wanneer zwemles?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door dekilene, 25 jul 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.829
    19.166
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Ik vind zwemles geen vereiste.... Leren zwemmen is een vereiste!

Overigens gaat onze zoon t.z.t. wel op zwemles. We kunnen het betalen en ik vind het sociale stukje van samen sporten ook wel belangrijk. Het lijkt me voor onze zoon n ieder geval leuker dan het van z'n mammie leren. Maar als je het geld niet hebt en het zelf ook kunt, wat maakt het dan uit? Als ze maar leren zwemmen toch?

Oerigens is dit een bekende golfbeweging die om de zoveel jaar plaats vindt: Een deel van de ouders ziet blijkbaar onvoldoende het belang in van leren zwemmen en / of hebben zelf niet het geld / mogelijkheid om hun kind te leren zwemmen. Schoolzwemmen is dan een goed vangnet. Maar schoolzwemmen wordt door steeds meer gemeentes te duur gevonden en dus op steeds meer plekken afgeschaft. Bovendien gaan er toch 'maar' een paar kinderen dood per jaar. Na een paar jaar zie je dat 'maar een paar' langzaam oploopt naar 'toch iets meer' en dan zie je dat schoolzwemmen op steeds meer plaatsen terug ingevoerd wordt. Om na een paar jaar in een volgende bezuinigningsronde weer te sneuvelen. Is al deceniia aan de gang. Jammer dat er altijd kinderen moeten sterven om politici en ouders weer wakker te schudden.

2. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.387
    36.257
    113
    Ik vind zwemles een absolute vereiste, maar het is niet goedkoop, dus ik kan mij best voorstellen dat er mensen zijn die het echt niet kunnen betalen. Natuurlijk vind ik wel dat ze het dan op een andere manier moeten leren. Niet kunnen zwemmen in een land zo waterrijk als nederland is echt onverantwoord.

Maar kunnen zwemmen is niet afhankelijk van een diploma. Mijn man zwemt als de beste, maar heeft alleen A.

3. Joycey

Joycey Niet meer actief

Ik heb ZES JAAR LANG zwemles gehad en 4x afgezwommen voor mijn A-diploma maar niet geslaagd. Ik heb hem nooit gehaald. Ik zwem tergend traag en ben na een tijdje compleet uitgeput. Ik durfde nooit vanaf de kant in het water te springen en de badmeester gooide mij er dan in en was vergeten dat ik in paniek raakte, zodat hij mij er zelf ook weer uit moest halen met zo'n haak. Echt een drama!

Ben als peuter zijnde bijna verdronken in een meer en sinds die tijd altijd bang geweest voor water. Bij zwemles kregen ze het er niet meer uit. Ik vond het doodeng om water in mijn gezicht te krijgen. Zo erg dat ik nog steeds niet onder de douche kan staan met mijn gezicht onder de kraan (of in ieder geval niet van harte ;) ) Zwemmen doe ik natuurlijk wel regelmatig (zeker een keer of 15 per jaar, vooral met dit weer) maar het spetteren in mijn gezicht zal ik nooit tof vinden. En duiken van de kant, duikplank etc. doe ik hoogstwaarschijnlijk niet.

4. muis26

muis26 Fanatiek lid

S zit al op zwemles. begonnen toen hij 4 jaar was. hij vindt het super leuk en kan nu al even zonder bandjes blijven drijven. Iets wat ik erg belangrijk vindt om te leren. Als een kind gek is op water en zwemmen , waarom dan wachten vind ik?

5. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.819
    3.344
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    herinneringen van vroeger kunnen je keuze van nu wel beinvloeden, maar zouden dat niet moeten doen. Er is zoveel veranderd! Manieren van lesgeven, eisen aan de diploma's.

Als je nu afzwemt, dan haalt 99,9 % van de kinderen zover ik weet het diploma. Simpelweg omdat ze tegenwoordig ook wat meer stilstaan bij het psychische effect/pedagogische deel.

De nadruk ligt nu ook veel meer op 'zwemmen moet leuk zijn!' Helaas is het gewoon zo dat zwemmen ook veel geld kost - dus als er wat meer tijd was, zou zwemles nog leuker kunnen zijn.

6. Tigermommy

Tigermommy VIP lid

14 jun 2013
    5.350
    1
    0
    Thuisblijfmama van (bijna) 3 kindjes :)
    Lijkt me extra belangrijk voor jouw kids om dat extra vroeg te beginnen dus met peuterzwemmen / survival e.d. om ze juist watervrij te maken en dit te voorkomen...

7. BLiS

BLiS VIP lid

29 jan 2009
    27.768
    1
    38
    Vrouw
    Verplaatst naar 'peuter en kleuter'

8. Tigermommy

Tigermommy VIP lid

14 jun 2013
    5.350
    1
    0

Nou het is zeker niet goedkoop, ik denk als ik straks klaar ben met de oudste dat het me dik 1500-2000 euro heeft gekost. De jongste zal minder gaan kosten omdat deze sneller gaat maar alsnog een hele investering maar goed hoort bij je opvoeding vind ik persoonlijk.. Daarnaast doen onze kids minimaal 2 sporten dat vinden wij belangrijk om mee te geven aan de kindjes, ik ben allang blij dat de turnen in plaats van ballet heeft gekozen (haha scheelt veel geld haha)

9. Joycey

Joycey Niet meer actief

Ik was het zelf wel van plan ja :)
    Al weet ik dat ik er voor elk willekeurig kind in spring, hoor!
    Ik ben nu niet meer 'realistisch' bang, ik kan mij prima redden.

Ik waak er echter alleen heel erg voor wanneer mijn kinderen in 'open water' zijn. Van mijn ouders mocht ik na dat bijna-verdrinken-akkefietje (waar mijn vader overigens de schuldige van was; hij stond op een halve meter afstand!!!) nooit meer in open water zwemmen. Mijn moeder had mij wijsgemaakt dat er draaikolken en onderwatermonsters in zaten en dat alleen zwembaden met toezicht van een badmeester veilig waren. ;)

Ik wil zelf ook wel naar baby-, en peuterzwemmen t.z.t..

10. Tigermommy

Tigermommy VIP lid

14 jun 2013
    5.350
    1
    0

Je staat er tenminste zelf positief maar realistisch in dat is al ene heel belangrijk punt, dan komt het wel goed!!

11. Storm

Storm Niet meer actief

Echt? :$ Ik kan me haast niet voorstellen dat je je kind niet op zwemles laat gaan. En al is het niet voor diploma's in ieder geval wel om te leren hoe je boven water blijft. In dit waterrijke landje lijkt het me geen overbodige luxe. Maar goed, ieder z'n ding.

Ik heb toevallig gisteravond mijn zoontje opgegeven voor zwemles. Hij zal dan kunnen starten als hij vier is. Dit omdat hij altijd op babyzwemmen heeft gezeten en nu ook elke keer het diepe in wil en zich gewoon goed kan redden, ik zie dat hij het conditioneel aan kan en hij er gewoon heel veel lol aan heeft. Hij is niet bang voor water en dat is met zwemles een voordeel, maar een nadeel als je kind niet kan zwemmen en dus ook zonder pardon (en bandjes) het diepe bad inspringt. Hij kan redelijk boven blijven, maar het is toch wel een prettig idee dat hij dat straks ook kan zonder dat ik ernaast sta.

12. twinkle star

twinkle star Niet meer actief

Het is zeker niet goedkoop maar dit zou absoluut geen belemmering moeten zijn. Wanneer je zwemlessen niet kunt betalen kun je bij de gemeente een flinke vergoeding krijgen.

Ik ben van mening dat je je kindje vast zelf kan leren zwemmen maar dit haalt het bij lange na niet bij 2 keer per week naar zwemles gaan en het dus heel regelmatig doen om het goed onder de knie te krijgen. Ook vraag ik me af of ouders die het hun kindje zelf leren ook "trainen" op de wat langere afstanden. Dit is nl waar het bij een hoop kindjes aan schort.

13. sonja

sonja VIP lid

5 mrt 2006
    5.270
    0
    0
    bejaardenzorg
    DenHelder
    mijn dochter was 4 jaar en 8 maanden , in middels zit ze er alweer een jaar op en zit ze in badje 4 van de 7.

14. Druif78

Druif78 VIP lid

11 feb 2008
    9.724
    1
    36
    Mijn zoon was 4 jaar en 3 maanden. Eerlijk? Ik had liever zo rond de 5 gehad. Ze zouden dan fysiek sterker zijn,beter te instrueren etc. Echter vanwege de verwachte wachtlijst had ik hem bijtijds opgegeven en "ineens was hij 3 kwart jaar eerder aan de beurt dan gepland!
    Maar het gaat super! Hij was al erg watervrij, dat scheelt misschien. Hij vindt het erg leuk en hij boekt erg snel vooruitgang. Hier heeft het uiteindelijk dus wel goed uitgepakt!

15. Arevinol

Arevinol VIP lid

7 okt 2007
    7.759
    3
    0
    mama!
    Na de vakantie begint ze met de 'echte' lessen, ze is dan 4,5. Ze mag direct in badje 2 beginnen, omdat ze de slagen al kan door ouder&kind/peuterzwemmen.

Ik twijfelde eerst nog wel, omdat de juf zei dat ze nog wel snel afgeleid is. Al heb ik t idee dat ze t doorstromen wat afremmen omdat het heel erg druk is met lessen.

Maar op vakantie heb ik dr een paar keer helemaal zonder drijfmiddelen laten zwemmen in het diepe (zelf wel ernaast natuurlijk) en zwom ze zelfstandig naar de overkant. Dus ze is sterk genoeg, lijkt me. Alleen nog opbouwen om het langer vol te houden ;)

16. Kaboutermeis

Kaboutermeis Fanatiek lid

16 apr 2013
    4.184
    1
    0
    Hier in BE geen letter-diploma's maar afstandsdiploma's.

Het eerste is dat van 25 meter.
    Het volgende is 100 meter en de meeste lesgevers "eisen" dan ook dat je 1 minuut kan watertrappelen.

En zo bouwt het op tot maximaal 1500 meter. Maar dat halen weinig kinderen.

Ikzelf was 6 toen ik 25 meter zwom. Mijn zus was 3.5 toen ze het kon. Ze zag mij zwemmen en "wou dat ook".

Hier wordt zwemles overigens meestal echt wel beperkt tot 1 keer per week een half uur à 3 kwartier.

De meeste "lesgevers" zijn hier in BE overigens studenten. Die meestal wel graag zwemmen en zelf in een zwemclub zitten en een centje willen bijverdienen. Of studenten die voor leraar sport studeren. Een echt beroep is het niet en de meeste lesgevers vinden hun leerlingen via mond-aan-mondreclame.

Niks houdt je overigens tegen om als je als ouder zelf geregeld zwemt, je kind zelf op te leiden. Zwemdiploma's kunnen hier ook via de zwemlessen in de lagere school behaald worden.
    Al gaat het daar héél traag (1 leraar voor 25 kinderen en 1 keer zwemles om de 2 weken) en nemen de meesten toch privé-les om het sneller te laten gaan.

17. Kaboutermeis

Kaboutermeis Fanatiek lid

16 apr 2013
    4.184
    1
    0
    De "basis" en duiken heb ik overigens dus zelf via echte zwemlessen gehad. Maar al de andere diploma's heb ik via school gehaald. 1 keer per jaar hadden wij "diplomazwemmen". Kon je kiezen welk diploma je wou halen - in opbouwende volgorde.
    Heb eerst 100 gehaald, dan 500, daarna de 800, tussendoor de 250 (in 4 verschillende zwemstijlen en 50 meter met kleding aan) en aan 't eind de 1500.
    Maar er waren er genoeg die stopten bij 500 meter.

18. Niboma

Niboma Fanatiek lid

20 nov 2008
    1.439
    0
    36
    Vrouw
    Veluwe
    #58 Niboma, 25 jul 2013
    Laatst bewerkt: 25 jul 2013
    Voor mij is zwemles/ A+B diploma een absolute vereiste! Mijn oudste 2 gingen op zwemles vlak nadat ze 4 waren geworden, en hadden allebei net voor hun 6de verjaardag hun A en B diploma (en de oudste ook C). Onze middelste ging ook met 4 jaar, maar dat werd helemaal niks. Hij huilde de hele tijd, durfde niks, terwijl hij gek op 'zwemmen' is en helemaal niet bang voor water. Er zat geen enkele vooruitgang in. Op advies van de zwemleraar zijn we er na 8 lessen mee gestopt. Toevallig kregen wij vandaag de nieuwe oproep voor hem binnen, dat hij half september weer kan beginnen. Hij is eergister 5 jaar geworden. Voor hem was 4 jaar gewoon echt te vroeg.

Ze moeten van ons ook allemaal eerst hun A en B halen voordat ze op een andere sport/club mogen.

19. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.078
    3.866
    113
    Met 4 jaar en 3 maanden ging ze op zwemles, 10 maanden later had ze haar A diploma en 3,5 maand later ook haar B diploma.
    Met mijn zoontje wacht ik tot hij zo'n 4,5 jaar is, eerst wennen op school en wat beter leren luisteren naar de juf ;), verder zit het met zijn kracht en motorisch wel goed.
    Maar ja, dat zijn dus allemaal dingen waar je rekening mee moet houden, luisteren en zich concentreren, kracht en motoriek. Over het algemeen gaat het sneller als ze wat ouder zijn, als ik niet omringd (onze achtertuin ligt zelfs aan het water) door water zou wonen, had ik gewacht tot ze 5 zouden zijn, maar nu wil ik dat ze zich in ieder geval boven water kunnen houden, mochten ze er in vallen. En ik had zo'n lespakket, dus al zou mijn dochter er veel langer over doen, dan kostte me dat niets extra.

20. Storm

Storm Niet meer actief

De zwemschool hier houdt over het algemeen 4,5 aan. Dit staat op hun site:
    Wij adviseren overigens te starten met 4½ jaar. Kinderen in deze leeftijd zitten gemiddeld al een half jaar op de Basisschool, weten dat er een groep is waarin ze les krijgen, dat er een juf of meester voor de groep staat, ze krijgen gymlessen, kunnen fietsen etc. Dit alles is een goede basis om met zwemles te beginnen.

Mijn mannetje zit dan nog wel geen half jaar op de basisschool, maar als hij 4,5 is misschien ook nog wel niet. Maar hij is motorisch wel heel goed, dus waarom wachten.

Deel Deze Pagina