borstverkleining gehad en borstvoeding?

Discussie in 'Gezondheid' gestart door MaryWoods, 17 jul 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. MaryWoods

    MaryWoods Fanatiek lid

    2 mei 2007
    2.637
    2
    0
    Ik heb een jaar of 7 geleden een borstverkleining gehad (beste keus van mijn leven overigens). Destijds zei de arts dat het geven van borstvoeding wel zou kunnen waarschijnlijk, maar dat het vaak wordt afgeraden.
    De vk zei op de intake dat we het maar moeten afwachten of het lukt, omdat toch mijn tepel er helemaal af is geweest. de melkklieren zijn er dus wel (en ws ook de melkproductie), maar het kan er misschien dus niet uit!....

    Ik ben heel blij en gelukkig (en trots!) op mn zwangerschap maar zie wel met afgrijzen aan hoe mn borsten in deze eerste 10/11 weken zijn gegroeid...

    Iemand ervaring met dit alles?
     
  2. MaryWoods

    MaryWoods Fanatiek lid

    2 mei 2007
    2.637
    2
    0
    niemand...? :(
     
  3. joyce1980

    joyce1980 Fanatiek lid

    21 okt 2006
    2.308
    0
    0
    hoi

    ook ik heb een bvk gehad, 4 jaar geleden.
    volgens mijn plastisch chirurg kan ik geen borstvoeding geven.
    bij mij zijn nl ook de tepels er helemaal vanaf geweest en hij zei dat alle klieren doorgesneden zijn geweest. klinkt lekker luguber! ;)

    moet zeggen dat helaas ook mijn borsten gegroeid zijn, en stiekem hoop ik dat er dadelijk om de een of andere manier theezakjes overblijven zodat er siliconen ofzo in kunnen :oops: , erg he! maar dat zal wel niet gebeuren.
    mijn tepels zijn overigens wel wat veranderd, zijn toch wel wat groter geworden en ietsjes verkleurd.
    ben wel benieuwd hoe dat zometeen allemaal gaat verlopen na de bevalling, we wachten rustig af!

    succes ermee!
     
  4. sandra1979

    sandra1979 Fanatiek lid

    Ik werd precies 2 jaar na mijn borstverkleining zwanger. Ook ik dacht: oh jee als dat maar goed gaat. Uiteindelijk was ik meer bang voor mijn buik want ookhad ik in diezelfde periode een buikwandcorrectie gehad.
    Van beide geen last gehad tijdens de zwangerschap. Ik wilde bv graag proberen, maar na 4 dagen aanleggen, kolven en indy bijvoeden zijn we gestopt. Er is nog geen druppel uitgekomen. Toch heb ik geen spijt. Ik heb het geprobeerd, maar het lukte nou eenmaal niet...
    Mijn cupmaat was tijdens de zwangerschap 2 maten gegroeid, maar is nu weer hetzelfde dan voor de zwangerschap. Wel zijn ze iets slapper, maar dat is het praten nog niet waard.
    Mocht je nog vragen hebben pb me maar.
    groetjes sandra
     
  5. 12309

    12309 Niet meer actief

    ook ik heb 12 jaar geleden een bvkl gehad. Mijn tepel is toen ook verschoven en volgens de chirurg kon ik geen borstvoeding meer geven.
    Ook bij mij is het verhaal van doorgesneden melklieren verteld.
    Rond de 7e week waren ze iets opgezet en deden erg veel pijn, maar nu blijven ze iets groter. Maar ik voel niks meer.
     
  6. Tanja77

    Tanja77 Niet meer actief

    Ik heb bijna 15 jaar geleden een borstverkleining gehad waarbij beide tepels geheel losgemaakt zijn. Volgens de chirurg zou ik nooit borstvoeding kunnen geven. Tijdens de zwngerschap had ik echter al regelmatig kleine druppeltjes heldere vloeistof uit mijn tepels, wat later steeds witter werd. Ik ben toen veel gaan lezen op internet en het blijkt dat er behoorlijk wat vrouwen zijn die toch borstvoeding kunnen geven na zo'n ingreep.
    Jammer genoeg dacht men daar in het ziekenhuis ook zo over (Isabel is met een ks geboren) en ben ik nauwelijks geholpen met het goed op gang brengen van de bv. Achteraf weet ik dat er heel veel dingen fout gegaan zijn en ik denk dat ik wel zelf had kunnen voeden als de begeleiding beter was geweest.
    Als je zelf zou willen gaan voeden is het dus zeker de moeite waard om het te proberen, hoewel het kan zijn dat het in jouw geval niet lukt. Daar moet je reëel in zijn. En zorg dat je zelf weet wat je wel en niet moet doen om de boel goed op gang te krijgen!

    Succes,
    Tanja
     
  7. Oopsie

    Oopsie Actief lid

    23 feb 2007
    112
    0
    0
    Spijkenisse
    Hai,

    ik heb ook een borstverkleining gehad. Ik kan je geen info geven over mijn ervaring met het geven van borstvoeding omdat de kleine er nog niet is.
    Ik heb er echter al wel veel over gelezen en uitgezocht. Er is ook een aparte mailinglist met tips.
    Als er wel melk komt, maar niet genoeg, dan zou je de hulpvoedingsset http://www.medela.nl/BENELUX/nl/breastf ... ursing.php dan ook kunnen proberen. Dat is een soort plastic slangetje dat je bij de tepel uit laat komen, met daaraan een soort melkflesje zeg maar...
    Dan krijgt je kind dus een gedeelte melk via de fles, maar doordat het kind wel aan je borst ligt, blijft de melkproductie gestimuleerd worden, wat de kans op slagen weer groter maakt.
    Ook wordt er veel domperidon gebruikt om de melkproductie te verhogen...

    Als je er echt veel meer info over wilt, raad ik je aan om je bij de mailinglist aan te melden. http://groups.yahoo.com/group/BVNV/
     
  8. Mirelle

    Mirelle Actief lid

    11 dec 2006
    469
    0
    0
    Oss
    Ik heb ook een borst verkleining gehad (alleen rechts) met de zelfde verhalen van de chirurg. Maar ik geef gewoon BV.
    Het gevoel is anders, maar het lukt gewoon.

    Ook een keizersnede gehad maar wel goede hulp gekregen.

    Groetjes, Mirelle.
     
  9. Niet meer actief

    Hoi hoi!

    Ik heb 11 jaar geleden een bvk gehad.
    Nu weet ik dus niet meer of het hele zaakje los is geweest (tepel en stam erachter zeg maar) of alleen verschoven.
    Ik geloof het laatste.
    Ik ga dus de poli bellen of ze daar nog info over hebben.
    Het is toen wel verteld geloof ik, maar borstvoeding lag niet hoog op m'n prioriteiten-lijstje zeg maar....

    Nu is het dus zo dat ik na de operatie een C-cup had :whistle: , na een beetje gewichtstoename jaren later was dit een D-cup geworden en dit bleef zo.
    Hier baalde ik al van, want het ligt nogal gevoelig bij mij :oops:
    En nu heb ik stiekem al een E-cup :cry:
    Ik weet, het hoort erbij, maar hoop toch echt na de bevalling weer naar m'n oude maat te gaan.

    Borstvoeding ga ik proberen, maar als het niet lukt, jammer, dan heb ik m'n best gedaan. De kleine wordt met de fles ook wel groot. :D
     
  10. crisje

    crisje Fanatiek lid

    5 aug 2006
    2.974
    1
    0
    brabant
    Hoe is jouw buik geworden?
    Ik heb ook zo'n correctie gehad (alweer 13 jaar geleden) en vraag me af hoe t er straks uit gaat zien, oftie weer terug in model komt?
     
  11. sandra1979

    sandra1979 Fanatiek lid

    Hoi crisje.
    Mijn buik is weer een heel stuk slap hoor. Niet zoals het was voor de correctie gelukkig. Nu was mijn correctie nog niet zo lang geleden...en mijn buikspieren waren nog niet echt sterk....dus dat was niet zo slim.
    Groetjes sandra
     
  12. MaryWoods

    MaryWoods Fanatiek lid

    2 mei 2007
    2.637
    2
    0
    Dank jullie wel allemaal!
    ik moet zeggen dat ik er echt niet vrolijk van wordt om nu weer BH's in DD of E te kopen ipv 80C of 75D....
    Ik twijfel erg welke maat ik nu moet kopen... tips iemand? Mijn vk raadde de BHs van de Hema aan (prijs is niet te hoog voor rededlijk goede kwaliteit), maar je kunt daar niet passen....
    Pffft zie er als een berg tegenop en ook bij mij ligt het heel gevoelig... Zit hier met een balend gezicht en tranen in mn ogen... :(
     
  13. Harmless

    Harmless Fanatiek lid

    14 okt 2006
    1.986
    0
    0
    Zuid-Holland
    Ik heb zelf geen borstverkleining gehad maar 2 vriendinnen wel. 1 ervan heeft borstvoeding gegeven, welliswaar niet vreselijk lang maar toch. Het is meestal wel zo dat er wat klieren verwijderd of doorgesneden zijn. Maar als je tepel niet geheel los is geweest kun je het altijd proberen. (Er zijn zelfs vrouwen die maar 1 borst hebben en volledig borstvoeding geven) Je hebt echter waarschijnlijk wel hulp nodig want sommige klieren kunnen hun melk niet kwijt (doordat ze doorgesneden zijn) die kun je op een een of andere manier terug masseren. Misschien is je productie ook niet fantastisch maar je kunt het proberen.
    Kies je ervoor geen bv te geven, vraag een pil tegen de stuwing. Want het is een fabel dat je geen stuwing krijgt als je een borstverkleining hebt gehad.
     
  14. Niet meer actief

    Ik begrijp je helemaal! Ik vind het ook nix :cry: Maar ja, de kleine in m'n buik wel en daar heb ik wel een paar prammen voor over, hihihi!

    Ik heb nu een omvangsmaat groter en een cupmaat groter.
    Ben van 80D naar 85E gegaan, wel een sportbh gehaald die wat klein valt. Had gister normale 85E in m'n handen, nou daar kan ik in kamperen ;)
    Dan koop je er een paar bij de hema, zitten ze niet, breng je ze terug, lekker thuis passen :idea:
     
  15. zico

    zico VIP lid

    28 sep 2006
    6.336
    0
    0
    belgische kempen
    ik heb een klein jaar geleden een bvk gehad, de pl. Ch heeft toen duidelijk gezegd dat borstvoeding niet meer mogelijk was, je kan ook achteraf het terug strakker laten maken en dat ga ik wel laten doen, moest normaal nog littekencorrectie laten doen, dus hij steldde vor te wachten en dit te laten doen na de bevalling.
    Ik draag op dit moment sportbh en voel me er geweldig in
     
  16. Mirelle

    Mirelle Actief lid

    11 dec 2006
    469
    0
    0
    Oss
    Toch gek dan dat ik wel BV kan geven met mijn rechter borst.
    De tepel is er echt vanaf geweest. Kolven gaat alleen niet handig bij mij.
    Maar Lola krijgt er echt alles uit hoor.

    De voortekenen waren er niet tijdens mijn zwangerschap, rechts lekte niet, links juist heel erg.
    Maar ik heb heb een zeer tevreden en goed groeiende dochter!

    Gewoon proberen, KV kan altijd nog.

    Groetjes, Mirelle.
     

Deel Deze Pagina