Mijn zoontje heeft een goed taalbegrip, volgens het cb en de creche zijn leeftijd vooruit, maar praten ho maar, geen enkel woord alleen maar mama vooral als hij huilt in bedje, maar dat is al vanaf 6 maanden, dingen nadoen zoals neus optrekken bij konijn doet hij wel maar snuf zeggen of nijn ofzo, nope. Plaatjes aanwijzen in boeken spullen pakken als je er om vraagt enz gaat prima. Zelfs brabbelen doet hij niet, nooit echt gedaan. Nu begin ik mij een beetje zorgen te maken want voor mij rijmt het niet dat hij wel zoveel begrijpt maar niet brabbelt of praat. Herkent iemand dit misschien, maak ik mij terecht zorgen?
Zou me geen zorgen maken, hij is nog jong hoor. Kan best zijn dat hij hierin de komende maanden een enorme sprong maakt. Zou het gewoon aanzien en ondertussen taal stimuleren. Dit door boekjes lezen, dingen benoemen, tegen hem praten etc
Hoi! Mijn zoontje is ongeveer even oud, en praat ook nog niet, ik zou me geen zorgen maken. Bij het CB zeiden ze de laatste keer dat hij zich op verschillende vlakken op verschillende snelheden ontwikkelt. Hij is bijvoorbeeld de laatste tijd erg bezig met lopen, dingen ergens in (ver)stoppen, echt op onderzoek en dat gaat allemaal hartstikke hard. Dat krijgt dan nu even de aandacht, en straks maakt het praten ineens een sprong vooruit. Wat betreft praten is het hier dezelfde situatie als bij jou: taalbegrip gaat prima, maar zelfs iets zeggen ho maar. Alleen 'uh' op alles. Ook wel een beetje brabbelen, en mamamamamamama, maar ik geloof niet dat hij daar mij dan mee bedoelt Maar het komt vast goed, ik verwacht straks gewoon ineens een sprong. Komt ie vast meteen met volzinnen
nee dat is heel normaal, de passieve woordenschat ontwikkelt eerder dan de actieve woordenschat en met 16 maanden zeker nog geen zorgen maken.
Maak je (nog) geen zorgen, mijn zoontje begon pas te praten toen hij 2 was, eerst bergreep hij me wel maar zei alleen papa & mama, toen hij eenmaal begon te praten ging dat heel snel gelijk zinnen en alles, dus komt helemaal goed
Hij zegt al mama, dat is meer dan mijn oudste met die leeftijd Hier een vergelijkbaar verhaal. Wel taalbegrip, maar praten ho maar! Met ca. 18 maanden kwam er wel eens 'auto' of 'kijk' uit. Met 20 maanden kwam dan eindelijk papa & mama Daarna ging hij heel hard. Met 2 jaar was hij helemaal op schema volgens het cb. Nu praat hij in zinnen van 3 woorden en is aan 1 stuk door aan het kletsen Zou me dus inderdaad geen zorgen maken. Waarschijnlijk is je kindje nu op wat anders gefocust (grove of fijne motoriek) en dat praten komt vanzelf wel!
O wat ben ik blij dat ik dit topic lees! Hier precies hetzelfde en ik begin mij ook zorgen te maken. Alles is "uh". Hij kan van alles aanwijzen en ik merk dat hij op andere vlakken sprongen maakt. Exact wat Bosuitje benoemt. Voel mij iets beter nu ik weet dat ik mij geen zorgen hoef te maken. Heb binnenkort weer een afspraak met CB en wilde wachten met deze vragen tot die bewuste afspraak. Zal het nog wel benoemen, maar ga nu wel anders het gesprek in.
Ik ben ook blij ik dit lees. Hier een kindje van 15 maanden dat ook nog niets zegt, alleen 'bah'. Hij brabbelt wel heel veel en begrijpt ook veel. Hier deed het cb er met 14 maanden trouwens wel moeilijk over en zeiden ze al dat als hij met 18 maanden nog niet voldoende praatte ze het verder wilden onderzoeken. Het leek me al erg overdreven, dus ben blij te lezen dat het toch meer voorkomt.
Mijn dochtertje is over 3 weken 16 maanden. Ze zegt al redelijk wat woordjes maar snapt de betekenis ervan nog niet. Behalve van papa en mama, ook al noemt ze mij ook regelmatig papa Ze zegt woordjes al ja, nee, bah, dag dag alleen zegt ze het niet op momenten dat ze het moet zeggen. Ik zou me er nog geen zorgen om maken, het komt allemaal vanzelf wel.
Mijn dochter had de CB norm '3 woordjes/woordklanken' bij 18 mnd niet gehaald. Ze zei vooral veel uhuhuh en brabbelde onverstaanbaar. We zijn nu 6 wkn verder (richting 20 mnd) en ze begint een beetje los te komen. Ze begrijpt echt veel (in my humble opinion ) en begint nu ook gericht 'woordklanken' te gebruiken. Oh=op Kaa= klaar Ah= af (ergens vanaf/uit) Dahke= dank je Die Aah= aai Au= auto Nog geen papa/mama, maar toch al 7 woordjes in the pocket . Ik maakte me in het begin nog wat druk (mijn oudste ging ook laat praten, en 'had' dus ook duidelijk iets), maar inmiddels, juist omdat ze zoveel begrijpt, komt er steeds meer gevoel bij mij: loopt wel los!
Met 16 maanden zei mijn zoontje ook nog helemaal niets, behalve mama. Zelfs geen papa. Inmiddels is hij bijna 2 en hij praat me de oren van mijn hoofd. Toen hij ruim 1,5 was, begon hij ineens met brabbelen en binnen de kortste keren konden we hem min of meer begrijpen. Hij praat nu nog lang niet zo goed als mijn oudste twee op die leeftijd, maar hij weet zich prima te uiten. Ik heb me er nooit echt zorgen over gemaakt. Mijn andere kinderen waren wel veel sneller met praten, maar deze is fysiek weer veel verder. En ik zag aan kinderen van vriendinnen dat die ook niet allemaal even snel leerden praten. Zolang je het idee hebt, dat hij wel genoeg begrijpt, is er niet zoveel aan de hand volgens mij. Komt vanzelf goed op zijn eigen moment.
Finley is 18 maanden, maar behalve gericht papa en mama zegt hij nog niks. Hij begrijpt alles verder prima, rent, klimt, wandelt buiten enorme stukken, danst, bouwt torens met Duplo, maar praten? Zijn broer was exact zo. Die zei ook nauwelijks iets tot 2 jaar. Daarna ging hij los met gelijk halve zinnen. En erg duidelijk ook. Heeft ook nooit woorden verhaspelt (kapot-pakot) enzo. Sterker nog, hij is nu gek op taal en kent ook al diverse vormen, kleuren, letters en cijfers in het Engels. Dus ik maak me geen zorgen. Ik mag van mezelf me pas zorgen maken als hij 2.5 jaar is en nog nauwelijks iets zegt.
Men zegt constant dat ze dan sneller zijn met andere dingen zoals lopen maar dat doet hij ook nog niet Zoals ik hier lees moet ik het gewoon even afwachten, misschien wil ik gewoon te graag
Ik ook Al ben ik gisteren wel met haar naar de logopedist geweest gewoon om eens te kijken wat die ervan zeggen....ze vond het niks bijzonders, en ooghoek begrijpt ze alles maar praten heeft ze gewoon geen interesse in....ze kan wel heleboel andere dingen weer super goed wat andere kindjes van dezelfde leeftijd weer niet kunnen. Ik laat haar ook nog even haar gang gaan inderdaad tot ze 2,5 jaar is, dan hoop ik dat ze ondertussen wel ineens een sprong gaat maken......
Hier ook een super taalbegrip, maar praten ho maar! Hoeft ook niet, want iedereen begrijpt precies wat ze bedoelt. Ze wordt in maart 2, eerder ga ik me zeker niet druk maken.
Hier 16 mnd en het begrip is er ook nog niet echt. Alleen als ik zeg waar is papa begrijpt hij dat en waar is tuttie (speen) Nog erger dus hahaha Papa en tuttie enige woorden
Hoeft niet per se lopen te zijn hoor. Mijn oudste had/heeft bijvoorbeeld een hele goede fijne motoriek. Hij was daar iets beter in dan normaal is voor zijn leeftijd. Is vaak iets waar ze meer interesse in hebben, dat hoeft zich niet te uiten in iets wat je ziet dat ze kunnen