Hoe doen jullie dat met 1 slaapje?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Yil, 11 okt 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Yil

Yil Bekend lid

16 mrt 2011
    919
    0
    0
    Ik werk part-time als office manager
    Onze zoon (ons 2e kindje) is bijna 17 maanden en lijkt over te willen gaan naar 1 slaapje. Echter de ochtenden houdt hij niet zo lang vol en is om 10:30 echt al moe. Als ik dan onderweg in de auto ben, valt hij rond die tijd vaak in slaap. Als ik hem rond die tijd in bed leg, slaapt hij vaak zo'n 3 uur. Lunchtijd slaat hij dus over en dus eet hij heel laat zijn lunch. Onze dochter heeft continurooster en is om 14:15 elke middag (behalve de woensdag) uit. Het wil nog wel eens voorkomen dat ik hem na 3 uur slaap echt moet wakker maken omdat we anders te laat komen voor school. Maar hij moet dan natuurlijk ook nog eten.... Hoe doen jullie dat? Langer wakker houden gaat echt niet en eigenlijk is hij tegen 17:00 alweer heel moe, maar dan moet hij nog even voor hij naar bed gaat. Hij is elke ochtend tussen 6:30 en 7:30 wakker btw

Hoor graag jullie ervaringen over 1 slaapje overdag en hoe jullie dit aanpakken met slaaptijden!

2. riean

riean VIP lid

21 apr 2014
    5.780
    7.367
    113
    Wat ik in die tijd vaak deed was hem om 11.00 op bed leggen en uiterlijk 14.00 er weer uit. Als hij nog langer sliep, zo af en toe, en het was al 14.30 (dan moet ik naar school toe), dan zorgde ik voor een gesmeerde boterham, en at hij die in de auto op.

3. MamavanLieverd

MamavanLieverd VIP lid

1 dec 2014
    7.394
    5.298
    113
    Hier zit ze al een aantal maanden op 1 slaapje (15 maanden). Ze gaat gewoon naar bed als ze moe is, dat is als ze ongeveer 4,5 uur wakker is en varieert van 11 tot 13.30 uur (soms is ze 's ochtends heel vroeg wakker en soms slaapt ze uit). Lunchen doen we na haar slaapje, want ervoor eet ze niet goed brood. Haar schema is:
    Wakker, borstvoeding, 1 boterham
    Halverwege de ochtend een tussendoortje, (cracottes, koekjes, krentenbol oid).
    Eind van de ochtend banaan, daarna borstvoeding en slapen
    Als ze wakker is 2 boterhammen
    Afhankelijk van het tijdstip nog een keer fruit (als ze tot laat slaapt, schiet dat er nog weleens bij in), als ze heel vroeg heeft geluncht ook nog wel een soepstengel oid.
    Avondeten met toetje
    Borstvoeding en slapen (om 20.00 uur).

Soms slaapt ze maar een half uurtje en dan is de middag idd erg lang, maar meestal krijgt ze wel weer een opleving bij het avondeten. Toen ze net over was naar 1 slaapje had ze soms wel wat moeite.

4. Yil

Yil Bekend lid

16 mrt 2011
    919
    0
    0
    Hier zou het ook makkelijker zijn als ik dochterlief niet hoefde op te halen. Maar dat is nu eenmaal zo. Hij eet slecht een boterham uit de hand (propt alles volledig en in 1 keer naar binnen) dus snij ik vaak nog wel stukjes. Maar idd een krentenbol/bolletje wil hij nog wel eens afhappen. Hij is nu net wakker geworden en eet nu een boterhammetje aan tafel. Over 5 min moeten we id auto zitten :))

Maar het zijn natuurlijk wel rare tijden voor hem om te eten en eigenlijk is hij te vroeg wakker om tot na het avondeten wakker te blijven. Maar als hij later gaat slapen id ochtend, dan red ik het weer niet om mijn dochter op te halen! hahaha! Wat een gehannes. Dus eigenlijk moet ik blij zijn dat hij net voor 14:00 wakker wordt en dan maar hopen dat dit zo gaat blijven en hij de middag beter volhoudt

5. Olifantje1991

Olifantje1991 VIP lid

9 jan 2013
    9.521
    3.739
    113
    Je zit nu waarschijnlijk echt even in die overgangsfase.
    Hier duurde dat een maandje of 2 en toen zat hij echt goed in het nieuwe ritme en kon ook prima wakker blijven tot na het eten.
    En tja, soms zijn de tijden een beetje raar, maar als dat voor jullie werkt?!
    Je zal toch je dochter uit school moeten halen en op deze manier kan hij wel lekker 3 uur slapen.

6. Yil

Yil Bekend lid

16 mrt 2011
    919
    0
    0
    Had liever dat hij van 12:30 tot 15:30 ofzo zou slapen, maar ja dat gaat niet met school van mijn dochter. Nu kun je net niks in de ochtend en de middag. Maar zoals mijn moeder altijd zegt: Lieverkoekjes worden niet gebakken

7. Olifantje1991

Olifantje1991 VIP lid

9 jan 2013
    9.521
    3.739
    113
    Nee precies. Hier ging hij inderdaad uiteindelijk ook rond 12.30-13.00 naar bed, maar ja in combinatie met het halen van je dochter zou hij dan na een 1-1,5 uur alweer uit bed moeten en dat is voor nu waarschijnlijk nog veel te kort.
    Maar inderdaad meer dan 's morgens en/of 's middags een uurtje weg kan je niet nee, je dochter is na een dag school waarschijnlijk ook moe.
    Maar bekijk het zo, het is hooguit voor een klein jaartje, dan heeft hij veel minder slaap nodig en kan je gewoon in de ochtend weg, om 12.00 een boterham eten en dan naar bed en om 14.00 weer eruit en naar school.

8. Liekje81

Liekje81 VIP lid

6 sep 2013
    20.163
    23.242
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Ik rek eigenlijk juist altijd zo lang mogelijk door lekker naar buiten te gaan of iets buiten de deur te doen. Dafne slaapt zelden zo lang, meestal nog geen 2 uur, dus te vroeg in bed is voor 14 al wakker en dan is de dag nog lang tot aan 19.15/19.30. Ik heb gelukkig maar 1 kind, dat gezeul en geplan om het andere kind heen lijkt me niks. :)
    Maar denk inderdaad dat het nu even een overgangsfase is, hij houdt het vanzelf langer vol na het slapen.

9. patjuhxx

patjuhxx Actief lid

13 feb 2012
    148
    0
    16
    Nijmegen
    Wij zitten nu ook heel erg te stoeien. Mijn zoontje is 13 maanden.

Weet bij mijn schoonzus dat ze de kleine van 16 maanden vaak om 9.00 uur even kwartiertje/halfuurtje op bed liggen. Ze slaapt vaak dan niet echt, maar meer even lekker tutten.
    En dan eten ze om 11.30 uur een boterhammetje en dan om 12.00 uur op bed. Haar kindje slaapt dan tot 14.00-14.30 uur en daarna gaat ze om 19.00 uur weer naar bed. Op zich lijkt dat goed te werken bij hun!

Ik zelf doe nu als volgt:
    Slaapje om 11.00 uur tot 13.30-14.00 uur en dan rond 19.00 uur op bed.
    of bij twee slaapjes:
    van 10.00 tot 12.00 uur en daarna nog keertje van 15.30 tot 16.30 uur slapen. En dan pas om 20.00 uur weer naar bed.
    Vind het beetje lastig om goed in te schatten. Soms slaapt hij de tweede keer niet meer goed en is het drama. Lastige periode!

Hoop dat we snel een goed vast ritme vinden, want nu is nog zo zoeken.

Succes er mee!

10. Yil

Yil Bekend lid

16 mrt 2011
    919
    0
    0
    Ja zoeken is het zeker! Vond het eerst een uitkomst dat continurooster van mijn dochter, maar nu de slaapjes van onze kleine man aan het veranderen zijn, is het toch in ene niet meer zo prettig hahaha! In het ergste geval laat ik haar een uurtje naar de naschoolse opvang gaan en kan de jongste wat langer doorslapen, maar ideaal is het niet nee :)

11. Cammy

Cammy Fanatiek lid

24 feb 2014
    1.905
    2
    38
    Hier zit dochter ook al een tijdje op 1 slaapje. Als ik sochtends echt met de auto de deur uit moet, dan doe ik dat vroeg. Juist om te voorkomen dat ze in de auto in slaap valt. Zorg er dan dus voor dat ik uiterlijk 10.30 weer thuis ben. Om 11.30 eet ze een broodje om 12 uur gaat ze naar bed en slaapt zo'n 2,5 tot 3 uurtjes. Als ik jou was zou ik hem rond 11.00 naar bed brengen en wakker maken als je de deur uit moet om je dochter uit school te halen. Pakt hij in elk geval zn uurtjes.

12. Rainbow88

Rainbow88 Fanatiek lid

13 jan 2014
    3.648
    305
    83
    Hier was die overgangsfase heel moeilijk.

Rond 15 mnd wou ze haar voormiddagdut niet meer doen, dus over gegaan naar 1 dut.
    Om 10u was ze alweer terug moe, dus ik heb dat enkele weken moeten rekken tot de middag. Ik probeerde dan leuke dingen te doen zodat haar aandacht was afgeleid van het moe zijn (Weggaan, winkel, speeltuin, grootouders, ...)
    Na een maand zat ze in haar nieuwe ritme, van 12u tot 15u slapen. Soms is ze om 11u al moe, dan leg ik haar er om 11.15 in en slaapt ze evenzeer 3 uur.

Ik geef haar lunch al om 11u/11.30. Ze gaat altijd na haar lunch slapen.

Ik heb wel nog maar 1 kindje, dus van school halen is hier niet aan de orde

13. gitta

gitta Fanatiek lid

22 okt 2013
    2.625
    427
    83
    Ik geef altijd 1 boterham voor het slapen en 1 erna. Ze slaapt ongeveer van halftwaalf tot halftwee en om twee uur moet ik bij school staan voor de oudste.

14. Tazzy

Tazzy Fanatiek lid

20 aug 2013
    1.364
    31
    48
    Hier wisselt het. Ons dochtertje is bijna 15 maanden en zat al een tijdje op 1 slaapje van 11.30 uur tot ongeveer 14.00 uur, at dan ook haar boterhammetje daarna en voor het slapen gaan fruit. Maar goed toen ging ze nog niet naar het kdv en kon ze dus uitslapen tot wanneer ze zelf wakker werd, meestal tussen 8 en 9 uur.
    Nu gaat ze doordeweeks naar het kdv en moet dan al om 6.15uur haar bedje uit en ze eten daar met elkaar tussen de middag warm van 12.00 uur tot 12.30 uur en daarna gaan ze pas naar bed. Dat is natuurlijk een te lange ruk nog voor haar dus ze slaapt daar in de ochtend ook nog even, zo'n drie kwartier en gaat dan rond 12.45 weer naar bed tot ongeveer 14.15/14.30 uur.
    In de weekenden als ze dus uit kan slapen dan doet ze gewoon 1 slaapje en ze gaat haar bedje in wanneer ze aangeeft moe te zijn en dat is meestal zo rond 11.30 uur.
    Overigens gaat ze 's avonds tussen 18.30 en 19.00 uur haar bedje in, ook in de weekenden.

15. Nacho

Nacho Fanatiek lid

3 jun 2015
    2.369
    9
    38
    Vrouw
    Baby & Mama Coach
    Houten
    Je zegt dat je kindje over wil gaan naar 1 slaapje, maar hoe gaat het dan als je toch probeert de oude tijden van 2 slaapjes aan te houden? Wordt er dan helemaal niet geslapen of wisselend? Toen ik dacht dat mijn zoontje er klaar voor was viel hij ook om de haverklap in de auto in slaap en was hij duidelijk eerder moe dan dat hij 'mocht' slapen. Met 2 slaapjes sliep hij 's ochtends altijd goed en 's middags soms wel en soms niet. Uiteindelijk heb ik dat gewoon nog even volgehouden en het twee maandjes later nog eens geprobeerd op 1 slaapje. Dat was voor iedereen fijner. Nu is hij alsnog wel eens eerder moe, maar dan bekijk ik steeds opnieuw of ik het beter nog een uurtje kan rekken of dat ik hem beter gelijk in bed kan leggen. Als je weet dat er hoe dan ook maar één keer geslapen wordt dan maakt het ook niet uit waar je voor kiest, want dan heb je of voor het middagslaapje of voor het 's avonds naar bed gaan een rekuurtje.

Deel Deze Pagina