Niet thuis kunnen bevallen ivm rugklachten...

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door jeanney5, 3 nov 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. jeanney5

jeanney5 Bekend lid

9 jul 2008
    822
    19
    18
    Volgens me HA, is het beter om niet thuis te bevallen ivm rugklachten.. Ik heb 5 mnd geleden en ongeluk gehad, waarvan ik gebroken wervels heb overgehouden...Moest weken plaat liggen en als ik moest lopen een corset dragen...Maar goed..Het zag er na een paar weken netjes uit. Dus mocht ik af en toe lopen met hulp etc... Daarna bleek ik zwanger te zijn... Waardoor me rugklachten toe namen..

Ik ben nu inmiddels 15 weken verder en heb ontzettend last van me rug....En volgens me HA is het verstandig om in het ziekenhuis te bevallen... Wat denken jullie erover? En zoja wordt het dan medische indicatie? Want volgens de VK kan ik gewoon thuis bevallen en als ik er niet tegen de pijn kan toch naar de Ziekenhuis, en me HA vindt juist van niet, zoveel moeite doen en toch uiteindelijk naar de Ziekenhuis (gezien me rugklachten door al die gewicht alleen maar erger word)

Liefs Jeanney

2. San79

San79 Fanatiek lid

10 apr 2008
    2.212
    0
    0
    Den Haag
    Wat wil jij? Want dat is denk ik het belangrijkst in dit verhaal.

Ik heb gelukkig geen gebroken wervels (klinkt heel gruwelijk) maar wel een hernia. Ondanks de pijn die dat geeft is het in mijn geval geen reden voor een medische indicatie, en mag ik dus gewoon thuisbevallen.
    Ik ben daar blij om, want dat wil ik zelf ook graag.

Je bent nu pas 15 weken, dus je hebt in principe nog 22 weken om te kijken hoe het gaat en wat je wilt. Misschien verslechterd je situatie wel dusdanig dat je over een tijdje inderdaad niet meer thuis mag bevallen, ook van de verloskundige niet.

3. bengeltje86

bengeltje86 VIP lid

6 jan 2007
    8.553
    0
    36
    renkum
    ik heb een instabiele rug en moet zeggen dat de vk en de HA en de Gyn dat weten maar mij is dit niet verteld heb dit al meer dan 10 jaar

zal het morgen eens na vrage alsik na de vk moet

4. MamaKitty

MamaKitty VIP lid

26 mei 2008
    9.749
    0
    0
    De huisarts kan ook even contact opnemen met de vk of een brief voor haar meegeven aan jou waarom hij wil dat jij in het ziekenhuis bevalt.

5. Isademi

Isademi VIP lid

3 jun 2008
    11.327
    2
    0
    Thuisblijfmama
    Zuid Oost Brabant
    jep dat wou ik ook zeggen als je HA het een medische indicatie vind vind ik dat boven een VK ging (want die weten vaak niets of veel te weinig) van ziektes e.d. om hierover te mogen/kunnen oordelen...

6. Ddebbyy

Ddebbyy Fanatiek lid

11 nov 2007
    1.652
    0
    0
    Receptioniste
    Vianen
    Inderdaad een brief van je huisarts vragen en die aan de VK geven. Dit moet reden genoeg zijn voor medische indicatie lijkt mij

7. Sisa

Sisa VIP lid

13 jun 2008
    5.552
    1
    0
    Tja, ik vind dat je huisarts gelijk heeft. Wat als je straks, vanwege de hevige pijnen, naar het ziekenhuis moet? Met al die pijn moet je dan nog een ritje ondergaan. Wat is er zo erg aan om in het ziekenhuis te bevallen? Ik krijg een geplande keizersnede, moet dus ook in het ziekenhuis 'bevallen' en mag zelfs pas, als ik geluk heb, 4 of 5 dagen later naar huis. Poliklinisch bevallen is nog anders, na een paar uurtjes ben je dan toch weer thuis? Ik zie het probleem niet zo eerlijk gezegd...
    Wat ze adviseren zou ik opvolgen, zij hebben er verstand van lijkt me...

8. jeanney5

jeanney5 Bekend lid

9 jul 2008
    822
    19
    18
    @ bengeltje86; ja maar heb je constant last van je rug? Als ik moet hoesten, niezen etc heb ik last van me rug...Draaien in bed gaat nu helemaal niet meer zonder hulp....Er zijn dagen dat ik pijnaanvallen heb dat lopen helemaal niet gaat... Vandaar dat ik advies van me HA heb gekregen om toch te overwegen om in het ziekenhuis te bevallen...Want hij zei duidelijk; als je weeen heb kan je dat ook in je rug voelen en met de pijn die ik nu al heb..

@ Chantal74; heb ik gezegd dat ik het erg vind om in het ziekenhuis te bevallen, nee volgens mij....Dus een probleem is er niet.. Sorry hoor maar ik snap je reactie ff niet.... :( :(

En ja wat ze mij adviseren volg ik zowiezo, maar ik krijg nu 2 verschillende adviezen, vandaar... En ik wil thuis bevallen, maar tja als het niet kan, dan kan het niet. Heb 2 kids en ben van beide in het zieknhuis bevallen en wou het nu anders...

Maar tja heb nog een tijdje te gaan, dus we zien vanzelf wat het wordt..
    Ik heb mijn orthopedist gebeld en mag in me 7e maand langs komen en dan praten we uitgebreid erover...

Liefs Jeanney

9. Vlinder84

Vlinder84 Niet meer actief

Auw, dat klinkt meer dan pijnlijk... Ik had zelf al een medische indicatie tijdens mijn zw, maar ik kreeg later ook ernstige bekkenklachten. Zo erg, dat ik in een rolstoel terecht kwam. Om deze reden ben ik met 37+6 weken ingeleid en heb ik een ruggenprik gekregen. Dit omdat de pijn onhoudbaar was geworden en ik idd ook een zere rug en bekken kreeg tijdens de bevalling. Draaien in bed was een crime, ik kon niets zelf meer, maar toen kwam mijn vriend met een zeiltje thuis waarmee ik mezelf nog redelijk om kon draaien (je schuift erover zeg maar). Wie weet kan dit jou ook wat ondersteunen? En verder kan ik alleen maar zeggen dat jij je eigen gevoel hierin moet volgen. De zegen van je ha heb je alvast, dus die medische indicatie zal ook zonder je vk te regelen zijn. Sterkte ermee!

10. mimi83

mimi83 Niet meer actief

he

ik ben zelf ook rugpatiente, mede daardoor ook medische indicatie, mijn uitdrijving mag niet lang duren, grijpen sneller naar middelen zoals vacuum.

Ik zou zeker als je zoveel pijn nu al hebt het niet gaan riskeren dat je thuis bent en in een auto moet gaan zitten om naar het ziekenhuis te komen. waarschijnlijk kan je nu al amper in en uit stappen, laat staan als je buik nog "wat" dikker is. haha. en daarbij weeen hebt.

Ik zou het advies van mijn huisarts ter harte neme want het is waarschijnlijk al zwaar genoeg.

11. Kiwi1

Kiwi1 Fanatiek lid

26 dec 2007
    4.849
    0
    0
    Als er maar een kleine kans bestaat dat je vanwege je rugklachten toch naar het ziekenhuis zou moeten, dan zou ik persoonlijk in het ziekenhuis bevallen.
    Het is echt geen pretje om midden in de heftige weeen naar het ziekenhuis moeten.

12. jeanney5

jeanney5 Bekend lid

9 jul 2008
    822
    19
    18
    @ Vlinder84; ik heb zelf ook bekkenklachten, en het lijkt alleen maar erger te worden.. En heb het al vanaf 8 weken... Dus dat maakt het alleen maar erger..

@ mimi83; dat zei me HA ook tegen mij; met zo'n rug klachten mag de uitdrijving niet te lang duren..

En ja met heftige weeen lijkt me inderdaad niet leuk om dan naar ziekenhuis te rijden...

Liefs Jeanney

13. mimi83

mimi83 Niet meer actief

Als al bekend is dat je uitdruiving niet te lang mag duren en je daarbij nu al zo'n pijn hebt waarom heb je dan geen medische indicatie?

Bij een thuisbevalling kunnen ze gewoon niet ingrijpen met een vacuum of iets dergelijks.
    Als ik het zo hoor is het voor jou ook een reeel iets om te gaan denken aan een ruggeprik als je dat durft/mag in je rug.

Ik zou me in ieder geval door de huisarts een verklaring laen schrijven aan de vk, vind zei dan nog dat het wel kan. Wegwezen daar laat je ha je maar doorverwijzen naar een gyn.

Je kan nog zo sterk zijn, maar met een slechte rug en persweeen kan je niet in een auto gaan zitten dus wordt het dan opgehaald met ambulance maar of je dat wil. En dat zal dan toch echt moeten als je uitdrijving te lang duurt als je thuis bent.

Deel Deze Pagina