Onze cb-arts heeft geadviseerd vanaf nu 1 keer pap met opvolgmelk te geven, 1 keer groente en 1 keer fruit en 3 keer borstvoeding. Ik heb nu een probleem, want mevrouw moet niets hebben van opvolgmelk. Begint te kokhalzen als ik het aanbied. In alle vormen. Friso, Nutrilon, kant en klare melkpap, niks werkt. Weet iemand of ik de (rijstebloem)pap ook mag aanmaken met moedermelk, of weet iemand hoe ik mijn dochtertje aan de opvolgmelk kan laten wennen?
Ze zeggen ook dat je beter het flesje door iemand anders kunt laten geven. Je kindje moet jou nl niet ruiken, anders wil hij veel liever aan de borst.
wil jijzelf ook opvolgmelk geven? Als je namelijk liever bv geeft hoef je dit advies niet op te volgen. Je zou ook pap kunnen aanmaken met moedermelk. Daarnaast is het WHO advies 6 maanden exclusief BV dus in die zin zou je pas met fruit/groente etc. na 6 maanden hoeven beginnen. Nick hier zit nog op 5 BV en knoeit daarnaast sinds afgelopen weekend wat met fruit, wat ik hem in stukjes aanbiedt. Hij ontdekt en dat is voorlopig genoeg. Fruit vervangt echt nog lang geen BV hier en dat is niet erg. Ik denk wel dat ook Nick binnenkort aan KV moet wennen aangezien ik niet meer genoeg kan kolven op werkdagen, maar dat is dan omdat ik niet genoeg heb en niet omdat het CB zegt dat ik KV moet geven in plaats van BV. In principe kan een kind met alleen BV prima toe en hoef je er ook geen pap van te maken, omdat er genoeg voedingsstoffen in je BV zitten. Succes met je beslissing.
Ons meisje krijgt al wel groente en fruit. Haar darmpjes kwamen niet goed op gang, dus ze krijgt dat al vanaf 4 maanden (op advies CB) en dat werkte heel goed. Ik heb gisteren beslist dat ik niet aan de opvolgmelk ga. Ik heb gisteren eindelijk een beetje erin gekregen, kreeg ze een enorme reactie erop. Heel haart lijfje liep rood aan, spugen, uitslag... Ik weet dus nu wel zeker dat ze koemelkallergie heeft. Ik ga gewoon lekker pap maken met borstvoeding.
Groot gelijk lekker pap maken met borstvoeding. Biombim, verkrijgbaar bij reformwinkels, schijnt goed te mengen met borstvoeding. Als het goed is is daar rijstebloem en gewone pap (met gluten, dus nog niet aan te raden denk ik) van verkrijgbaar. Maar pap is opzich nog helemaal niet nodig hoor. Borstvoeding op zich is nog voldoende. Inge krijgt zelfs alleen nog maar een beetje groenten en sinds vandaag een broodkorstje naast de borstvoeding. En dat korstje wil ik nog niet elke dag geven, maar heel rustig opbouwen ivm de gluten. En als ik pap ga maken dan maak ik het ook met borstvoeding. Ik heb haar wel even borstvoeding met rijstebloem gegeven, maar ze raakte toen verstopt. Ze kreeg toen ook net groenten en ik ben toen weer even helemaal gestopt en verder nog geen pap gegeven. Hier op het CB hadden ze het ook over opvolgmelk en pap, maar dat zie ik nog niet zitten. Al hoop ik wel dat het kolven straks weer beter gaat, want dat lukt niet meer zo goed. Duikster ik kolf dus ook niet meer zo goed, maar wil bij de huisarts eens om van die neusspray gaan vragen (citonicine of zo, weet niet meer zo goed hoe het heet) om de tsr op te wekken. het schijnt goed te helpen. ik weet niet of je dat al gebruikt, maar misschien is het voor jou anders ook een idee. Ik hoop iig dat het een beetje wil helpen om meer te kolven.
jessicad thanks, ik gebruik de spray al een dikke maand, maar zelfs daarmee kolf ik niet meer genoeg..... In eerste instantie ging het wel prima. Maar op de een of andere manier wil mijn linkerborst gewoon niet meer. Daar komt nog maar zo'n 30-40 cc uit met kolven terwijl rechts wel gewoon 100-130 geeft.....
O o, ik hoop dat het hier wel gaat helpen, want anders ga ik ook niet aan de kv ontkomen denk ik aangezien mijn vriezer al bijna leeg is. nou ja dat merken we dan wel weer, alles wat ze binnenkrijgt aan bv is weer meegenomen. Ik heb trouwens ook dat de ene borst beter gekolfd wil worden dan de ander. Heel lang kon ik uit mijn rechter minder kolven en volgens mij krijgt inge er ook minder uit. maar nu 'doet' ie het ineens weer beter en kolf ik uit links juist minder, heel raar. Al kolf ik uit allebei nu sowieso minder . Maar hopelijk helpt de spray hier wel (iig even). Ik ben er nog niet aan toe om haar kv er naast te geven. Ik vind groenten en andere bijvoeding wel goed, maar kv, dat voelt toch weer anders. Ik hoop dat ze snel meer bijvoeding (groenten en fruit, etc) wil, zodat ze misschien minder flessen nodig heeft op het kdv. ik vind het makkelijker om een fles daarmee te vervangen dan met een fles kv. Stom he? Maar gevoelsmatig is dat toch heeeel anders. Hebben jullie dat nou ook? Misschien ook omdat je al zo lang moeite doet voor de borstvoeding en ja bijvoeding moeten ze op een gegeven moment toch hebben maar kv is dan toch anders, ik heb zo veel moeite gedaan in het begin om die niet nodig te hebben.
Jessicad ik weet niet hoeveel je Inge nu nog meegeeft naar het KDV maar kindjes van rond de 7 maanden hebben nog zo'n 500 cc aan melk nodig per dag. verder vocht kun je aanvullen met water, koude thee, diksap en dergelijke. Ik ben nu heel voorzichtig aan het kijken met water, omdat ik ook KV niet wil als het niet nodig is. Maar Nick een nog nauwelijks bijvoeding dus ik vermoed dat ik ook niet onder de KV uit ga komen. Maar ik herken je gevoel! Ik ben er dus ook nog niet uit, maar meer kolven lukt me echt niet en daar baal ik al stevig van. Maar heb me nu wel voorgenomen dit ook niet meer de boventoon te laten zijn, omdat ik dan alleen maar nog minder kolf!
Duikster lastig is dat he. Je wilt dan weer erg graag kolven en dan ligt er alleen maar meer druk op waardoor het juist helemaal niet meer gaat. Inge krijgt nu nog 2 flesje mee naar het kdv en een klein beetje groenten, maar dat is nog lang niet genoeg om een voeding te vervangen. Ik denk ook niet dat het goed is als ik het ga vervangen met water of iets, want ik ben bang dat ze dan te weinig calorieen binnenkrijgt. Ze is al geen zwaargewicht. Nick eet dus ook nog nauwelijks bijvoeding? Worteltjes vindt Inge heerlijk en die heeft ze vandaag goed gegeten, maar van de rest wil ze nog niet zo veel helaas. Geef je Nick bijvoeding a la rapley of gewoon gepureerd? ik pureer het en af en toe geef ik een stukje. Rapleyen op het kdv en bij opa en oma zie ik niet zo zitten, plus dat ze dan nog minder binnenkrijgt en ik wil het juist graag gaan opbouwen, haha. Deze week nog groenten en op mijn vrije dagen broodkorst, volgende week wat fruit erbij en de week daarna eens een beetje aardappel door de groenten. Maar ja dan ben ik dus ook al weer 2 weken verder en pas dan gaat het echt een beetje vullen (hoop ik). Maar ja als ik echt niet aan de kv ontkom, tja dan moet het maar. Het stomme is dat ik eerst zo iets had van als het met 6 maanden minder wordt ach jammer dan, dan geef ik wel kv mee naar het kdv. Maar nu het eenmaal zo ver is wil ik dat helemaal niet. En voelt het net alsof ik faal. Wat natuurlijk ook onzin is, maar het voelt net of ik nu te kort schiet. Ach ik ga gewoon eerst de spray proberen en nog even proberen het kolven weer op te krikken met op mijn vrije dagen extra kolven (vandaag heb ik al 3 keer gekolfd en bij elkaar heb ik nu toch een flesje, joepie) en als dat niet genoeg is dan moet ik het maar accepteren dat ze kv gaat krijgen. En in plaats van me schuldig te voelen kan ik dan misschien beter gaan genieten van de rust van het minder kolven en weer makkelijker een avond weg kunnen (want nu vind ik dat zo zonde van mijn afgekolfde melk en ben ik bang dat ik daardoor eerder kv moet gaan geven, omdat ik het zo slecht bijgekolfd krijg, maar weer eens lekker samen weg zou ook wel lekker zijn).
he Jessicad, Nick krijgt inderdaad sinds een weekje bijvoeding, rapley en soms ook een beetje gepureerd. Maar veel krijgt hij nu nog niet binnen inderdaad. Het is echt uitproberen. Als hij zo een stukje peer van 2 bij 2 cm opsabbelt ben ik al blij! Dus ook hier nog allesbehalve voedingvervangend! De laatste dagen komt hij ook voor mijn BV vaker, en heeft hij niet genoeg meer aan 5x. Ik zal dus wel weer een dipje hebben.....weer een....en de vriezer raakt hier ook akelig leeg. Ik heb er alleen inmiddels wel vrede mee dat hij dan maar kv bij gaat krijgen, want elke vrije dag 3 x extra kolven geeft voor mij te veel belasting en levert al met al nog geen produktietoename op! Ik hoop dus met zo min mogelijk KV uit de voeten te kunnen, maar heb me er wel bij neergelegd dat het gaat komen. Maar deze week red ik het denk ik nog wel zonder.....enne die avond weg zie ik ook wel zitten... ik weet dat ik vorige week toen mijn broer trouwde en Nick de hele dag en nacht bij mijn schoonouders bleef wel heb zitten stressen om genoeg voeding mee te kunnen geven....