Wannneer besluit je over te gaan tot adoptie?

Discussie in 'Adoptie en pleegzorg' gestart door mijnimeel, 22 aug 2006.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Niet meer actief

    Ik geloof dat het van Maureen in de Libelle stond.
    Misschien kan je googlen op haar naam.

    En op wereldkinderen stonden verhaaltjes van de kinderen zelf. Niet van de ouders.
     
  2. mummy

    mummy Bekend lid

    26 mei 2006
    664
    0
    0
    Even nog een reactie voor wat betreft de hechtingsproblematiek. Niet ieder kind dat geadopteerd is heeft hiermee te maken, maar heeft wel een grotere kans. Wanneer het kind het heeft is het erg lastig zo'n kind in een gezin te laten opgroeien. Voor deze kinderen kan het goed zijn dat een groep in de jeugdhulpverlening het meest geschikt is. Juist omdat er in gezinnen vanuit warme gevoelens teveel verwachtingen ontstaan naar zo'n kind toe. Ze noemen het niet voor niks een bodemloze put: je blijft investeren, maar resultaat haal je niet makkelijk/helemaal niet. Voor ouders en andere kinderen is dit echt heel moeilijk om mee om te gaan. Ik heb met meerdere kinderen gewerkt die hiermee kampten, en het is moeilijk om als hulpverlener vrij gevoelloos zo'n kind te benaderen, laat staan als ouders. Ik zou dat risico erg lastig vinden om te lopen, vooral voor mijn dochter. De bedoelingen zijn meestal goed, maar maak het maar eens waar als ouder zijnde...

    Dus PetraR, wat mij betreft geen stickertje, maar overwegingen die ik koppel aan ervaringen in mijn werk.
     
  3. janice

    janice Actief lid

    14 mei 2006
    420
    0
    0
    Mijn ervaring is goed.

    Ik hoop dat die onderdeel van het forum niet een discussie wordt waarom wel of niet adoptie, maar juist tips en ervaringen om elkaar te helpen.

    Ik hoop met mijn bijdrage een compleet beeld van de ontwikkeling van een willekeurig adoptiekind in 30 jaar te laten zien. Met de positieve maar ook eventuele negatieve dingen. Ook over mijn reis naar India (afgelopen winter).
     
  4. Niet meer actief

    Dat leek mij dus ook.
    Janice geen discussies maar gewoon tips, want het is een hele berg papier waar je je door heen moet werken. Ik zag in het begin echt door de bomen het bos niet meer.

    En het lijkt me heel leuk om jouw verhaal eens te lezen!
     
  5. sjouwtje

    sjouwtje Actief lid

    10 feb 2006
    198
    0
    0
    Huisje aan het water
    Bedankt voor het uitzoeken. Ik had het ook al gezien. Ik denk dat het in sommige gevallen wel kan maar dat zien we dan wel weer. Eerst dit kindje, daar zullen we de komende tijd onze handen al wel aan vol hebben. Maar thnx :D
     
  6. Nana

    Nana Lid

    15 aug 2006
    44
    0
    0
    hulpverlener
    Tilburg
    Hoi allemaal,

    Ook ik heb me verdiept in adoptie en ik zou ontzettend graag een kind willen adopteren,er zijn in deze wereld zoveel kinderen die baat hebben bij een warm gezin ! Denk dat je als adoptieouder veel problemen tegenkomt in de opvoeding en waarschijnlijk een aantal aspecten zwaar onderschat.Maar hoe werkt dat als biologische ouder ook dan kom je veel problemen tegen in de opvoeding. Je kunt een kind nooit kneden in de vorm die jij wilt. Opvoeden is ontzettend moeilijk, denk dat veel mensen daar uberhaupt onvoldoende bij stil staan !

    Liefs Nana
     
  7. Aldonza

    Aldonza Fanatiek lid

    16 aug 2006
    2.330
    0
    0
    Noord-Brabant
    Fijn om hier wat meer verhalen te horen over adoptie. Ik hoop straks ook wat meer reacties te horen van ouders die bezig zijn met (evt. al een volgende) adoptieprocedure. En natuurlijk ben ik ook heel benieuwd naar de verhalen van mensen die zelf geadopteerd zijn.
    Wat betreft onze situatie....zijn sinds jan 2004 bewust bezig met onze kinderwens, helaas is het nog niet zover...we hebben nu 3 IUI's achter de rug (evt. nog 3 te gaan en daarna IVF, hiervoor staan we al op wachtlijst). We hebben het er al wel eens over gehad, wat als het ons zelf niet lukt....Ik denk niet dat we zo snel een kindje zouden adopteren als we zelf een kindje zouden krijgen. Maar als dat onverhoopt niet mocht lukken is adoptie ws wel een optie voor ons. We willen ons hier eerst uitgebreid over informeren en we hebben ons ook nog niet aangemeld, maar ik verwacht wel dat we daar binnenkort serieuze gesprekken over zullen hebben. Dit ook aangezien het toch wel een jaar of 4-5 kan duren voordat het dan eindelijk zover is. Misschien dat we er samen binnenkort over eens zijn dat we alvast aanmelden voor adoptieprocedure....als we dan voor adoptie gaan (ben ik zelf nog niet helemaal 100% uit) wil ik niet wachten totdat we echt klaar zijn met behandelen.
     
  8. Ranjeewha18

    Ranjeewha18 Niet meer actief

    mijn mamma kon geen kinderen krijgen, en heeft mij dus 18 jaar gelee op gehaald uit sri-lanka..

    er is altijd de wens geweest bij mij om kinderen te hebben.. vanaf dat ik iets met mijn vriend kreeg 6 jaar gelee. gaan we ook een kindje adopteren.

    meer omdat ik weet dat ik het geluk had om dit te mogen beleven.! en dit geluk om hier te zijn moet vind ik door gepast worden.
     
  9. Niet meer actief

    Hoi,

    Donderdag komt op Ned 2 om 20.55 verhalen over adoptie.
     
  10. lot

    lot Actief lid

    21 feb 2006
    401
    0
    0
    grafisch ontwerper eigen bedrijf
    Brabant
    Ik heb eigenlijk een beetje het zelfde gevoel. Maar ik ben dan ook nog niet in die medische molen gestapt. Misschien valt het allemaal wel mee maar ik wil er op dit moment eigenlijk niet te diep in stappen. Wanneer ik naar mijn gevoel luister op dit moment sluit ik me dus geheel bij je aan.
     
  11. Aldonza

    Aldonza Fanatiek lid

    16 aug 2006
    2.330
    0
    0
    Noord-Brabant
    Vandaag hebben we knoop doorgehakt; we dienen de adoptieaanvraag in...Aangezien er nog een lange tijd overheen gaat voordat er daadwerkelijk iets gaat gebeuren willen we die tijd gebruiken om ons er nog meer over te informeren en ervaringen van anderen te horen....geeft een bepaalde soort opluchting...
     
  12. Niet meer actief

    Gefeliciteerd!
    Super nu gaat het echt worden he.
    Leuk!

    Ga er maar lekker alvast van genieten.
     

Deel Deze Pagina