Zelf naar het hartje luisteren

Discussion in 'Stel je vraag aan de verloskundige' started by renske, May 22, 2006.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. renske

renske Actief lid

May 19, 2006
    311
    0
    0
    Ik heb begrepen dat als je naar de verloskundige gaat dat rond de 13 weken hun het hartje kunnen horen.
    Is het dan ook mogelijk om als je zo'n luisterapparaatje hebt (tja hoe heet dat ook alweer stethescoop dacht ik) thuis te luisteren naar het hartje?

Ik ben hier erg nieuwsgierig naar..

2. Mirjam

Mirjam Verloskundige

Dec 2, 2005
    11,590
    2
    0
    verloskundige en lactatiekundige IBCLC
    hoi Renske,

bij 13 weken kan de verloskundige inderdaad het hartje beluisteren met de doptone.
    Thuis kun je het met eengwone stethoscoop nog niet horen, ook niet met een houten toeter of wc rol. Dat kan pas vanaf een week of 26.
    Je kunt wel van die doptones huren. Je moet kijken of je dat wilt.
    Ik ben er zelf geen voorstander van. Ten eerste: het kost een hoop geld. Ten tweede: het kan onrust geven als je het hartje niet kunt vinden (zeker in het begin is het soms erg lastig om het hartje te vinden, zeker als je het niet gewend bent). Ten derde: we weten niet zeker wat de gevolgen van veel en lang luisteren zijn. Het zijn toch geluidsgolven die door je buik naar het kindje gaan.
    Maar als je het leuk vondt en je luistert niet te vaak en te lang dan kun je het wel doen natuurlijk.

Geniet van je zwangerschap!
    Mirjam

Share This Page