Verh. kans nekplooitmeting, positieve na vruchtwaterpunctie

Discussie in 'Onderzoeken en echo's' gestart door Haags Zonnetje, 25 jul 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Haags Zonnetje

Haags Zonnetje Actief lid

26 jun 2008
    173
    0
    16
    Beste meiden,

Ben op dit moment ruim 9 weken zwanger en we moeten nu beslissen of we wel/niet een nekplooimeting willen. Hier zijn we nog niet over uit en moeten hier nog hard over nadenken. We zijn nu na 2 IUI's en 3 ICSI's zwanger geraakt en vragen ons af of we mocht het kindje bv Downsyndroom hebben weg zouden laten halen.

In het ziekenhuis vertelden ze ons dat wanneer je besluit om een nekplooimeting te doen en mocht deze niet goed zijn dat je dan verplicht de punctie MOET doen, wat ik een beetje raar vond, wil het nl dan nog altijd zelf besluiten.

Mijn vraag is nu, zijn er meiden die een nekplooimeting hadden waaruit kwam dat zij verhoogde kans hadden op een ziek kindje en waaruit in de punctie was gebleken dat er niets aan de hand was, of dat het kindje gewoon gezond geboren was?

Alvast bedankt voor jullie reacties.
    Haags Zonnetje

2. MamaKitty

MamaKitty VIP lid

26 mei 2008
    9.749
    0
    0
    Hmmm...wat willen ze doen dan? Je ophalen en die naald in je steken terwijl jij loopt te schreeuwen dat je het niet wilt? Denk dat ze weinig te willen hebben in het ziekenhuis en ze kunnen jou NIETS verplichten! Wanneer de combinatietest (nekplooimeting en bloedttest) negatief uitvallen, KUN je een punctie laten doen, maar je MOET helemaal NIETS!

3. Pila79

Pila79 Bekend lid

4 dec 2007
    978
    0
    0
    Nee dat denk ik ook. Ze kunnen je natuurlijk nooit verplichten tot vruchtwater punctie. Verhoogde kans bij nekplooimeting is geloof ik al als de kans 1:200 is, wat betekend dat je nog steeds 199:200 kans hebt op een gezond kindje.

Misschien moet je er over nadenken of je uberhaupt de nekplooimeting al wil doen. Val je in de risicogroepen? Wij hebben besloten om het niet te doen, omdat ze alleen een schatting maken en ik had daar mn goede gemoedsrust niet voor over. Verwacht dat als er iets niet goed met het kindje is ze het bij de 20 weken echo ook wel zien en dan heb ik me tot die tijd iig geen zorgen gemaakt. Maar kan me ook heel goed voorstellen dat je het wel laat doen hoor, wij hebben er ook wel ff over na moeten denken, maar het uiteindelijk niet van een kansberekening af willen laten hangen.

4. Yvonne02

Yvonne02 Actief lid

19 feb 2008
    332
    0
    0
    Wij hebben hier niet voor gekozen. Wat als je weet dat er iets mis is? Ga me dan alleen maar druk maken. En weg halen zou dan kunnen maarja..... Nee, voor ons was het al snel duidelijk... we willen het niet weten!

5. ElleNY

ElleNY Fanatiek lid

26 mrt 2008
    1.987
    1
    0
    Hoi Haags zonnetje,

Het zou raar zijn wanneer je zou MOETEN. Ik denk dat het verstandig is om dat nog eens na te vragen bij het ziekenhhuis. Ik vrees dat je een beetje overijverig iemand hebt getroffen daar. Ik ken genoeg verhalen van nekplooimetingen die een verhoogd risico aangaven waarbij de kindjes perfect gezond ter wereld zijn gekomen. Maar.. ik ken de verhalen ook andersom (wel veel minder). Het is en blijft een kansberekening. Als je van te voren weet dat je niet gaat ingrijpen dan is onderzoek eigenlijk zinloos (dit onderzoek dan). Als je je opties open wilt houden dan kan je elke stap opnieuw de keuze maken (neklplooi, indien niet gunstig daarna punctie).
    Medische handelingen aan jouw lijf (en dus een punctie) zijn altijd JOUW keuze, laat je niet anders wijsmaken.. Enne.. Den Haag (mooie stad achter de duinen) kent een aantal ziekenhuizen dus... je kan altijd naar een ander gaan ;)

6. Niet meer actief

Niks moet alles mag.. je zou jezelf dan alleen het nut van de nekplooimeting af kunnen vragen?

7. Vlinder84

Vlinder84 Niet meer actief

Als je niet bereid bent een vruchtwaterpunctie of vlokkentest te doen, dan zou ik me al helemaal niet wagen aan een nekplooimeting. Het geeft je of valse zekerheid of angst dat misschien nergens voor nodig is. Als je dan geen extra onderzoek laat doen, dan weet je al die tijd niet waar je aan toe bent, heel onzeker! Dat is de reden dat wij bedankt hebben voor het onderzoek.

8. Niet meer actief

Dat was ook precies de reden waarom ik de nekplooimeting niet heb laten doen.. die test is zo wazig en inderdaad een kans van 1:200 is alverhoogd.. nou dat betekent dat je nog 199:200 overhoudt op een gezond kindje!
    Ik denk dat het een heel groot punt van stress is om de nekplooimeting uit te voeren (uitzonderingen daargelaten natuurlijk) en zeker als je de vruchtwaterpunctie sowieso niet wil..

9. Beep

Beep Bekend lid

26 sep 2007
    505
    1
    18
    Wij hebben wel een nekplooimeting laten doen. Maar volgens mij kan niemand je dwingen om een punctie te doen hoor! Jij bent de enige die over jouw lichaam mag beslissen! Wij hebben trouwens een goede uitslag gehad bij de nekplooimeting, maar als er (na een punctie dan) was gebleken dat het kindje down had, zou ik het denk ik niet weg laten halen. Wij deden het omdat we wilden weten waar we aan toe zouden zijn, ook in het geval van Down.

10. Vlinder84

Vlinder84 Niet meer actief

Oh hier moet nog bij dat mocht je toch de combitest doen, je niet verplicht bent om verdere onderzoeken te laten doen. Het is jou lijf toch zeker?!

11. Niet meer actief

Ja maar een positieve/negatieve nekplooimeting sluit nog niks uit dus ja... wat daar nou echt het nut van is..

12. Merijn

Merijn Niet meer actief

Als je er niet naar wilt handelen, moet je het niet doen vind ik. Dan heb je niets aan die kansberekening.

13. Niet meer actief

Precies dat vind ik dus ook.. dat is alleen maar een hoop zorg op je hals halen terwijl er misschien wel helemaal niks aan de hand is...

14. ElleNY

ElleNY Fanatiek lid

26 mrt 2008
    1.987
    1
    0
    Het is het begin van de volgende stap: wel of geen uitsluitsel krijgen via een punctie bijvoorbeeld naar aanleiding van een verhoogd risico. Als je van te voren al weet dat je geen verder onderzoek wilt, dan lijkt mij een nekplooimeting ook (veel) te weinig zekerheid bieden maar als je die mogelijkheid niet uitsluit: is het stap één.

Wij kregen een kans te horen van 1:7000 en dat is (zeker) gezien mijn leeftijd een heel mooie uitslag. We zijn niet doorgegaan en weten dat er een (zeer kleine) kans is dat beepje alsnog Down heeft. Zo werkt het ook andersom.

15. Niet meer actief

Ja oke maar dat bedoelde ik ook... wat is het nut van een nekplooimeting als je er verder toch niks mee wil.. Kan je ook beter geen nekplooimeting doen, want stel je voor dat er een hoog risico uitkomt? Maak je jezelf toch 9 maanden gek?

16. Suzanne75

Suzanne75 Fanatiek lid

8 mrt 2007
    1.662
    1
    0
    Mijn collega had een kans van 1 op 6 en uit de punctie bleek gelukkig dat er niks aan de hand was. Ze heeft een kerngezonde zoon gekregen!

17. Niet meer actief

Ja precies.. en dat is dan heerlijk nieuws! Maar moet je jezelf eens indenken dat uit de nekplooimeting een kans van 1 op 6 komt en je gaat daar vervolgens niks mee doen?
    Nou ik zou persoonlijk echt gek worden...

18. bouchere

bouchere Niet meer actief

ik had een kansberekening van 1 op 8,
    heb toen een vlokkentest laten doen en die uitslag was goed.
    maar het volgende verhaal wat ik toen in het zh te horen kreeg,
    was dat met zo'n kansberekening....dan MOET er toch echt iets wezen met het kindje.
    dus echo na echo,want er zou wel een gaatje in het hartje zitten ,of
    1 of ander orgaan zou wel niet goed wezen(mensen kunnen zo lekker tactisch wezen als ze die info brengen)
    met 33 weken heb ik toen een laatste uitgebreide echo gehad van het hartje.
    met 37 weken heb ik een gezonde zoon op de wereld gezet.
    maar als je mijn vraagt of ik van mijn zwangerschap genoten heb?
    NEE...het was meer bezorgdheid en zelfs angst ,dan genieten en geluk.

groetjes
    diana

19. Claartje79

Claartje79 Fanatiek lid

17 aug 2006
    4.862
    1
    0
    huismuts
    Groningen
    onzin! wij hebben net een nekplooimeting laten doen en als het niet goed was geweest hadden we een vervolg onderzoek kúnnen laten doen. je bent hier nooit toe verplicht!

wij wilden het wel graag weten. we zouden het nooit laten weghalen, maar je kunt wel zorgen voor ietsje meer voorbereiding: inlezen, eventueel intekenen voor speciale opvang, ervaringen uitwisselen met lotgenoten.

het zal altijd schrikken zijn, maar je hebt dan nog 25 weken om er aan te wennen. als je het pas bij de geboorte weet heb je daar geen tijd meer voor: je moet er meteen mee aan de slag. wij hebben dit van dichtbij mee gemaakt en zagen dat de ouders na een maand of 6 een enorme klap na kregen; ze hadden eht nooti echt kunnen verwerken ook al waren ze dolblij met hun kind. de echte gevolgen en consequenties kwamen ze later pas achter.

maar dit is natuurlijk voor ons en heeeeeel persoonlijk.

maar dat dat een vruchtwaterpunctie verplicht is... ik zou ze haast aangeven bij de tuchtcommissie en iig naar een ander bureau of ziekenhuis gaan.

Deel Deze Pagina