Vanaf wanneer beginnen kids met fantasie? Mijn dochter wordt eind van de maand 2. Ze is nog niet bezig met fantasiespel. Er was echter vandaag iets waarbij ik mij afvraag of dit voort komt uit fantasie. Maar ik dacht dat fantasie pas iets bij 2,5 jaar begint? Of heb ik het mis?
Ze was, op onze slaapkamer, aan het spelen met een telefoon. Toen ik vroeg wie ze ging bellen zie ze: papa en mimi. Mimi heb ik haar nog nooit horen zeggen, dus ik vroeg wie is mimi. Ze keek toen de kamer rond en wees richting plafond. Toen ik vroeg of mimi een kindje was, of een meneer / mevrouw, zei ze mevrouw. Op mijn vraag wat mimi dan doet liep ze richting deur en klopte op de deurpost. Mimi zou dus kloppen. Tevens zei ze ook dat mimi doet drinken. Op mijn vraag of mimi lief is, zei ze nee, stout. Reden waarom ik twijfel aan fantasie is, dat ze ongeveer een half jaar geleden vaak overstuur wakker werd. Ze bleef toen maar om mama roepen, terwijl ik gewoon bij mij was. Gevraagd of ze soms oma bedoelde antwoorde ze ja. Toen ze eenmaal oma kon zeggen riep ze dit vaker en toen ik vroeg, waar is oma, liep ze naar onze kamer en wees naar het bankje. Een tijd geleden hebben we ons huis laten reinigen vanwege ons zoontje. Hij heeft al vanaf baby slaapproblemen en is erg angstig 's avonds met slapen gaan. Wil absoluut niet alleen slapen en raakt in paniek als hij wakker wordt en wij er niet zijn. Reden van zijn angst: kloppen. Van alles hebben we geprobeerd, tot aan huis reinigen dus. Deze man vertelde dat er een vrouw op onze kamer zat. Zij bezorgde echter geen last. Geen idee of dit echt zo was. Na vandaag vraag ik mij dus erg af, was dit fantasie of zou die man gelijk hebben en is deze mevrouw niet weg gegaan met reinigen?? Onze dochter heeft ook slaapproblemen. Wil niet meer alleen slapen en is helemaal overstuur als ze wakker wordt en wij er niet zijn. Het gekke vind ik dat zij vertelde dat mimi doet kloppen en onze zoon het altijd over kloppen had. Dat is waar hij bang voor is.
Hier geloof ik dus helemaal niet in he. Dus nu de nuchtere ik die spreekt. Ja het is normaal dat ze al fantasie spelletjes gaat spelen. Dochter belt ook graag mensen op met namaak telefoon ja ook toen ze net 2 jaar was. Gezonde kinderen hebben fantasie. Ontneem ze dat niet is ook een verwerking.s proces van over de dag indrukken die ze op doen ect ect dan doen ze met rollen spellen. Niet elk kind doet dat maar de meeste wel. Zit ze op het kdv peuterspeelzaal? Misschien is het gewoon iemand waar van ze de naam nog niet goed uit spreekt. En het niet goed kunnen slapen kan ook gewoon bij de leeftijd horen. Ze dromen net als wij. En dan kan je wakker schrikken en kinderen kunnen dan angstig zijn en of gaan huilen. Dus nu spreekt hier de nuchtere ik he. Als kind had mijn moeder gordijnen op gehangen en s nachts werd ik daar bang van dacht dat het spookte was wel iets ouder. Dus kijk de kamer na of er misschien iets engs is. Gordijn schilderij ect dat soort dingen.
Ik kan hier helaas niks op zeggen omdat ik met dit soort dingen vaak niet weet wat ik ermee moet, zo ook met dit verhaal! Het klinkt een beetje luguber maar daarnaast hebben kinderen inderdaad een enorme fantasie. Chloe kan ook af en toe dingen zeggen dat je denkt jee waar haalt ze dat nou weer vandaan dus nogmaals ik zou er toch een beetje nuchter mee proberen om te gaan
Ik ga er ook wel nuchter mee om. Zelf geloof ik wel in meer, maar zal altijd op zoek gaan naar een logische verklaring. Wat ik er nu vooral apart aan vind is dat mijn zoontje zo bang is voor kloppen en zij het nu ook over kloppen had. Ze is verder nog helemaal niet bezig met fantasiespel. Alleen als wij fantasiespel spelen, dan speelt ze mee.
Kan het zijn dat ze dat van dat kloppen heeft meegekregen van haar broer? Mijn schoonzusje der zoon van nu net 8 jaar ia al jarenlang bang, voor alles, inbrekers, durft niet goed te gaan slapen enz...zijn zusje van 5 heeft dit nooit gehad en nu sinds kort is zij ook bang te gaan slapen
@ Knap, het niet goed kunnen slapen is bij mijn kinderen niet iets normaals. Ieder kind heeft wel fase waar ze slecht slapen en dromen. Maar mijn kinderen reageren hysterisch en zijn ook niet 123 te kalmeren. Durven ook echt niet alleen te gaan slapen.
Het kan dat ze het mee gekregen heeft. Hoewel we al een hele tijd niet meer vragen naar zijn angst. Wel heb ik hem een aantal weken geleden eens laten tekenen waarvoor hij bang is met slapen. Misschien dat ze dat dan heeft mee gekregen. Zelf dachten wij altijd dat de angst voor het kloppen is ontstaan doordat hij misschien eens wat bij de buren heeft gehoord met slapen. Echter heeft hij eens 's nachts, toen hij wakker was geworden, aan mij gevraagd mama was is dat? Gezien ik niks hoorde, vroeg ik wat dan. Toen zei hij, kloppen op ons huis. Deze angst heeft hij ook al bijna 2 jaar.
Hier heb zoon naast me gelegen tot 9 jaar en dochter ligt ook naast me. Als ze bij je liggen worden ze dan niet iets rustiger? En misschien voelen ze wel aan jou dat je er gespannen van raakt. Kan toch zijn dat ze beide gewoon gevoelig zijn en beide angstig dromen en daar ook angstig van wakker worden je hebt ook kinderen die slaap wandelen. ?
Kan best hoor. Misschien was het net in die periode aan het waaien en waren er takken die tegen het dak of raam aan kwamen of het kan best dat hij kloppen gehoord heeft. Hier in Nederland is het nergens echt stil ook niet in de nacht je hoort altijd wel wat ik woon in een stad hoor van alles tram trein snel weg de wind van het huis de bomen ect. Stil ik zou zeggen het kan zijn dat je wat hoort van misschien de bomen of de wind ect ect. Angsten kunnen gewoon waar zijn. alleen geloof ik persoonlijk niet in spoken en geesten. Misschien wel als kind omdat kinderen gebeurtenissen anders verwerken dan wij. Daarom ik ben er te nuchter voor. Kijk ik ken jou kinderen niet. En ik ken jou niet. Angsten mag je best serieus nemen maar ik ga uit van het normalen. En iemand in je huis halen voor geesten en zo ja die mensen geloven er heilig in. Waren je kinderen er bij.? Anders voed je die angst van het is echt waar allemaal?
De kids slapen beiden bij ons op de kamer. Ze gaan rustig slapen als we erbij zijn. Zoon wordt niet wakker als wij erbij zijn. Als hij onrustig is in zijn slaap, wordt hij rustig van onze stem. Hij is ook een kind wat last heeft van nachtangst. De jongste wordt wel vaker wakker 's nachts. Maar is dan nooit zo hysterisch als dat ze wakker wordt als wij nog niet in bed liggen. Het zijn idd kids die gevoelig zijn, die onze veiligheid heel erg nodig hebben. Zoon heeft dit altijd al gehad, bij dochter is dit ongeveer sinds een half jaar en het niet alleen meer willen slapen is iets van de afgelopen 6 weken ongeveer.
Ze waren wel aanwezig tijdens het reinigen, maar ze weten niet wat die man kwam doen. Daar praten we met hun niet over. Wij gaan ook altijd uit vanuit het normaalste. Ondanks dat we er zelf wel in geloven. Het reinigen was dan ook de laatste stap in de dingen die we geprobeerd hebben mbt het slapen. We hadden zoiets, baat het niet dan schaadt het niet.
mijn dochter begint ook te schreeuwen als ze 's nachs alleen wakker wordt, heeft hier niks met geesten oid te maken. Fantasie begint in ieder geval niet pas met 2,5 jaar. Of het moet zijn dat er bij ons in de schemerlamp écht oranje met blauwe zeehonden wonen, die er bij nadere inspectie niet waren, maar vast nét even boodsschappen aan het doen waren dus laat je niet gek maken...
Wat vervelend dat je kinderen slecht slapen Antje! Net als Knap geloof ik niet in geesten en spoken en al helemaal niet in uitdrijvers en reinigers. Je zoontje heeft natuurlijk eea meegemaakt op medisch gebied. Angsten hebben vaak een reeële grond, maar gaan dan een eigen leven leiden. Ik zou naar een orthopedagoog of kinderpsycholoog gaan zodat het kind kan leren ermee om te gaan. Als mijn zoontje fantasiespelletjes speelt, vraag ik nooit door en stel open vragen, dus niet: is het een meneer of mevrouw. Vergeet niet dat ze heel veel oppakken van tv en andere kinderen. Of het circus, het theater of de vrijmarkt, soms komt het pas weken later boven. Zo stond mijn zoontje gisteren te vertellen hoe paprika's groeiden: van klein en groen naar groot en rood. Het is al weken geleden dat we bij Kom in de kas waren. Kloppen kan zijn: boomtakken, regen in dakgoot, water door leidingen/ radiatoren, vogel op het dak enz.
Ik denk ook wel dat het gewoon fantasie was. Vroeg mij alleen af vanaf wanneer fantasie begint. M begon daar na zijn 2e jaar mee. Van mij mag ze daar wel nu mee beginnen, ik vind dat erg leuk de periode met volop fantasiespel De angst voor kloppen denken wij ook dat ontstaan is door iets gehoord te hebben bij de buren ofzo. Hier is het heel gehorig. Ik was van plan om speltherapie te gaan doen met hem. Hij is geen prater en mede ook door alles wat hij heeft meegemaakt, denk ik dat het voor hem goed zal zijn om het allemaal goed te verwerken.
Google eens 'euritmie-therapie'. Ik weet dat ze dat hier bij de antropofie-prakijk aanbieden voor kinderen met 'problemen'.