Einde dienstverband en vakantie dagen.

Discussie in 'De lounge' gestart door paula1984, 23 apr 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. paula1984

paula1984 Niet meer actief

Hoi,

Mag een werkgever bij einde dienstverband je verplichten de dagen op te nemen?
    Of mag je ook de dagen uitwerken en uit laten betalen?
    Wie weet dit?
    Kan er op internet niet wijzer van worden.

2. Evanesco

Evanesco Niet meer actief

Volgens mij ligt dat aan de onderlinge afspraken.
    Ben zelf ook wel benieuwd eigenlijk. Lees even mee.

paula1984 vindt dit leuk.
  3. TotalBella

TotalBella Niet meer actief

4. Damali

Damali Fanatiek lid

18 aug 2008
    1.238
    170
    63
    Nee dat mag hij niet verplichten, je mag gewoon uitwerken en ze laten uitbetalen.

5. Maev

Maev VIP lid

4 dec 2014
    6.071
    5.553
    113
    In principe is dat in onderling overleg, echter in de huidige tijd kan het belang van de werkgever bijvoorbeeld wel prevaleren wanneer er te weinig werk is om die dagen door te werken terwijl er tegenover voldoende vrije dagen staan om dat te ondervangen.

6. paula1984

paula1984 Niet meer actief

Ik denk dat dat nu dus aan de orde is idd.

7. catlady

catlady Bekend lid

26 jun 2013
    939
    397
    63
    Vrouw
    Nederland
    Zelf maak ik de afspraak om ze op te nemen. Bij uitbetalen van de uren wordt er meer belasting af getrokken geloof ik.

Hij mag je niet verplichten geloof ik.

8. Novi

Novi Niet meer actief

Toevallig recent betrokken geweest bij een conflict hierover. Zolang er nergens vastgelegd is (bijvoorbeeld in het reglement of je overeenkomst) dat je deze op moet nemen, kun je ervoor kiezen deze uit te laten betalen. Ook als de werkgever het hier niet mee eens is en ook in deze coronatijden. Dit is het antwoord van een arbeidsjurist een paar weken geleden :)

9. Majo1983

Majo1983 Fanatiek lid

1 feb 2013
    3.688
    2.387
    113
    Vrouw
    Broek
    paula1984 en TotalBella vinden dit leuk.
  10. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.548
    524
    113
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Ja er wordt in eerste instantie het hogere belastingtarief toegepast. Het is wel mogelijk dat je bij de belastingaangifte over 2020 alsnog een deel hiervan terug krijgt.

Dit soort zaken is altijd in overleg tussen werkgever en werknemer. De meeste werknemers kiezen ervoor een aantal dagen vrij te nemen voorafgaand aan de start in een nieuwe job. Anderen hebben liever nog een extra nabetaling ter waarde van de vrije dagen.
    Afhankelijk van de situatie van de werkgever kan deze er voor kiezen je het andere alternatief aan te bieden. Ik kan me best voorstellen dat een werkgever in de tijd juist liever niet een extra uitbetaling wil doen, en in plaats daarvan zegt, ik heb liever dat je de dagen opneemt.
    Zoals gezegd, alles in overleg, maar hij kan je niet verplichten.

11. linnim

linnim Fanatiek lid

24 mrt 2009
    2.027
    367
    83
    in nederland
    Denk je ook aan je transitie vergoeding als je dienstverband eindigt door rechtsgelde

12. G89

G89 VIP lid

18 sep 2008
    10.058
    1.291
    113
    Nederland
    Ik heb mijn verlof uren bijna allemaal opgenomen nadat ik te horen kreeg dat een vast contract er niet in zat. Als je ze laat uit betalen dan vallen ze onder bijzonder tarief en worden dus veel hoger belast en denk als je zelf niet hebt opgezegd, denk dan ook aan je transitievergoeding

Juffrouwminoes vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina