Wel of geen speen tijdens borstvoeding??

Discussie in 'De babyuitzet' gestart door Troel, 10 feb 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Troel

Troel Niet meer actief

Hoi meiden,

Ik wist niet precies waar ik deze vraag kon plaatsen.. Zit hier wel redelijk goed denk! ;)

Ik heb al allerlei speentjes gekregen/gekocht. Maar wil ook borstvoeding gaan geven. Nu hoorde ik dat je dan beter geen speen kunt geven.. Klopt dat? Wie weet er meer van?

Alvast bedankt!

2. Anna27

Anna27 Fanatiek lid

7 feb 2011
    2.484
    0
    0
    Als het even kan, zou ik proberen om geen speen te geven. Het hoeft namelijk helemaal niet zo te zijn dat je kindje een grote zuigbehoefte heeft. Ik zie heel vaak moeders die dat speentje met alle mogelijke moeite in het mondje van hun kind proberen te stoppen en houden...
    Mijn laatste kraamverzorgster vond op dag 8 dat mijn zoontje een speen nodig had, vanwege zijn grote zuigbehoefte. Inmiddels is hij bijna twee, en ik heb niet de indruk dat ik hem voorlopig van de speen af krijg (is ook niet het goede moment nu...). Balen!
    Met mijn dochtertje wil ik eerst gaan proberen om de zuigbehoefte met aanleggen te bevredigen. Ik besef dat dat lang niet altijd werkt, maar zo snel als vorige keer wil ik niet aan de speen toegeven....

Men heeft het trouwens ook vaak over tepel-speenverwarring, en ik denk dat jij daarop doelt, maar ik las laatst ook ergens dat dat helemaal niet met zekerheid is aangetoond.

Het beste advies is wat mij betreft nog altijd: vertrouw op je eigen gevoel!

3. Ligero

Ligero VIP lid

1 aug 2011
    6.823
    1.533
    113
    Eergisteren bijeenkomst over borstvoeding gehad, de eerste 6 weken geen speen ivm andere zuigtechniek!

4. babyproject

babyproject Niet meer actief

Ons meisje had ook grote zuigbehoefte. Na een week had m'n pink er geen zin meer in en hebben we een speentje geïntroduceerd.
    Ik had juist geen zin om de zuigbehoefte te bevredigen met vaker aanleggen. Voor je het weet, zit je de hele avond met een baby aan je borst te clusteren.... Nee, bij mij was de borst heel duidelijk alleen voor voeding. Het is ook slecht voor je tepels als je je baby toestaat te sabbelen ipv echt drinken.

Het is inderdaad wel vervelend als je een speentje niet op tijd afleert... Wij hadden het inmiddels ook al gedaan moeten hebben.... maar alsnog heb ik liever een speentje dan duimen. Dat is pas lastig afleren!

5. babyproject

Ik weet wel dat je pas na 6 weken een flesje moet/mag geven ivm andere zuigtechniek en mogelijke tepel-speenverwarring. Maar juist in die eerste 6 weken is de zuigbehoefte enorm. Het is volgens mij helemaal niet erg dat de zuigtechniek anders is. Op een speentje sabbelen ze vooral en uit de borst drinken ze. Mijn meisje heeft dit nooit als verwarrend beschouwd.

6. Poppe

Poppe Bekend lid

3 dec 2009
    504
    0
    0
    Rotterdam
    Ik heb anderhalf jaar borstvoeding gegeven, en mijn dochter slaapt 's nachts ook met een speentje. Nooit problemen mee gehad.

In de eerste maanden heeft ze het speentje ook regelmatig overdag gehad als ze na een voeding en schone luier en ondanks knuffelen en wiegen etc. nog huilde en we gewoon niet wisten wat er was... Als je babytje huilt gaat dat door merg en been, dus als je hem/haar met een speentje wel gelukkig kunt maken... fijn!

Als je babytje goed snapt hoe het moet aan de borst, is er niets op tegen om daarnaast ook een speentje te gebruiken.

7. Troel

Troel Niet meer actief

Super de reacties!! Dank jullie wel!!!

Anna27: Ja ik doelde indd op verwarring, tepel/speen

8. Marieke1983

Marieke1983 Niet meer actief

Dat is idd het advies, maar zo zwart wit is het in de praktijk niet.

Je moet ermee uitkijken als je bv geeft, zodat je geen behoefte aan eten stilt met het speentje. Maar meestal geeft dat geen problemen.

Je kindje geeft aan of een speen nodig is of niet. Mijn oudste had bijv zo'n grote zuigbehoefte dat alleen de borst echt zwaar involdoende was. De tweede dag zijn we op advies van de vk aan een speen begonnen. Dat bracht veel rust en al snel kende ik het verschil tissen eetbehoefte en zuigbehoefte.

Bij mijn tweede toch ook een speen gaan geven na een week. Ik wilde graag zonder, maar wederom een zuigbehoefte die met alleen borst niet te stillen was. De lk kwam om te helpen met goed aanleggen en zij zei dat tepel/speen verwarring. Wel bestaat, maar dat zij het in 15 jaar nog nooit tegen was gekomen.

Ik zou ook niet tevee, spenen kopen. Misschien wil je kindje er geen, of precies een merk dat je niet in huis hebt. Mijn oudste pakte bijv alleen bibi, mijn jongste alleen avent.

9. rebekka84

rebekka84 Fanatiek lid

27 jan 2011
    1.930
    184
    63
    Ze raden het af, maar hier gaven ze in het ziekenhuis al meteen een speen aan mijn zoontje. Hij heeft nooit last gehad van tepel/speen verwarring. Misschien scheelt het wel dat hij hier ook meteen kv bijgevoed moest hebben van het ziekenhuis. Als je zonder kan zou ik het zonder doen, maar is geen ramp als je het wel gebruikt.

10. Marise

Marise Fanatiek lid

10 apr 2009
    1.588
    1
    0
    Onze zoon heeft ontzettend goed gedronken (bv) en had ook een speentje vanaf week 1. Meneer had een behoorlijke zuigbehoefte en het speentje was voor ons echt een uitkomst. Nooit problemen met de bv gehad.

Opzich hoef je nu geen speentje te kopen, onze vent had een voorkeur en wilde maar 1 bepaald speentje. Dus als je allemaal verschillende speentjes hebt zul je merken dat hij/zij er straks maar één type wil hebben. Speentjes gewoon pas kopen wanneer het nodig is.

11. Be Happy

Be Happy Niet meer actief

Hier hetzelfde.

Speen en borstvoeding was en is geen enkel probleem.

12. MoesCH

MoesCH Fanatiek lid

23 jan 2009
    4.303
    1.389
    113
    Vrouw
    mijn zoontje had na de 1e week een speentje.. en BV ging hartstikke goed hoor, heb het 13,5 maand gegeven..

vond t wel moeilijk om het af te leren want hij was er erg aan gehecht.. de eerste 2 avonden heeft hij er ff om gehuild.. maar daarna niet meer.. hij is nu al bijna 3 weken speenvrij!

13. maartje84

maartje84 VIP lid

8 okt 2008
    12.811
    4.453
    113
    Punnikexpert
    Import ergens
    Hier de zuigbehoefte altijd met de borst opgelost. Ik las dat iemand hier dat niet wilde ivm sabbelen en geen zin had om te clusteren.
    Clusteren kan vermoeiend zijn, maar is wel in het belang van het kindje én in het belang voor je productie als je het langer dan een paar maand wilt volhouden. Hoe meer kliertjes gestimuleerd worden, hoe beter je voedingen zullen gaan.

Lees anders eens het boek borstvoeding van Stefan Kleintje, staat een hoop in!! :)

14. babyproject

Ach, dat is onzin. Even bot gezegd. Het is een keuze die je maakt.
    Mijn voedingen gingen juist fantastisch en dochterlief groeide als kool, maar ik heb bewust ervoor gekozen de borst niet als troost te willen gebruiken.
    Zuigbehoefte oplossen met de borst kan er in veel gevallen voor zorgen dat je kindje juist niet optimaal drinkt per voeding, maar liever vaker op de dag (en nacht) komt voor een slokje. Veel korte voedingen op een dag heeft mijn inziens geen meerwaarde en ik vind het een onnodige "belasting", voor moeder en kind! (en niet te vergeten: eventuele andere kinderen)

Dit natuurlijk los van regeldagen, wanneer je inderdaad het best je baby zo vaak mogelijk kan aanleggen.

Maar doe niet alsof clusteren een essentieel onderdeel is van borstvoeding geven. Als je kindje daar behoefte aan heeft, ja, natuurlijk doe je dat. Maar borstvoeding kan ook meer dan prima zonder.

15. bwoe

bwoe Actief lid

14 jun 2009
    180
    0
    16
    NULL
    NULL
    Wanneer de speen op een juiste manier gebruikt wordt, kan er in principe geen tepel-speenverwarring optreden, zelfs niet in de eerste 4 tot 6 weken.

Tepel-speenverwarring treedt op bij verkeerd gebruik van de speen. Als een kind honger heeft, gaat huilen en deze behoefte vervuld wordt met een speentje, dan kan er zuigverwarring optreden omdat het de link legt tussen honger en een speen.

In de praktijk wordt nog steeds gezegd dat je de eerste 4 weken niet met een speen moet beginnen omdat het soms verschrikkelijk moeilijk is om het verschil tussen zuigbehoefte en honger te zien. Je kent de signalen van je kindje misschien nog niet goed waardoor je de speen op een verkeerde manier kan gebruiken. Wanneer je zeker weet dat het geen honger is (en dat kun je m.i. de eerste 3/4 levensdagen nog niet weten!) dan kun je gerust een speen gebruiken. Bij twijfel gewoon niet doen.

Ik ben verloskundige en ik zie meerdere kraamgezinnen per week. Ik ben in alle jaren nog nooit een geval van tepel-speenverwarring tegengekomen bij goed gebruik van de speen. Wel bij slecht gebruik!! Namelijk ouders die "gek werden van het gehuil" en ten einde raad de speen hanteerden (terwijl bijv. ondervoeding de reden van het huilen en zuigen was).

16. Amaryllis

Amaryllis Fanatiek lid

24 aug 2008
    3.708
    4
    38
    Hier ook direct een speentje gegeven hoor :) En heb toch echt een jaar borstvoeding gegeven!

Persoonlijk was ik echt onwijs met dat fop-ding. Mijn dochtertje was heel snel overprikkeld en dan hielp een speentje. Een fopspeen zorgt er namelijk voor dat een kindje wat meer naar binnen gericht raakt (o.a. daarom is het ook niet goed voor de spraak ontwikkeling als je m op de lange termijn te veel geeft), en hier zorgde dat er voor dat ze dingen wat beter kon handelen. Naarmate ze ouder werd ben ik het speentje steeds minder gaan gebruiken, en nu heeft ze hem alleen nog in bed.

Onze kraamhulp zei toentertijd dat speen-tepelverwarring vooral voorkomt bij prematuurtjes. Als een baby gewoon gezond is kan het meestal niet zoveel kwaad. Ik heb heel regelmatig een troostborst gegeven en sta daar ook helemaal achter, maar soms kan een speentje nét dat beetje steun en rust geven dat er extra nodig is. Zowel voor moeder als kind!

17. Marise

Marise Fanatiek lid

10 apr 2009
    1.588
    1
    0
    KLeintjes kunnen nog goed het onderscheid maken tussen speen en borst en de verschillende zuigtechnieken. Hier dus ook nooit een probleem.

Ik wilde mijn borsten niet als troost/clusteren gebruiken. Ben niet zo van het clusteren. Wil niet steeds met mijn shirt omhoog bij zuigbehoefte of troost. Kan ook op andere manieren opgelost worden.
    Ik had gelukkig zat voeding dus geen problemen.

Doen waar je je zelf prettig bij voelt.

18. Marise

Marise Fanatiek lid

10 apr 2009
    1.588
    1
    0
    Die speen was hier inderdaad ook gewoon een uitvinding en eigenlijk vanaf 4/5 maanden alleen maar gebruikt om in slaap te vallen. Overdag krijgt hij hem nu nooit meer. Alleen met slaapjes tijd.

Vaak denken mensen bij een speen aan kinderen die al lopen en continue met een speen in hun mondje zitten. Hoeft dus niet.

Maar goed. Ik dwaal een beetje af van je vraag: een speen en bv gaat prima samen.

19. Loki09

Loki09 VIP lid

2 okt 2009
    7.631
    2
    38
    Brabant
    Bij borstvoeding raden ze aan om pas een speentje te gebruiken als het helemaal goed op gang is dus na een paar weken.
    De honger signalen zijn veel moeilijker te herkennen met een speen en dan verstoor je het vraag/aanbod principe.

Hier met 6 weken een speen aangeboden en die heeft ze een paar weekjes gebruikt (maar dan ook echt maar 5 minuutjes om in te slapen of als ze jengelig was). Na 3 maanden pakte ze haar duimpje zelf en was de speen passé. Inmiddels duimt ze ook nog nouwelijks
    Ideaal wat mij betreft, hoeven we ook niets af te leren straks ;)

20. Marieke1983

Marieke1983 Niet meer actief

@bwoe, handig, nog een vk erbij hier ;) ik ga volgend jaar aan de opleiding beginnen als het goed is :)

Ontopic, jij hebt het dus ook nooit gezien, mijn lk zei hetzelfde, dat je enkel moet uitkijken voor verkeerd gebruik.

Deel Deze Pagina