Wanneer zwemles?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door mamavanjuul, 23 jul 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mamavanjuul

mamavanjuul VIP lid

10 aug 2010
    11.954
    31
    48
    Vrouw
    Publieke sector
    Ik had even een discussie met mijn man, want wanneer start je met zwemles?

Ik wil het liefst zo snel mogelijk, zijn we er maar weer vanaf. Maar man wil liever wachten totdat we in het ritme van naar school gaan zitten. Daar kan ik ook wel inkomen.

Wanneer starten jullie met zwemles, dus echt voor Diploma.
    Ze zit verder dus nog niet op zwemmen, als baby wel eventjes gedaan trouwens..

2. pluk

pluk VIP lid

13 dec 2005
    16.246
    4.480
    113
    Dan moet je gaan informeren op de zwemscholen/baden bij jullie in de buurt.

Bij ons in het dorp mogen ze vanaf 5 jaar komen in een dorp verder al vanaf 4 jaar.

Wij hebben gekozen om vanaf 5 jaar te starten omdat we het al ingrijpend genoeg vonden om met 4 jaar met de basisschool te beginnen.

3. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.809
    3.339
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    Het hangt inderdaad van je kindje af. Met 5 jaar pikken ze het vaak wel een stuk sneller op en zijn ze er fysiek beter toe in staat.

Maar wat pluk al zegt: even informeren bij het zwembad of zwemschool waar je je kindje wil laten gaan lessen. Velen werken ook met wachtlijsten, soms wel van een half jaar ofzo. Dus dan is op tijd inschrijven toch wel belangrijk.

Wij zelf zijn overigens wel gestart met de oudste. Ze heeft 2 lessen gehad. Maar we hebben er al 4 jaar met haar op zitten zo ongeveer ;) . Van heel kleins af aan zwemt ze al en ze heeft ook behoorlijk kracht en uithoudingsvermogen. Eigenlijk zwemt ze zo ongeveer alles al wat ze moet kunnen voor A behalve het belangste (en moeilijkste) : Schoolslag en rugslag... :p . Maar omdat het zonde was om te stoppen zijn we nu gestart. Als het straks met school erbij te zwaar blijkt te zijn, moeten we even kijken wat we doen. We wonen in een waterrijke omgeving, dus ik vind het op zich wel érg belangrijk, dat ze zich ook met kleding aan kan redden als ze in het water valt.

4. Popkoorn

Popkoorn Niet meer actief

in februari word onze zoon 4

hij kan al redelijk zwemmen wij zelf oefenen al veel met hem als we gaan zwemmen

dus wij gaan voor een cursus van 7 weken in de zomervakantie dan is hij bijna 4,5 jaar en gaat hij 3 keer per week op zwemles

tenzij school voor hem te ingrijpend is dan wachten we gewoon tot hij 5 is.

5. nanni1996

nanni1996 Fanatiek lid

23 jul 2008
    3.640
    322
    83
    Hier met 4.5 waterwennen, daarna doorstromen voor a diploma

6. mamavanjuul

mamavanjuul VIP lid

10 aug 2010
    11.954
    31
    48
    Vrouw
    Publieke sector
    Het is hier vanaf 4 jaar, dus vandaar.

7. Gandor

Gandor Actief lid

13 mrt 2008
    292
    0
    0
    Bolsward
    Zwem al met mijn zoontje vanaf 6 maanden en hier mogen ze al echt op les met 4 jaar.
    Wel is onze zwemjuf zo dat als er al kindjes zijn die zelf kunnen blijven drijven ze al wat verder met hun gaat.

Heb hier ook hoe eerder ze kunnen zwemmen hoe beter. Heb aan de overkant bij ons een brede vaart zitten en ben dus nu al blij dat als hij het zwembad inspringt hij uit zichzelf al omhoog kan komen.
    Hij is nu 2,5 jaar

8. Bizzy

Bizzy Fanatiek lid

30 okt 2007
    2.828
    2
    36
    thuisblijf moeder
    rotterdam
    Boefje gaat hier starten voor zijn A diploma op 9-9 ( jaja de luxe op zondag:D) hij is dan net 4 geworden.

9. Aszz

Aszz Niet meer actief

Ik heb hem op zwemles gedaan toen hij net 4 jaar was.
    Dat was 3 x niks. Alleen maar willen spelen, het eng vinden en veel huilen. Dus na een paar keer er vanaf gehaald.
    Nu gaan we na de zomervakantie, dan is hij bijna 5 jaar, het weer proberen.

10. Jucade

Jucade VIP lid

20 jul 2006
    18.229
    1
    36
    Assemblagemedewerkster
    Hier va 5 jaar en hij doet t super goed!

11. Minimuisje

Minimuisje VIP lid

8 jul 2006
    8.361
    0
    0
    Zuid - Limboland
    Joris is vorig jaar juli begonnen (4 jaar en 3 maanden) en zwemt komende zondag af voor zijn A diploma.

12. mamavanukkie

mamavanukkie Fanatiek lid

2 jul 2008
    3.253
    16
    38
    Brabant
    wij gaan beginnen als hij 5 is, wilde wel eerder, maar nu is hij echt nog te speels. hij hangt heel graag bij water rond dus hoe sneller hoe beter hier.

13. Inge1973

Inge1973 Lid

22 jan 2009
    27
    0
    0
    Mijn dochter is met 4 begonnen maar dan duurt het lang. Ervaringen van andere leert dat ze het met 5 jaar veel sneller oppikken. Dus zoonlief gaat met 5 jaar beginnen.

14. Bri

Bri Niet meer actief

Onze zoon is 4 jaar en 4 maanden, en heeft nog geen zwemles. De overgang naar school was best pittig voor hem, hij is zo moe aan het eind van de week. En hij 'moet' ook best veel, in elk geval voor zijn gevoel. Daarom werkt het voor hem veel beter om niet ook meteen met zwemlessen te beginnen (naar onze mening).
    Hij ging n.b. al 4 dagen per week naar het kdv, dus hij was best wel wat gewend. Maar school (+ 3 middagen BSO) valt hem toch echt een stuk zwaarder, je merkt echt dat hij op is aan het eind van de week.

We gaan wel regelmatig met hem naar het zwembad en oefenen zelf, vooral gericht op plezier maken in het water. Hij 'zwemt' nu zelf met vleugeltjes om en heeft veel lol. Misschien dat we in het najaar maar eens met les gaan beginnen, maar misschien wachten we ook wel nog een half jaar - dan zouden we tegen die tijd een intensieve cursus kunnen proberen.

Het is natuurlijk van kind tot kind anders, maar de meeste zweminstructeurs adviseren om pas met 5 jaar te beginnen met echt lessen, omdat ze er anders véél langer over doen om het op te pikken.

15. Polletjepiek

Polletjepiek Niet meer actief

Van een bevriende zwemonderwijzer heb ik begrepen dat kindjes die met 4 jaar op zwemles gaan meestal tegelijk afzwemmen met kindjes die met 5 jaar op zwemles zijn gegaan. Dus ik zou er voor kiezen om met 5 jaar op zwemles te gaan.

16. Arja

Arja Bekend lid

2 nov 2008
    951
    0
    0
    Hier kan het al vanaf 3. Begint wel spelenderwijs natuurlijk. Wij hebben een boot en wonen aan water dus al kan ze volgend jaar alleen maar haar hoofd boven water houden dan ben ik al blij. Dus ik ga het proberen na de vakantie.

Oh ja, en wachten tot schoolzwemmen zou ik niet doen. Als er dan een kinderpartijtje is waarbij ze naar het zwembad gaan dan zou ze niet mee kunnen omdat ze nog niet kan zwemmen. En met vakanties en dergelijke is het ook handig als ze al kan zwemmen.

17. Angela2009

Angela2009 Niet meer actief

Mijn zoontje wordt in september 4 en ik wil hem eerst een paar maanden laten wennen op school en dan in januari ofzo gaan starten met zwemles.

Mijn zoontje is dol op zwemmen en nergens bang voor in het zwembad dus ik denk (hoop) dat hij het dus wel aan kan straks.

18. maartje1983

maartje1983 Actief lid

29 apr 2007
    184
    0
    0
    Onze zoon zal in november starten met zwemles.
    Hij is dan 4,5 jaar.

19. Moniki

Moniki Fanatiek lid

28 nov 2007
    1.305
    2
    38
    Hier kan het vanaf 4 jaar. Mijn zoontje heeft morgen z'n eerste zwemles :).

Hij zal het misschien niet zo snel oppikken als een 5-jarige, maar hij raakt in ieder geval wel vertrouwd met water.

Ik betaal trouwens een vast bedrag en daarvoor heeft hij onbeperkt zwemles, net zo lang tot hij z'n diploma heeft.

20. tulip

tulip Niet meer actief

ik zou het pas vanaf 5 doen, ze zijn met 4 jaar fysiek nog niet echt in staat om goed mee te doen. Sommige kindjes vinden het misschien wel hartstikke leuk, maar tis in 9 van de 10 gevallen een verloren jaar. Ik vind dat zonde van de inspanning van mn kind en van het geld.

Deel Deze Pagina