Hallo, zit sinds 2003 in de wao. toen voor 45-55% en werk daarnaast nog paar uur bij werkgever. laatste jaren is wao uitkering verlaagd naar 35-45% doordat loon bij werkgever omhoog ging. alleen nu is mijn gezondheid verslechterd. ik ben aan het twijfelen of het niet beter is om te stoppen met werken, ontslag nemen dus. maar behoud ik dan wel mijn wao uitkering of stopt die omdat ik zelf kies om geen werk meer te willen. andere optie is natuurlijk om 104 weken ziektewet uit te zitten en daarna weer opkeuring. jullie een idee hoe dat dit werkt?
Beste anne19791980, Je gezondheid is verslechterd, je wil nu graag weten wat verstandig is om te doen met betrekking tot je WAO-uitkering. Je geeft aan dat je WAO verlaagd is naar 35-45%. Is dit een fictieve verlaging of een definitieve verlaging van je arbeidsongeschiktheidspercentage? Als je meer gaat verdienen dan wordt je uitkering eerst fictief verlaagd maar je arbeidsongeschiktheidspercentage blijft wel hetzelfde. Als je een periode van vijf jaar hetzelfde loon verdient dan kan het wel zo zijn dat je arbeidsongeschiktheidspercentage wordt aangepast. Om erachter te kunnen komen wat momenteel je daadwerkelijk arbeidsongeschiktheidspercentage is kun je even bellen met UWV Telefoon Werknemers 0900-9294. Wat er gebeurt met je uitkering als je gezondheid verandert, is afhankelijk van je arbeidsongeschiktheidspercentage: Ben je meer dan 45% arbeidsongeschikt? Dan is de wachttijd tot verhoging van je uitkering 4 weken. Ook als je met andere klachten uitvalt. Met je minder dan 45% arbeidsongeschikt? De wachttijd is dan 104 weken. Doe een ziekmelding bij je werkgever. Je werkgever is verplicht om je loon door te betalen tijdens ziekte. Ontslag is niet nodig. Je gaat samen met je werkgever en bedrijfsarts bepalen wat voor jou qua werk nog wel haalbaar is. Het hoeft dus niet zo te zijn dat je tijdens de wachttijd van 104 weken helemaal niet meer werkt. Geef in beide gevallen wel je verandering in gezondheid door via het wijzigingsformulier WAO. Zo kan UWV ook beoordelen wanneer je wordt opgeroepen voor een herbeoordeling. Actuele informatie over het melden van verslechterde gezondheid vind je hier . Ik wens je succes met je situatie. Met vriendelijke groet, Mariël UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare
dankje wel voor je antwoord. ik heb een definitief percentage van 35-45 % dus dat zou dan weer 2 jaar ziektewet zijn voor ik een herkeuring kan krijgen. maar het antwoord op mijn eigenlijke vraag heb ik nog niet en blijkt ook moeilijk te verkrijgen te zijn bij het uwv. kan het nml nergens vinden en telefonisch wordt alleen gezegd dat ik het met een formulier moet indienen. als ik nu niet die molen van wachtweken en plan van aanpak etc in wil en zelf kies om te stoppen met werken (werk nog maar 10 uur per week) behoud ik dan mijn wao uitkering die ik al heb? ja of nee? Graag hier antwoord op want het is zo vaag dat dat nergens wordt aangegeven. Dus; als ik zelf ontslag neem, krijg ik dan nog wao uitkering? alvast bedankt.
Beste anne19791980, Het heeft geen gevolgen voor je huidige WAO-uitkering als je ontslag neemt. Echter kun je wel verwijtbaar werkloos worden bevonden voor uitkeringen die voortkomen uit het weggevallen arbeid. Denk hierbij aan Ziektewet-uitkering of WW-uitkering. Het is nooit verstandig om zelf ontslag te nemen. Ik wens je succes met je situatie. Met vriendelijke groet, Mariël UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare