoorons

kleintjevoorons Fanatiek lid

May 9, 2008
    4,173
    2
    38
    Onderzoeker
    Noord-Brabant
    Ík heb zelfs een keer een week lang rauwmelkse kaas gegeten zonder dat ik het door had.... En niks aan de hand...

Share This Page