Ik twijfel zo. Nu wel of niet het tongriempje door laten knippen?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Sjaam, 13 jan 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Sjaam

Sjaam Fanatiek lid

18 jun 2008
    1.112
    0
    36
    Zuid Holland
    Hallo,
    Ik heb een dochtertje met een te kort tongriempje. Haar tong is dan ook in de vorm van een hart. Ze is nu 6 maanden...
    Nu zit ik er heel erg over te twijfelen of ik het door zal laten knippen. Op het CB zeggen ze dat ik gewoon moet afwachten en dat ze er misschien geen last van krijgt.
    Maar het oog wil ook wat. Ze kan haar tong niet uit haar mond steken en als ze ergens aan likt, doet ze dit met het midden van haar tong wat ze naar buiten drukt. Niet echt heel mooi.
    Maar ik vind het zo zielig om te laten doen.

Kunnen jullie hier wat over zeggen.
    Heeft iemand hier ervaring mee?

2. Wup

Wup Fanatiek lid

23 apr 2007
    4.912
    1
    36
    Wij hebben de tongriem door laten knippen toen Jacob 10 dagen oud was. Ik kreeg enorme tepelkloven vermoedelijk door de te korte tongriem. Ook hij kreeg zijn tong niet goed uitgestoken. Als we het nu niet zouden laten doen, moest het naar alle waarschijnlijkheid later alsnog. Hij kon moeite met goed praten krijgen en later met tongzoenen :)

Wij hebben het laten doen door een verloskundige die hier voor aangeschreven staat. Ze deed het gewoon bij haar thuis met een klein schaartje. Het stelde echt niks voor, hij huilde nog geen 30 seconden. Daarna even aangelegd en hij heeft er verder helemaal geen last van gehad.

Ik zou het nu wel laten doen, als je wacht wordt het tongriempje stugger en wordt het pijniljker. Misschien moet het op latere leeftijd dan zelfs wel onder narcose. Het lijkt heel zielig, maar het valt echt mee hoor.

3. yake

yake Fanatiek lid

25 jun 2006
    2.791
    0
    0
    Ik heb het bij mijn jongste laten doen toen ze zo'n 5 weken was. Dit omdat ze ongelofelijk vaak aan de borst wilde, ze kon gewoon niet goed drinken. Ik zag gelijk verbetering.

Je kindje doet het (neem ik aan) al zes maanden hartstikke goed. Ik zou het dus niet doen. Blijkt dat ze als ze groter is problemen krijgt met praten, dan zou je het nog eens kunnen overwegen.

Ik weet ook niet of het zo maar wordt gedaan als er geen problemen zijn.

Vergeet niet dat hoe ouder ze zijn hoe meer pijn het doet. Op deze leeftijd zou het sowieso verdoofd moeten worden (bij mijn dochter niet omdat ze nog erg jong was). Ook kunnen ze er een 'trauma' aan over houden. Dit werd me destijds verteld in het ziekenhuis.

Succes met het nemen van je beslissing!

4. yake

yake Fanatiek lid

25 jun 2006
    2.791
    0
    0
    Met zes maanden (volgens mij vanaf 3) wordt het al met verdoving gedaan.

5. Wup

Wup Fanatiek lid

23 apr 2007
    4.912
    1
    36
    Oh oke, dat wist ik niet, ik dacht pas na een jaar ofzo.

6. marline1983

marline1983 VIP lid

11 jun 2006
    9.402
    1
    0
    hengelo
    ik zou het zo snel mogelijk laten doen heolanger je wacht hoe meer pijn/en problemen je kunt krijgen

ook bestaat de kans dat je kindje spraak problemen krijgt met praten

7. MvLiam

MvLiam Fanatiek lid

10 apr 2009
    2.053
    0
    0
    Nog druk aan de studie
    Assen
    Mijn zoontje heeft ook een korte tongriem maar hij heeft er geen last van, ook niet met de borstvoeding. Hij kan inderdaad ook niet zo goed likken en zijn tong uitsteken maar volgens mijn huisarts en CB hoeft hij niet geknipt te worden.

Nu hij iets ouder is (13 maanden) merk ik niet van spraakproblemen, hij kletst veel en kan alles tot nu toe zeer netjes uitspreken.
    Mocht hij last krijgen dan kunnen we er altijd nog voor kiezen om het tongriempje te laten klieven.

8. mamajanneke

mamajanneke Fanatiek lid

22 mei 2007
    2.688
    4
    38
    Vrouw
    hier met 6 maanden en 2 weken tongriempje laten knippen door de kno arts.
    Eerder kon het hier in het ziekenhuis niet. wij hebben het heel bewust gedaan omdat de kans groot is dat hij praatproblemen krijgt en dan als nog met 4 jaar moet.
    nu hebben ze er nog weinig weet van. hij moest een paar uur nuchter zijn en is in slaap gebracht en 10 min later kon ik weer bij hem en na een uurtje mocht hij weer bv en mee naar huis.
    op latere leeftijd kan het veel pijn doen waardoor ze miswschien niet willen eten of drinken en dus langer moeten blijven en dat ze dus bewust pijn hebben.

9. Blij ei

Blij ei Fanatiek lid

20 aug 2008
    1.719
    0
    0
    Hoi,

Kan me voorstellen dat je twijfelt. Ons zoontje had ook een te kort tongriempje. De kraamhulp zag dat in de eerste week maar omdat bv goed ding zei ze dat er niets gedaan hoefde te worden.

Nadat ik me meer had verdiept werd ik steeds meer overtuigd om het wel te doen. Het is nu nog een kleine ingreep en vooral de kans dat ze spraakgebrek kunnen krijgen was de reden om het te laten doen. Het stelde inderdaad niets voor, meer ingrijpend voor mama dan voor Boaz. Maar omdat jouw dochterje 6mnd is weet ik niet of dat heel anders is.

Succes met de keuze!

Misschien ken je deze link al over tongriempje:
    Borstvoeding.com: kenniscentrum voor borstvoeding

10. Dottie

Dottie Bekend lid

8 mrt 2009
    665
    0
    0
    Bediende
    Mijn oudste had ook een tekort tongriempje. Dat is al op dag 3 of 4 geknipt, toen we nog in het ziekenhuis waren. Hij heeft er verder geen last van gehad.

Succes met je keuze!

11. Sjaam

Sjaam Fanatiek lid

18 jun 2008
    1.112
    0
    36
    Zuid Holland
    Hier was ik al bang voor. Ik vind het niks dat ze dan onder zijl gebracht wordt. Maar als het moet. Maa dan heb ik meteen een vraag. Kreeg je zoontje dan ook een infuus?
    Dat hoop ik niet want ik wete zelf dat dit heel erg pijn kan doen.
    Graag hoor ik van je.
    En bedankt voor de reacties. Als ik eruit ben laat ik het weten.
    Heb je trouwens een verwijzing nodig?

12. mamajanneke

mamajanneke Fanatiek lid

22 mei 2007
    2.688
    4
    38
    Vrouw
    Nee hoor hij heeft geen infuus gehad. ik kwam op de kinderafdeling en moest daar wachten samen met hem tot we aan de beurt waren. toen kreeg ik een groene jas aan en mocht met hem mee naar de ok. daar ben ik gebleven tot hij onder de narcose was. is heel licht met een kapje gebeurt dit en 10 min. later was hij al weer bij en na een uurtje of 2 mochten we samen weer naar huis en had hij nergens meer last van.
    Ik heb de verwijzing via mijn kinderarts en moest eerst naar de kno zodat hij kon beoordelen of het nodig was of niet.
    Dylarius had ook een hartjestong en kon zijn tong niet uitsteken en ook de bv gaf problemen omdat hij zijn tong niet goed kon gebruiken. In de kraamweek was dit al ondekt maar het was zo kort dat de vk dit niet durfde te knippen en het zh beleid hier is dat kinderen onder het half niet onder narcose komen als het niet heel noodzakelijk is.
    Je zou via je ha dus een verwijzing kunnen vragen voor een kno arts.
    Ik ben blij dat ik het gedaan heb. hij kan nu zijn tong uitsteken en na de operatie ging de bv veel beter en begon hij te brabbelen en beter brood te eten.

als je nog vragen hebt dan stel ze maar hoor.

13. Chantico

Chantico Niet meer actief

Ik dacht dat behalve knippen de tongriem ook voorzichtig los getrokken kon worden met een klein, kort rukje. Heb ik daar niet eens iets over gelezen (en filmpjes van gezien) op borstvoeding.com? Dat leek me nóg minder ingrijpend dan knippen.

Als een kindje zijn/haar tong niet kan uitsteken of met het puntje van de tong ergens aan kan likken, dan lijkt me dat toch wel genoeg reden om een behandeling uit te voeren. Moet je de letter L (lalala), T, D, N en bij sommige uitspraken de R eens zeggen zónder het puntje van je tong te gebruiken. Of lekker een lollie of ijsje likken. Of tongzoenen. Of een restje eten uit je achterste kies werken.

Zegt het CB dan dat het vanzelf nog langer kan worden ofzo?

14. mamajanneke

mamajanneke Fanatiek lid

22 mei 2007
    2.688
    4
    38
    Vrouw
    dat klopt, maar dat is alleen in de kraamtijd, dan is het vliesje nog niet vlezig. bij ons was het echter veel te kort en is het daarom niet gedaan en dus later pas gekliefd.

15. minou

minou Fanatiek lid

30 aug 2006
    1.490
    0
    0
    Ons zoontje heeft ook kort tongriempje. Maar zolang een baby goed drinkt dan wordt er niks aangedaan.KA zei dat het zelf ook nog ging oprekken .Ze doen ze liever niet zo jong onder narcose en je hebt ook infectiegevaar vertelde hij.
    Hij is nu 7 maanden.
    Ben benieuwd hoe het straks met praten zal gaan...

16. Sjaam

Sjaam Fanatiek lid

18 jun 2008
    1.112
    0
    36
    Zuid Holland
    Het CB zegt dat ik gewoon moet afwachten(dat is het antwoord op al mijn vragen geloof ik).
    Wat ik vooral heel erg vind is dat dit korte tongriempje waarschijnlijk de reden is geweest dat de borstvoeding niet is gelukt. Het lukte haar niet om houvast te krijgen en om voldoende te drinken. heel jammer.
    Maar ik denk dat ik het toch door ga laten knippen. Het infuus zou me tegen gehouden hebben.
    Wordt er ook een klein hechtinkje in gezet?
    Moet vrijdag naar de HA zal het gelijk even vragen. Jullie horen van me.
    En mamajanneke, ik zal je zeker nog wat te vragen hebben, maar het schiet me nu even niet te binnen. Ik weet je te vinden.;):p
    Bedankt allemaal voor jullie reacties.:)

17. bianca1711

bianca1711 Actief lid

10 dec 2006
    132
    0
    0
    vve medewerker
    hoofddorp
    Andro zijn tongriempje is met 5 dagen doorgeknipt. Het was niet heel erg te kort, maar de verloskundige deed het liever nu als later, omdat er anders spraakproblemen kunnen komen en ze last kunnen krijgen met eten en drinken.
    Ook hoefte het toen niet onder verdoving omdat de zenuwen ofzo niet volgroeit waren. Als ze er later achter kwamen moest hij onder narcose worden gebracht.
    Hij heeft niet echt gehuild. hij kreeg een klem in zijn mond en de VK knipte met een schaartje het riempje door. Het heeft niet eens gebloed. Ik moest harder huilen als hem :D

Ik zou het denk ik wel doen als ik jou was. Kijk idd ff wat je HA zegt.

En mamajanneke heeft het meegemaakt en daar is het goed bij gegaan en haar kind begon meer te brabbellen en beter te eten.

18. Sjaam

Sjaam Fanatiek lid

18 jun 2008
    1.112
    0
    36
    Zuid Holland
    Nou vandaag was de dag.
    We zijn bij de KNO arts geweest. Binnen 10 sec was het gebeurd. Ik moet eerlijk zeggen dat ik niet heb gekeken, maar papa heeft haar vast gehouden.
    Ze is niet verdoofd. Er werd een spatel in haar mond gedan die haar tong omhoog hield en meteen daarna is het riempje doorgeknipt. Ze had wel bloed in haar mond, wat meteen veel lijkt maar dat viel wel mee. En brullen natuurlijk. Thuis gelijk latenb drinken en niks meer aan de hand. Ben blij dat we het hebben laten doen!!!!!
    Nog bedankt voor jullie adviezen en verhalen

19. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.809
    3.339
    113
    zwemjuf
    zuid-holland

Fijn dat het uiteindelijk mee viel!!! En ook dat het nu dus maar gebeurd is :)

20. horselover

horselover Fanatiek lid

24 aug 2008
    2.518
    1
    0
    Ik vind het super dat je die keuze hebt gemaakt!
    Dochter en zoontje van mijn zus hebben het allebeid. De huisarts die toen ook de bevalling heeft gedaan wilde er niets aan doen.
    Dochter is nou 13 jaar en laat het binnen kort dus losknippen!
    Haar zoon van 11 jaar zei ook al waarom niet direct gedaan?

Dus ik vind het goed van je dat je die keuze hebt gemaakt!

Deel Deze Pagina