Hoi ladies, Als ik A- heb en mijn man B+, kan onze baby dan alleen een van onze bloedgroepen hebben? Of behoort A+, B- en AB+/- ook tot de mogelijkheden? Wij zijn daarnaast beiden rhesus C negatief, dus mijn kinderen dan per definitie ook? En ik lees op internet dat O overheersend is. Mijn moeder was O+ en ik heb A- net als mijn vader? Dus niet altijd dominant?
Een stukje genetica hier op zp Qua rhesusfactor weet ik het niet zo goed, maar met de bloedgroep zijn er verschillende mogelijkheden: O is altijd recessief, dus om bloedgroep O te hebben, moet je twee dezelfde genen hebben voor deze bloedgroep: ii A kan op twee manieren: AA, of Ai. Aangezien jouw moeder bloedgroep O heeft (ii), heb jij dus automatisch Ai, aangezien je sowieso een 'i' hebt gehad van jouw moeder. B kan ook op twee manieren: BB of Bi Voor jouw kind zouden dan de volgende mogelijkheden zijn Als jouw partner BB heeft, kunnen de volgende combinaties (BB x Ai): AB, Bi Dus bloedgroep AB of B Als jouw partner Bi heeft, kunnen de volgende combinaties (Bi x Ai): AB, Bi, Ai of ii Dus bloedgroep AB, B, A of O Hopelijk is het zo een beetje duidelijk
Wauw! Goede uitleg! Dankjewel! Mijn man moet Bi hebben want mijn schoonvader heeft O/ii Dus Ai en Bi maken 25% kans op iedere bloedgroep voor een kind. Rhesus factoren heb ik over gelezen idd. Als je allebei negatief rhesus D hebt, dan kan daar alleen een rhesus D negatief kind uit volgen. Uit alle andere combies kan rhesus positief volgen. Hetzelfde geldt voor Rhesus C en E. (hoofdletter is positief, kleine letter negatief). Je hebt DD, Dd, dD of dd. Alleen de laatste geldt als negatief. En net als bij bloedgroep, geef je 1vd 2 door aan je kind, waardoor je kind rhesus positief of negatief wordt. Ik heb dd en mijn man Dd, of DD. Schoonvader is rhesus D positief dus dD valt er uit als optie. En dus is de kans op een rhesus negatief kind 25%.